Inlägg från: Anonym (Well) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Well)

Blir ingen dotter för mig

Anonym (.) skrev 2025-07-29 17:43:41 följande:
    Blir ingen dotter för mig

Innan ni hoppar på mig så vill jag bara förtydliga att det absolut viktigaste är att barnen är friska. Såklart. Utan tvekan. Men jag känner ändå en viss sorg. 

Väntar min andra pojke. Tydlig pojk enligt nub-teori experterna tydligen. Vet att detta inte är en 100 procentig teori men jag har redan ställt in mig på det, min magkänsla har sagt hela tiden att jag aldrig kommer få en dotter. Har samtidigt så dåligt samvete mot min ofödda. 

Jag har haft två otroligt tuffa graviditeter och denna är värre än den första, har precis kommit hem från en månads vistelse på sjukhus och första var liknande så några fler barn blir det inte efter detta. 

Men jag ville sååå uppleva att få ha en dotter och ha en riktig mor-dotter relation.  Har ni andra känt någon besvikelse över könet eller är man bara egoistisk som gör det? 

Jag har två söner. Hade haft en bild innan att jag skulle få en av varje och jag undrar ibland vad jag missar. Samtidigt har mina pojkar en riktigt nära relation redan nu. Har en bror själv och har ibland funderat vad jag missat i att inte ha ett syskon av samma kön - av det jag sett verkar syskon av samma kön ofta hamna ännu närmre varann. Så det blir ju också häftigt att få se. Inser ju också att jag liksom funderar på hur det vore att ha det jag inte fått ..

Jag resonerar att jag ska se till att uppfostra två riktigt fina män och det känns bra i hjärtat. Mina söner verkar också dela mina intressen så den biten löser sig nog med ;)
  • Anonym (Well)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-07-29 19:04:21 följande:

Gällande syskonrelationer så var våra barn ganska tajta när de var mindre. De är tvillingar, så det kanske är naturligt.

Men ju äldre de har blivit, desto mer har de egna kompisar och intressen. Många kanske tänker att det är för att de är olika kön, man förutsätter att pojkar och flickor är olika. Men jag vet just inte. Jag vet bröder och systrar som har haft en nära relation hela livet, samtidigt som jag och min lillasyster aldrig har varit särskilt tajta. Vi har en bra relation som vuxna, men den har aldrig varit helt friktionsfri och vi är ganska olika.

Personlighet och intressen väger tyngre än kön.

Mjo mja. Skulle säga att jag både håller med och inte. Jag och min bror har alltid haft en väldigt nära relation, rest mycket ihop och delat mkt intressen. Däremot pratar jag ju inte med honom om kärleksrelationer, menssmärtor och annat som jag kanske skulle ha delat lättare med en syster som gått igenom samma saker. 

Vi har också alltid haft olika vänkretsar, hade vi däremot varit av samma kön hade vi nog umgåtts mer ihop i samma gäng och haft mer gemensamma minnen så.
  • Anonym (Well)
    Anonym (.) skrev 2025-07-29 18:39:18 följande:

Tack snälla för tips och bra råd. Jag ska ta till mig detta. 

På många sätt är jag väldigt lyckligt lottad och jag förstår det. Jag har en otroligt fin man som jag vet kommer vara världens bästa förebild för våra söner och jag kommer också givetvis göra allt jag kan för att vara det också. 

Jag vet inte om det är gravidhormoner eller vad det är som bara gjort att jag fantiserat om att köpa gulliga klänningar och uppfostra en flicka som delar mina intressen. Jag förstår ju att det inte är självklart att pojkarna kommer gå i min mans hockeyspår och aldrig vilja umgås med mig. Det är bara fördomar. Jag får nog försöka tänka om. 

Det sista där - jag tror det som är viktigt att tänka är att man inte ska skaffa barn för att hoppas på att de ska bli en kopia på en själv. Utan snarare se vilka intressen just de små individerna har - är de samma som de man redan har själv är det ju lätt, men är det annat så får man ju se till att engagera sig i deras liv med. 

Det är ju långt från säkert att ens barn gillar samma som vare sig mamma eller pappa gör liksom, det är ju inte antingen eller - de kanske väljer något HELT eget.
  • Anonym (Well)
    Anonym (j) skrev 2025-07-29 19:24:34 följande:

Varför inte om kärlek? Nu med att alla får dela med sig mer än förut när attityden var killar skulle klara allt själva och inte dela känslor känns det som att syskon får mer en chans att få en djupare relation.

Jag har en syster men kan inte komma på något som ämne som jag delar mer med henne än någon vän och hellre vännerna/internet ändå om ev kroppsliga problem. 

Därför att hen helt enkelt inte har kunnat förstå hur jag som tjej känt där med mina osäkerheter. Visst har vi kunnat prata allmänt om känslor etc men just jag känner att en syster som jag haft motsvarande goda relation till där hade kunnat ge ännu djupare och närmre diskussion eftersom man biologiskt har gemensam grund liksom.

Såklart gäller det inte om man inte har en nära relation med en syster, men om jag hade haft samma relation med en syster som jag haft med min bror tror jag att jag hade kunnat prata med om vissa ämnen än vad jag kunnat göra under min uppväxt (jag hade inga direka tjejkompisar).
  • Anonym (Well)
    Anonym (Well) skrev 2025-07-29 20:11:19 följande:
    Därför att hen helt enkelt inte har kunnat förstå hur jag som tjej känt där med mina osäkerheter. Visst har vi kunnat prata allmänt om känslor etc men just jag känner att en syster som jag haft motsvarande goda relation till där hade kunnat ge ännu djupare och närmre diskussion eftersom man biologiskt har gemensam grund liksom.

Såklart gäller det inte om man inte har en nära relation med en syster, men om jag hade haft samma relation med en syster som jag haft med min bror tror jag att jag hade kunnat prata med om vissa ämnen än vad jag kunnat göra under min uppväxt (jag hade inga direka tjejkompisar).
    Därför att han*
  • Anonym (Well)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-07-29 19:14:38 följande:
    Det är möjligt. Jag och min syrra har aldrig nämnvärt delat vänner eller intressen eller haft "tjejsnack", trots samma kön. Så det finns inga garantier. Sen hade jag kanske inte delat allt det där med en bror heller. Men var han mer lik mig än vad syrran är, hade vi kanske delat mer.

Min syster är fyra år yngre, så under uppväxten var det ju naturligt att man hade olika kompisar osv. Men skillnaden har kvarstått även i vuxen ålder, även om vi umgås ibland samt på ett annat sätt nu. Men vi lever ganska olika liv. Hon är frivilligt barnlös storstadsmänniska, jag har familj och bor i villa i en mindre stad, med landsbygden runt knuten.
    Jag menar nu om jag haft en syster som jag haft motsvarande nära relation med som jag haft med min bror. Jag har älskat att ha ett syskon som stått mig nära, men i vissa tillfällen i livet har jag saknat ett syskon av samma kön som mig själv att lyfta och prata om en del saker med.
  • Anonym (Well)
    Anonym (.) skrev 2025-07-29 20:27:48 följande:
    Jag har också den erfarenheten. Vad roligt att dina pojkar har en nära relation, hoppas att mina får det också! Skrattande Känner mig faktiskt lite taggad på att få en pojk till nu när allt smält in lite. 
    Ja, alltså, där den ene går följer den andre. Sen ryker de ihop med titt som tätt men de är verkligen måna om varann.
  • Anonym (Well)
    Anonym (.) skrev 2025-07-29 20:42:10 följande:

Det är verkligen precis så jag känner. Jag vill ha det här barnet mer än något annat, oavsett kön. Annars hade jag aldrig aldrig någonsin blivit gravid igen efter det jag gick igenom min första graviditet med vetskapen att jag troligtvis kommer bli lika sjuk igen med nummer 2. Jag har genomlidit en hel månad på sjukhus och mer sjukhustid kommer det troligtvis bli, bara för att få det här barnet. 

Gud vad skönt att du fick dina barn när du gick in i klimakteriet så tidigt. Jag själv är en liten bit över 30 så jag förstår ju att det absolut inte är någon självklarhet att jag ens har barn. Det kunde lika gärna hänt mig. 

Och du har rätt. Jag har heller aldrig varit särskilt nära min mamma. Jag har nog bara en bild av hur jag tror att en mor-dotter vs en mor-son relation ser ut. Min förstfödde är liten än så jag har inget att jämföra med. 

Kan ju flika in här att jag också färgas av att männen nära mig har en väldigt god relation med sina mammor. Min pappa ringde sin mamma ofta, vi hälsade på en gång i veckan och han pratar ofta om henne än idag när han är äldre. Min bror har en väldigt nära relation till min mamma där de förvisso inte alltid är överrens om saker men där han alltid direkt funnits vid hennes sida när hon behövt. Min sambo ringer ofta sina föräldrar och är noga med att barnen får prata med farmor. 

Så jag ser ju en fin bild med av den här relationen liksom.
  • Anonym (Well)
    Anonym (Ida) skrev 2025-07-30 00:39:21 följande:

Jag förstår dig! Men min andra var en flicka! vi har mycket gemensamt och genom henne får jag uppleva allt igen så visst är det jätteroligt att få en flicka. Inget konstigt känna så! Min tredje var en pojke och han är min lilla gullegris. Min store pojke är väldigt omhändertagande. Pojkarna är lättare på nåt vis. Flickan är nu som 9 åring mer motstridig. Och man vet ju själv hur man var som tonårig. Det jag försöker säga är att de alla har olika saker som är bäst med dom. Pojkar är väldigt förtjusta i sin mamma och kan komma att stå väldigt nära medan tjejer vill klara sig mer själva. pojkar låter mamman bestämma tills de träffar sin tjej?
    Men flickor kanske hör av sig mer när de väl flyttat.
    Dock vill man ju gärna vara mormor också och inte bara farmor. känns som flickan bestämmer mer i familjen och att man oftast stor närmare mormorn än farmorn. Men det är säkert olika! Lovar dig du kommer älska lillebror!! 

Gud vad du är fördomsfull. Det är ju precis såna kvinnor som du som just befäster att farmor är sämre än mormor. Min bild är att farmor och mormor är PRECIS lika viktiga, har själv spenderat mycket tid med båda. Men då har jag också haft föräldrar och far och morföräldrar som inte varit fördomsfulla och skapat den här felaktiga bilden.
  • Anonym (Well)
    Anonym (Z) skrev 2025-07-30 08:27:47 följande:
    Överallt. Gå in i valfri butik. Ändå klädde jag sonen i alla färger när han var liten, köpte en hel del från Villevalla och Pop, bara för att komma bort från HM:s mörkblå tristess. Som tonåring klär han sig än idag färgglatt och i klara starka färger. Men nej, jag köpte inte klänningar till honom. Inte puffärmar heller. Flickkollektionen är SÅ mycket roligare! Och flickor överlag har en större frihet i hur de kan klä sig. 
    Fast att flickor har det är ju bara för att folk just, som du, sätter större begränsningar på vad man klär pojkar i.
  • Anonym (Well)
    Anonym (Z) skrev 2025-07-30 16:03:23 följande:
    Mm, och ändå är jag väldigt feministisk och köpte rosa, dockor, målade naglarna på honom när han bad om det osv. Min dotter uppfostrar jag på samma sätt. Skillnaden är att ingen höjer ögonbrynen över att jag gör likadant. Överlag skulle jag säga att det är lättare att uppfostra en tjej i dagens samhälle eftersom de kvinnliga egenskaperna värderas högre än de traditionellt manliga. Dessutom är det intressant att ha en dotter då vi kommer kunna dela vissa typiska kvinnliga erfarenheter, tex mens, pms, klimakteriet, graviditet, amning och förlossning. Det kan jag inte med min son hur nära jag än är med honom. Så klart att man har rätt att sörja det man missar. Även om det viktigaste självfallet är friska barn. 
    Fast just exakt såna här inlägg du gör här är PRECIS det som spär på att "egenskaperna värderas högre". Förstår du inte det? Inte egenskaperna i sig, men att såna som du insinuerar ditten och datten.

Sen är det ju inte så att alla döttrar vill prata mens, förlossning etc med sina mammor. Med en jämnårig absolut men inte med sin morsa.
  • Anonym (Well)
    Anonym (Z) skrev 2025-07-30 19:44:11 följande:
    Såhär känner jag. Man behöver såklart inte hålla med mig. Men jag tacksam och nöjd över att ha en pojke och en flicka. 
    Och det är väl ingen som inte sagt att du får vara. Men att bara skriva det i en tråd där Ts uttryckt sorg att hon inte fått en dotter är ju skriver av dig enbart med syftet att strö salt i sår eller lite lätt hånle nedlåtande bakom skyddet av tangentbordet. Och det är småsint. 

Din tacksamhet och nöjdhet är heller inte mer värd än någon som är det över två söner eller två döttrar. Det är bara något som gäller för just dig, privat.
  • Anonym (Well)
    Anonym (JJ) skrev 2025-07-30 18:59:30 följande:

Fast det kan man väl upptäcka ändå. Antagligen känner man väl andra människor än sina egna barn , förhoppningsvis iallafall, annars blir det nog inte bra för någon om man lever så isolerad. Jag har vänner som har söner som är helt olika min son till sättet. Min son är supervild men jag vet att det finns många pojkar i hans ålder som inte alls är det. 

Jag har båda könen (iförsej inte bara två barn, har tre döttrar och en son). Och det är inte så att jag tror att alla pojkar är likadana eller alla flickor är likadana bara för det. Min sambo till exempel har två bröder och de är väldigt olika alla tre. 

Vet inte varför alla såna här trådar måste handla om att något är bättre än något annat. Det finns nog fördelar med att ha två söner, att ha två döttrar , att ha en av varje .. osv. Och alla barn är olika så man kan aldrig veta innan heller hur det kommer bli. 

Det är väl för att alla just vill lyfta fram det bra med det man själv fått, eller? Det finns ju säkerligen fördelar med alla konstellationer, och alla går ju miste om något som någon annan förälder får. Det är ju självklart. Det finns liksom ingen ranking av vad som är bäst.
  • Anonym (Well)
    Anonym (JJ) skrev 2025-07-31 01:59:26 följande:
    Ja och det kan man göra utan att skriva att något annat är sämre. Det finns antagligen fördelar och nackdelar med allt men man kan ju skriva det man tycker är bra med det man själv har fått och så kanske stanna där. Jag kan skriva att jag är glad att jag har fått just de barnen jag har fått, tre döttrar och en son utan att skriva att det är mycket sämre att ha tre söner eller fyra döttrar eller en son eller vad det nu kan vara och att de missar jättemycket och bla bla bla. 

Förstår du vad jag menar? Jag kan till exempel säga att jag trivs med att vara brunett och tycker det är fint med brunt hår utan att säga att det är fult att vara blondin, jag skulle aldrig vilja vara blondin , blondiner missar så mycket osv osv (bara ett exempel). 
    Men jag tycker att det ofta är det man gör. De som har döttrar skriver att de gillar att få köpa klänningar. De som har söner att de är tacksamma för lugnare tonår. Osv. Att det ses som jämförelser är också då mottagaren ofta lägger in en egen jämförelse i det hela.
  • Anonym (Well)
    Anonym (Ida) skrev 2025-07-31 10:23:17 följande:

Förstår känslan då jag själv hade den. Kände press både från mig själv och andra. Fick sedan en dotter och en son så jag hade tur men alla tycker jag lika mycket om!
    De har alla olika personligheter som är viktigare än könet.Men jag tänkte precis som du och vet många andra vänner som också gjorde. Och det stämmer att jag och min flicka nu pratar om hur livet är som tjej, jag ger råd som jag aldrig pratade med min mamma om. och hon får alla mina gamla saker och vi gör tjejgrejer ihop.Men hon är också självständig. Pojkarna är mer mammiga och vill bli omhändertagna och lyssnar mer på mig. Så det är fördelar och nackdelar med allt. Roligt ha en av varje men också roligt ha två av samma kön. När bebis kommer kommer du glömma detta så jag tror inte du kommer sakna att du inte fick nån tjej. Men isåfall skaffa en tredje och en fjärde?. Det hade jag lätt gjort. Kram 

Det här tycker jag ändå är onödigt. Vadå hade tur?  Då menar du ju att könet är viktigare än annat, eller iaf insinuerar du faktiskt det. 

Du vet ju inte om du också givit en kille råd som din mamma aldrig givit en eventuell bror till dig. Det är ju för att du inte är din mamma liksom.

Det kanske inte heller är att bara skaffa en tredje och fjärde? Herregud. (Plus kul att vara nåt av barnen och veta att man bara finns för att mamma var missnöjd med storebrorsans kön...)
  • Anonym (Well)
    Anonym (JJ) skrev 2025-07-31 15:21:41 följande:
    Men du svarade ju mig när jag svarade en person som skrev att de som har två barn med olika kön missar att personen inte är könet , alla som inte har barn av samma kön borde alltså enligt henne tro att alla män (eller kvinnor) har samma personlighet. Vilket förutom att det nästan är skrattretande absolut inte är bara att framhäva fördelarna med det man själv har.

Man hade till exempel kunnat skriva istället att det är roligt att se att två personer med samma kön har så olika personlighet. Men nej man måste flika in något negativt om andra.

Sen var det en till person som själv hade döttrar och skrev att hon ändå tror det är bättre med söner för tonårsdöttrar är dramatiska och överreagerar på allt och det kan tydligen inte män eller pojkar göra. Nu har min son långt kvar till tonåren men tro det eller ej , jag har fått äran att lära känna fler av det manliga könet än min egen son och jag har träffat på min beskärda del av killar / män / gubbar som både överreagerar och är dramatiska. 
    Fast jag tycker det du gör också är otroligt onödigt, att förminska någon annans tankar. Om någon ser att det tex var skönt att få pojkar för att de - i genomsnitt - är lugnare i tonåren, så blir det otroligt elakt och sänkande med någon som måste skriva att "men det är faktiskt TJEJER MED SÅDETSÅ" liksom. Man kan också släppa saker.
  • Anonym (Well)
    Anonym (Well) skrev 2025-07-31 15:59:51 följande:
    Fast jag tycker det du gör också är otroligt onödigt, att förminska någon annans tankar. Om någon ser att det tex var skönt att få pojkar för att de - i genomsnitt - är lugnare i tonåren, så blir det otroligt elakt och sänkande med någon som måste skriva att "men det är faktiskt TJEJER MED SÅDETSÅ" liksom. Man kan också släppa saker.
    Tillägg, någon kanske liksom har landat i att det ändå var bra med killar just då det ändå finns "fördelar" med det med lite. Då sänker kommentarer som såna det.
  • Anonym (Well)
    Anonym (JJ) skrev 2025-07-31 16:43:41 följande:

Men du verkar ju inte ens läsa vad jag skriver. Det var en som själv har bara döttrar som skriver att tonårtjejer är dramatiska och överreagerar och att man slipper det med söner. 

Jag har en son, personen som skrev det har inte en son. Hur i hela världen får du det till att det är otroligt elakt och sänkande att jag säger emot det? Och hur tänker du att den personen kan veta att det alltid är så när hon faktiskt inte har någon son?Inte ens om hon hade haft det hade hon ju kunnat veta det.  Du tycker inte det kanske är en aning elakt mot hennes egna döttrar att skriva så? Min poäng är att man kan skriva vad som är positivt med den ena utan att göra ner det andra. Det finns jättemycket positivt med söner och jag blev jätteglad när jag fick veta att jag väntade min son, han är supervild men världens finaste. 

Och pojkar kan absolut vara lugnare i tonåren, mina bröder var lugnare än jag och min syster.  Men inte alltid.. och för oss som inte typ bor i ett gated community i Djursholm eller långt ute på vischan finns det annat att oroa oss för också. En bekant till min äldsta dotter blev till exempel skjuten i huvudet på en restaurang 100 m från där vi bodde tills nyligen. Han var 15. Och min väns systerson var 13 när han blev avrättad i ett skogsområde. Det hör såklart absolut inte till vanligheterna men det är en verklighet nu i Sverige som man såklart oroar sig för som mamma till en son, att han ska bli inblandad i sånt. Med tjejer finns det annat att oroa sig för, jag har själv en numera vuxen tonårsdotter. Så att ha tonåringar är inte alltid lätt. Oavsett kön.  Det får man ta om man väljer att skaffa barn. 

Jodå jag läser vad du skriver. Jag pratar inte om dig utan jag pratat om fenomenet generellt.

Såklart är ingenting på ett visst vis till 100%. Det är ju självklart. Jag är dock tex glad för mina pojkar därför att den oron för en tonårstjej jag skulle ha vore otroligt tufft på ett vis som för mig vore kämpigare som kvinna. Jag bor inte heller i ett gated community, men jag har vuxit upp som kvinna och sett i efterhand finns det nog både en och fem gånger jag hade kunnat bli överfallen, våldtagen, rånad och nedslagen. Inget hände dock, men det hade kunnat hända. Jag skulle vara rädd som tonårstjejmamma på ett annat vis.

Det jag menar med min kommentar är att om någon som ts som haft en del grubblerier kring kön ändå landar i att det blir kul med tex två pojkar för de nog kommer väldigt nära varann då på vis man ser framför sig - så hjälper kommentarer som " meeen, det hade ju varit preciiis så med en tjej med, ju ju, sluta säg att killar är bättre där!!" Ingenting. Också då den typen av kommentatrer ofta kommer ihop med ett "ja jag är ju lycklig som fick en av varje då". Det blir liksom en jäkla onödig pik.
  • Anonym (Well)
    Anonym (JJ) skrev 2025-07-31 23:14:45 följande:

Jag är såklart orolig för sånt när det gäller mina döttrar. Jag har som många kvinnor tyvärr själv blivit utsatt när jag var yngre (våldtäkt). Men jag är orolig för andra saker när det gäller min son (när han blir äldre alltså, nu är han liten). När såna saker (skjutningar) har hänt har jag sagt att  är tur på ett sätt att jag har en tonårstjej nu och inte en kille. Men han kommer ju bli tonåring också. Det kanske blir mer på riktigt när det händer personer man känner och så nära där man bor. Min granne och vän blev skjuten precis utanför mitt köksfönster, nu har vi flyttat till ett lite lugnare område några km bort men sånt kan ju hända nästan överallt. Skönt att du slipper känna dig orolig för dina söner men så känner tyvärr verkligen inte alla mammor nuförtiden när det händer så mycket. 

Jag menar inte att man är mer orolig för söner för så är det inte, man är nog lika orolig för båda men för olika saker. Det är ju så det är att ha barn och speciellt tonåringar. Så det måste inte vara så att det ena eller det andra är lättare i tonåren, det kan man ju inte veta innan hur det blir. Det kan kanske vara så att tjejer oftare bråkar mer med sina mammor  .. men som sagt vet man inte det innan. 

Det finns nog många fördelar med att ha två söner, att ha två döttrar , att ha en av varje och alla andra konstellationer. Det jag menar är bara att man kan prata om fördelarna med det utan att säga att det andra är sämre. Och jag känner att det ofta blir väldigt mycket negativt om tjejer i såna här trådar, även om man menar väl blir det inte så bra. Man kan väl prata om det som är positivt med söner utan att prata illa om att ha döttrar. 

Och tänk om TS faktiskt inte ens väntar en son till utan en dotter.. och så har hon fått läsa alla kommentarer här om hur dåligt det är. Som sagt, det är ingen barnmorska eller läkare som har sagt att det är en pojke utan det är personer på Familjeliv som har gissat. 

Både min pappa och min sambo har förresten vuxit upp med två bröder (och inga systrar) och de har inget dåligt att säga om det , det har såklart hänt att de bråkar men de har jättefin relation med bröderna. Pappas storebror fick själv två söner sen (inga döttrar) och nu har hans äldsta son (min kusin) fått tre söner (inga döttrar heller), jättefina och snälla , lite lugnare än min son och leker jättebra med mina barn. Så det kan bli jättebra med bara söner också. Eller med bara döttrar såklart eller med både och. 

Det jag tror och menar är att ett skäl att det blir såna stämningar i såna här trådar är just då det de med döttrar gärna rider ut med ett "jaha men flickor är också precis så!!" när någon pojkmamma kanske säger att det är skönt med pojkar för de oftare är lugnare rent mentalt i tonåren (sett generellt). Det blir alltså ofta vantolkningar med av vad som sägs.

Sen tror jag det lite också blir så därför att  precis varje sån här tråd kommer det in någon som bara måste berätta att hon är sååå tacksam att ha fått en av varje (underförstått - det är bäst så stackars er som inte har en dotter), och att det faktiskt finns en stämning i Sverige idag av att döttrar är mer fint att få än söner, av något oklart skäl. Då blir försvarsställningen snabbare att gå i.
  • Anonym (Well)
    Anonym (Tvåan) skrev 2025-08-01 08:41:32 följande:

Menade inte att sänka andra. Utgick ifrån mig själv. Jag hade som idé att jag inte var en som hade döner. Döttrar trodde jag. först kom en pojke och sen kom en till. Jag var fast i min idé om att pojkar är si och flickor är så. Även fast jag ju vet att mycket handlar om hur vi vuxna kan skilja på hur vi bemöter en flicka och en pojke. Tex slapp min bror att hjälpa till med disken, det var liksom synd om honom som hade så mycket annat att hinna med.

Men iaf runt omkring mig när vänner och bekanta fått barn så har de som fått en av varje kön utbrustit att tjoho vi fick en av varje, att lyckan är gjord. Jag vet att jag också hade tänkt så och stannat i det. Men nu med två pojkar har jag upptäckt att jag hade fortsatt att tro, om jag hade haft ett av varje kön, att allt var komplett. Jag hade missat att det känns så ändå, med samma kön. 

Så absolut inte menat att sänka någon annan. Utan bara en förklaring av min upptäckt. jag och andra hade missat och missar att det ändå känns komplett. 

samt vill understryka att få barn som lever och får hälsan med sig är det vi ska värna om. Annars tappar vi meningen med livet och äter bakelser till frukost.

Exakt detta. När jag väntade min andra son kunde folk inte hålla sig från både att nämna att de kände sig så lyckliga som fått en av varje, med lite av en "klapp på axeln-ton", och att säga att jag ju kunde satsa på en till med. Allt annat än neutralt.
Svar på tråden Blir ingen dotter för mig