• Anonym (A)

Blir arg pga hushållssysslor

Anonym (Linnea) skrev 2025-07-29 15:07:31 följande:
    Blir arg pga hushållssysslor

Jag och min sambo har en ganska svajig relation, han kommunicerar inte känslor osv.

nu den senaste tiden blir han väldigt arg på mig och gnäller om jag gör något ?fel? exempelvis lånar bilen om han behöver den. 
    senast igår blev han arg för att sista tvätten var blöt , (tvättstuga) och jag hade skött mestadels av tvätten bara det att sista maskinen ej hann torka innan tiden gick ut.

då blev han arg och sur på mig , och sa attt jag är så sjukt slarvig .

jag jobbar inom vården och kommer hem tröttt, vi har ett trotsigt barn, ändå tar jag mig till tvättstugan och tvättat så gott jag orkar. Sen blir han sur och arg

jag sa att jag inte accepterar det beteendet, då sa han att inte jag kan ta kritik och att han nu försöker kommunicera med mig som jag så gärna vill att han gör. 

är det normalt att behöva ta den typen av kritik?

Hade velat höra hans version också! Gör du mest? Jag hade kunnat bli irriterad över blöt tvätt om vi inte hade torkmöjligheter hemma. Likaså om du tar bilen utan att kommunicera det. 
  • Anonym (A)
    Tukt skrev 2025-07-29 16:22:54 följande:

Det är förmodligen något annat i botten som är problemet. Tjurigheten runt enstaka saker ärnog mer syptom på det förstnämnda.

Så behöver det inte vara! Med heltidsjobb och barn så är det viktigt att hushållsstsslorna flyter på. Man kan mycket väl reagera på blöt tvätt om man är trött efter en lång dag på jobbet. Kanske är det fler praktiska småsaker som ts inte nämner också.
  • Anonym (A)
    Anonym (Emilie) skrev 2025-07-29 15:20:03 följande:

Jag skulle begränsa mig till att bara göra min egen tvätt i ditt fall och ert barns förstås. Låt bara hans grejer ligga kvar i tvättkorgen och om han frågar så säger du bara att du inte vill utsätta honom för ditt slarv. 

Det lär honom att uppskatta din insats.

Barnslig reaktion. När bodde med gemensam tvättstuga så var det a och o att bara tvätta det som hann bli torrt då jag inte hade torkmöjligheter i lägenheten. Kan vara så han menar. 
  • Anonym (A)
    Anonym (H) skrev 2025-07-30 12:00:03 följande:
    Det framgår ingenstans att TS behövde inte bilen eller att hon behövde bilen mindre än mannen just då.

Om vi antar och gissar som du gör kan det vara så att TS behövde storhandla just den gången men hon behöver inte bilen för att ta sig till jobbet.

Det framgår inte.

De borde kommunicera oavsett , men att mannen behöver bilen utesluter inte att TS också behöver bilen...
    Det låter som att det är hans bil eftersom ts skriver lånar
  • Anonym (A)
    Anonym (H) skrev 2025-07-30 15:33:41 följande:
    Jag svarade på ett inlägg som handlade just om behov av bilen...

Det är möjligt att bilen är mannens men använder han ingenting som är köpt av TS om de bor ihop?
    Menade att det här med behov blir lite annorlunda om bilen inte är hennes. Min man har tjänstebil så den är mest hans fastän vi är gifta. 

Möjligt att hon har saker som han lånar också. 
  • Anonym (A)
    Anonym (S) skrev 2025-07-30 21:02:09 följande:
    Är man gift så säger lagen att man ska leva på samma standard.
    Det behöver inte betyda att man har eller prioriterar det lika. Har man tjänstebil hör bilen också till arbetet och är inte detsamma som att äga en bil privat. Skulle vi dela på hans middagar med kunder också för rättvisans skull?
  • Anonym (A)
    Anonym (S) skrev 2025-08-01 14:25:39 följande:
    Och så undrar folk varför kvinnor ofta väljer att leva ensamma nuförtiden! 
    Skulle hon ha råd med egen bil som singel menar du? 
  • Anonym (A)
    Anonym (S) skrev 2025-08-01 17:54:22 följande:
    Nej det är inställningen, att mannen inte ser dem som  ett team och att mannen ofta ändå förväntar sig att kvinnan ska göra mer av hushållsarbetet.

Alla behöver faktiskt inte bil, tro det elller ej.
    Så vet vi ju inte om det är. Och man kan vara ett bra team även om man inte delar bil. 
  • Anonym (A)
    Jimmy75 skrev 2025-08-02 10:41:59 följande:

Gud hjälpe alla i huset om en kran står och droppar lite mycket i en av lägenheterna och de dessutom har övervattnat sina blommor innan de åkte på semester. Då är de andra dödens lammungar.

Är väl ingen hemlighet att fukt är dåligt för hus. Sen spelar det såklart ingen roll vad en enda hyresgäst gör en gång såklart. Men tvättatugor är mer lämpade för fukt än vanliga rum i en lägenhet. Andra material och ventilation som klarar det, gissar jag på. 
Svar på tråden Blir arg pga hushållssysslor