Anonym (m) skrev 2025-08-04 12:56:30 följande:
Det är bara en logisk slutsats eftersom hus och ventilation idag är byggda och dimensionerade för den tänkta användningen, (Vilket i sin tur är sådana saker som tex byggingenjör räknar ut och den källan är universitetsutbildningen) hänger du tvätten inne så ökar fuktbelastningen och det är inget man ska göra normalt för det riskerar att bygga upp diverse problem, eftersom byggnaden inte är konstruerad för det = man ska undvika det
Och många nybyggda hyresrätter/bostadsrätter så ingår det en tvättmaskin, i alternativt så kan man välja det som extra tillbehör om man vill...
I min hyresrätt, miljonprogrammet från 60-70-talet, så är det tillåtet för oss att skaffa tvättmaskin i lägenheten. Vi får till och med hjälp att installera den om vi inte hittar en certifierad person sm kan göra det... Vi har heller inga krav på att skaffa torktumlare och torktumla kläderna.
På vintertid i min lägenhet så blir den så torr att det understiger de rekommenderade hälsosamma värdera för inomhusluften. Rekommenderade värden för luftfukt inomhus är mellan 40-60%
Så jag kör med luftfuktaren under den "torra perioden" för att komma upp i de hälsosamma rekommenderade nivåerna.
Att torka tvätt inomhus ger inte så mycket "extra" fukt som du vill göra gällande. Då en tvättmaskin centrifugerar väldigt hårt. Många som torkar sin tvätt inomhus, gör det i badrummet vanligast faktiskt.