• Anonym (S)

Blir arg pga hushållssysslor

Anonym (A) skrev 2025-07-30 18:34:59 följande:
    Menade att det här med behov blir lite annorlunda om bilen inte är hennes. Min man har tjänstebil så den är mest hans fastän vi är gifta. 

Möjligt att hon har saker som han lånar också. 
    Är man gift så säger lagen att man ska leva på samma standard.
  • Anonym (S)
    Anonym (m) skrev 2025-07-31 15:41:10 följande:

För övrigt är det inte bra för byggnaden att låta tvätt lufttorka inne. Så det bör man undvika.

Jamen detta var väl ett undantag?
    Detta med skador i byggnaden gäller mest dåligt ventilerade utrymmen som blir konstant fuktiga, om man t.ex. hänger tvätt där hela tiden.

Hettan gjorde att luften kunde ta upp mycket fukt, trots att det är sommar med en allmänt lite högre luftfuktighet. Dessutom har de väl fönster och ventiler? 

Nej mannens skälll är nog istället en del av deras svajiga relation. Någon slags låggradigt gräl. 
  • Anonym (S)
    Anonym (H) skrev 2025-08-01 13:59:07 följande:
    TS skriver sambo...
    Så mannen har ingen skyldighet enligt lagen att se till att de ska leva på samma standard.
    Och så undrar folk varför kvinnor ofta väljer att leva ensamma nuförtiden! 
  • Anonym (S)
    Anonym (A) skrev 2025-08-01 14:29:17 följande:
    Skulle hon ha råd med egen bil som singel menar du? 
    Nej det är inställningen, att mannen inte ser dem som  ett team och att mannen ofta ändå förväntar sig att kvinnan ska göra mer av hushållsarbetet.

Alla behöver faktiskt inte bil, tro det elller ej.
  • Anonym (S)
    Anonym (A) skrev 2025-08-01 18:00:17 följande:
    Så vet vi ju inte om det är. Och man kan vara ett bra team även om man inte delar bil. 
    Jag skrev som sagt om den allmänna inställningen.
  • Anonym (S)
    Anonym (m) skrev 2025-08-01 23:29:32 följande:

I Sverige så dimensionerar man byggnader och dess ventilation efter den tänkta användningen och till det hör inte att torka tvätt inne i dessa lägenhetshus utan det är planerat till att ske i just de utrymmena.
    Det här hände under värmeböljan, jag antar att familjen ventilerade genom att ha fönster/ventiler öppna åt skuggsidan. Annars blir det ju olidligt inne. 

Varm luft kan ta upp mycket mer fukt än kallare luft. Så mamman kom upp med en maskin fuktig tvätt från tvättstugan i värmen och antingen lade eller hängde den i lägenheten.

Det är till och med så att man rekommenderar att man hänger upp fuktiga lakan i lägenheten under en värmebörja, om man skulle börja må riktigt dåligt av värmen. 

Det ger inte de mängderna fukt att det får en påverkan. 

Om man däremot ofta hänger tvätt i ett dåligt ventilerat utrymme, som är svalare än övriga bostaden, kan man på sikt få mögel, ja. Och eventuell påverkan på äldre spånplattor, så att de t ex. börjar avge formaldevyd.

Men i det faller som återges här, verkar inga sådana risker finnas.  

Så varför människor i tråden vill  göraTS beteende till något oerhört och mycket skadligt är för mig en gåta.
  • Anonym (S)
    Anonym (m) skrev 2025-08-02 18:02:31 följande:
    Vem rekommenderat det? Fastighetsägaren?

Ja du antar mycket men det varken förändrar eller motsäger det jag skrev, att man ska undvika det och att avsikten är att man ska torka tvätten i tvättstugorna.

Ser ingen i tråden som gjort det till något oerhört och mycket skadligt.
    Om det nu inte var så farligt det TS gjorde, varför lägga så mycket intresse och diskussion på det?

Sedan skrevs det här inlägget mitt under värmeböljan och det lät som att TS beskrev något som precis hade hänt.

De flesta människor har fönster alt. ventiler öppna för att ventilera sin bostad. Speciellt under en värmebölja.
  • Anonym (S)
    Anonym (m) skrev 2025-08-03 14:25:55 följande:
    Därför att diskussionen är intressant och folk svarar mig och fortsätter diskutera och då svarar jag dem såklart. Du började tex dra upp om rekommendationer och då undrar jag vart det kommer ifrån.

Jaha men jag har inte sagt att det absolut inte funkar i TS fall för jag vet inte omständigheterna. Men man ska undvika det och att använda tvättstugorna till vad de är avsedda det är fortfarande sant.
    Har inte skrivit ett ord om rekommendationer, men det här är OT.
Svar på tråden Blir arg pga hushållssysslor