Inlägg från: Anonym (JJ) |Visa alla inlägg
  • Anonym (JJ)

Blir ingen dotter för mig

Anonym (Stjerneskud) skrev 2025-07-29 18:07:31 följande:

Ibland kan det vara helt naturligt att vara egoistisk i tanken en stund, men om det på minsta vis går ut över de barn du har blir det osunt.

Du har chansen att ge världen ett par jättegulliga artiga killar som både kan sköta ett hem och greja med teknik, och behandlar kvinnor som jämlikar- det är väl en fantastisk möjlighet? 

Vill du sedan vara "fairy godmother" för någon ung flicka i din närhet för att få ut prinsessgrejen ur systemet så finns det rätt många unga tjejer som behöver någon form av extramamma. Håll utkik i vänkretsen, i grannskapet, i barnens idrottsföreningar.

Jag har varit extra stöd i ett par år till en tjej vars mamma var kroniskt deprimerad och det är fint att kunna göra lite skillnad där, om man har tid och ekonomisk möjlighet. Jag sponsrade henne med tidiga råd om betygstaktik, utbildningar och allmän pepp, samt studentklänning och tillbehör. Och sen flög den fågelungen över halva landet för att läsa en ganska ovanlig utbildning! Det kunde man inte trott två år innan, då hon var en späd, blyg och bekymrad flicka med hopsjunkna axlar.

Lär dina pojkar att gå stolta men vänliga genom livet och ge en tilltufsad flicka modet att gå rakryggad bredvid dem.

Vad fint att du gjorde så och hjälpte tjejen. En av mina bästa vänner har varit lite ?fairy godmother? till en av mina döttrar (fast hon är gudmor på riktigt till min son). Inte för att min dotter har haft det svårt som hon du hjälpte direkt men de har sång och dans som gemensamt intresse. Min dotter har sjungit tillsammans med henne, fått privata danslektioner och fått hennes gamla danskläder. Nu har min kompis precis fått en egen dotter, hennes första barn, ungefär samtidigt som jag fick mitt fjärde.

Så att ha en sån relation med någon flicka i ens närhet låter ju inte som en dålig idé. Min dotter älskar verkligen min kompis. 

Sen ville jag säga till TS att för mig var det lite ?tvärtom?, jag kan erkänna att jag blev jätteglad när jag fick veta att jag väntade en son efter två döttrar. Sen blev det en dotter till efter honom som jag såklart är jätteglad för också ..
    men ja , jag är glad att jag har en pojke också. Det är såklart många som längtar efter döttrar men många som längtar efter söner också. Mina kusiner är 5 tjejer, det var väl allra mest pappan som ville ha en son men har fått höra att anledningen att de skaffade så många barn var att de fortsatte försöka få en son tills de gav upp till slut. Många vill väl helst ha båda men det blir ju inte alltid så. 

Och även om det ligger långt fram i tiden så kan du ju få ett barnbarn som är flicka sen. Mina två yngsta barns pappa har två bröder , mamman fick bara pojkar.. Sen fick hon till slut en flicka nu för snart 6 månader sen, min dotter och blev väldigt glad (och såklart glad för sonen innan också).

Kan erkänna att jag har noll koll på NUB-teorin trots att ja har 4 barn men den är väl inte 100%?

• Anonym (JJ)
    En glad tjej skrev 2025-07-30 09:28:21 följande:
    Jag har två döttrar och har haft min beskärda del konflikter med dem. Många tjejer är dramatiska och överreagerar på mycket, det kommer du troligtvis slippa med söner. Jag kan ibland tycka det är synd att jag inte fick en son också men så är livet, vi kan ju inte välja vilka lön vi får på barnen. 

Gläds åt din kommande son, det kommer bli jättebra!

Fast alla är ju olika. Jag har tre döttrar och en son. Nu vet jag inte hur han kommer bli när han blir äldre för han är bara tre men han är faktiskt mycket mycket vildare och bråkigare än sina två storasystrar var i den här åldern (fast såklart helt underbar ändå, rolig och omtänksam och busig ). Däremot var han lugnare när han var bebis.Och mina bröder var aldrig så vilda som han , däremot var min kusin exakt så.  Äldsta dottern är snart 19 nu och nyligen utflyttad och visst var det väldigt mycket konflikter ett tag men nu är vi mer som kompisar och har en jättebra relation. 

Jag tänker också att det finns olika saker man behöver oroa sig för.. Nu kanske jag generaliserar lite och det är såklart beroende på var man bor men med pojkar behöver man ju oroa sig mer för att de t.ex ska hamna i gängkriminalitet och sånt .. Med tjejer är det lite annat, att de blir utsatta för saker och så. 

Det ena måste inte vara bättre än det andra.. ogillar faktiskt att det alltid i såna här trådar ska vara folk som ?tröstar? med att skriva hur dåligt det är med döttrar.. Som sagt är alla barn olika , alla tjejer är inte likadana och alla killar är inte likadana och det kan vara lite olika utmaningar med båda könen. Kanske någon som faktiskt har båda har lite lättare att uttala sig om det också. Har nog inte sett någon som har båda skriva sånt där.. Antingen är de de som bara har söner som är SÅ glada att de slipper döttrar eller de som bara har döttrar som bara antar att allt alltid är så lugnt och perfekt med söner. Tror du på verkligen på riktigt att män (eller pojkar) inte kan vara dramatiska och överreagera? :)

• Anonym (JJ)
    Anonym (Tvåan) skrev 2025-07-30 17:55:25 följande:

Haha oj vad jag känner igen mig. När jag var gravid med vårt andra barn så hände samma. 

Men nu känner jag bara att alla de som har två barn och ett kön av varje går miste om det fantastiska att upptäcka hur kön inte är personen. Jag har två pojkar men tänker aldrig på det numera. Jag har verkligen två skilda personligheter. Och det är det fantastiska i syskon. Att de kan vara så olika och fantastiska i att det är så. 

Fast det kan man väl upptäcka ändå. Antagligen känner man väl andra människor än sina egna barn , förhoppningsvis iallafall, annars blir det nog inte bra för någon om man lever så isolerad. Jag har vänner som har söner som är helt olika min son till sättet. Min son är supervild men jag vet att det finns många pojkar i hans ålder som inte alls är det. 

Jag har båda könen (iförsej inte bara två barn, har tre döttrar och en son). Och det är inte så att jag tror att alla pojkar är likadana eller alla flickor är likadana bara för det. Min sambo till exempel har två bröder och de är väldigt olika alla tre. 

Vet inte varför alla såna här trådar måste handla om att något är bättre än något annat. Det finns nog fördelar med att ha två söner, att ha två döttrar , att ha en av varje .. osv. Och alla barn är olika så man kan aldrig veta innan heller hur det kommer bli. 

• Anonym (JJ)
    Anonym (Well) skrev 2025-07-30 20:20:35 följande:
    Det är väl för att alla just vill lyfta fram det bra med det man själv fått, eller? Det finns ju säkerligen fördelar med alla konstellationer, och alla går ju miste om något som någon annan förälder får. Det är ju självklart. Det finns liksom ingen ranking av vad som är bäst.
    Ja och det kan man göra utan att skriva att något annat är sämre. Det finns antagligen fördelar och nackdelar med allt men man kan ju skriva det man tycker är bra med det man själv har fått och så kanske stanna där. Jag kan skriva att jag är glad att jag har fått just de barnen jag har fått, tre döttrar och en son utan att skriva att det är mycket sämre att ha tre söner eller fyra döttrar eller en son eller vad det nu kan vara och att de missar jättemycket och bla bla bla. 

Förstår du vad jag menar? Jag kan till exempel säga att jag trivs med att vara brunett och tycker det är fint med brunt hår utan att säga att det är fult att vara blondin, jag skulle aldrig vilja vara blondin , blondiner missar så mycket osv osv (bara ett exempel). 
  • Anonym (JJ)
    Anonym (Ida) skrev 2025-07-31 10:23:17 följande:

Förstår känslan då jag själv hade den. Kände press både från mig själv och andra. Fick sedan en dotter och en son så jag hade tur men alla tycker jag lika mycket om!
    De har alla olika personligheter som är viktigare än könet.Men jag tänkte precis som du och vet många andra vänner som också gjorde. Och det stämmer att jag och min flicka nu pratar om hur livet är som tjej, jag ger råd som jag aldrig pratade med min mamma om. och hon får alla mina gamla saker och vi gör tjejgrejer ihop.Men hon är också självständig. Pojkarna är mer mammiga och vill bli omhändertagna och lyssnar mer på mig. Så det är fördelar och nackdelar med allt. Roligt ha en av varje men också roligt ha två av samma kön. När bebis kommer kommer du glömma detta så jag tror inte du kommer sakna att du inte fick nån tjej. Men isåfall skaffa en tredje och en fjärde?. Det hade jag lätt gjort. Kram 

Men man ska ju inte skaffa ett till barn bara för att man vill ha en dotter (eller son). Det finns ju inga garantier alls för att det blir det könet man vill ha. Det finns ju män som bara kan få det ena också.

Mina kusiner är 5 tjejer, de fortsatte skaffa barn för att pappan ville ha en son. Och kan bara säga att det inte blev bra, bara en av döttrarna har lite kontakt med pappan nu, de andra har inte ens pratat med honom på många år. 

Förresten är det väl inte ens säkert att TS verkligen väntar en son nu. Hade den där teorin varit så säker så hade väl barnmorskan som gjorde ultraljudet sagt vilket kön det är istället för att nån på Familjeliv ska behöva gissa. Varje gång jag har gjort KUB och frågat om det går att se könet har barnmorskan sagt att det är för tidigt.. Så en barnmorska eller läkare som jobbar med att göra ultraljud hela dagarna kan inte se könet så tidigt men ?experter? på Familjeliv kan det? 

• Anonym (JJ)
    Anonym (Well) skrev 2025-07-31 14:31:45 följande:
    Men jag tycker att det ofta är det man gör. De som har döttrar skriver att de gillar att få köpa klänningar. De som har söner att de är tacksamma för lugnare tonår. Osv. Att det ses som jämförelser är också då mottagaren ofta lägger in en egen jämförelse i det hela.
    Men du svarade ju mig när jag svarade en person som skrev att de som har två barn med olika kön missar att personen inte är könet , alla som inte har barn av samma kön borde alltså enligt henne tro att alla män (eller kvinnor) har samma personlighet. Vilket förutom att det nästan är skrattretande absolut inte är bara att framhäva fördelarna med det man själv har.

Man hade till exempel kunnat skriva istället att det är roligt att se att två personer med samma kön har så olika personlighet. Men nej man måste flika in något negativt om andra.

Sen var det en till person som själv hade döttrar och skrev att hon ändå tror det är bättre med söner för tonårsdöttrar är dramatiska och överreagerar på allt och det kan tydligen inte män eller pojkar göra. Nu har min son långt kvar till tonåren men tro det eller ej , jag har fått äran att lära känna fler av det manliga könet än min egen son och jag har träffat på min beskärda del av killar / män / gubbar som både överreagerar och är dramatiska. 
  • Anonym (JJ)
    Anonym (Well) skrev 2025-07-31 15:59:51 följande:
    Fast jag tycker det du gör också är otroligt onödigt, att förminska någon annans tankar. Om någon ser att det tex var skönt att få pojkar för att de - i genomsnitt - är lugnare i tonåren, så blir det otroligt elakt och sänkande med någon som måste skriva att "men det är faktiskt TJEJER MED SÅDETSÅ" liksom. Man kan också släppa saker.

Men du verkar ju inte ens läsa vad jag skriver. Det var en som själv har bara döttrar som skriver att tonårtjejer är dramatiska och överreagerar och att man slipper det med söner. 

Jag har en son, personen som skrev det har inte en son. Hur i hela världen får du det till att det är otroligt elakt och sänkande att jag säger emot det? Och hur tänker du att den personen kan veta att det alltid är så när hon faktiskt inte har någon son?Inte ens om hon hade haft det hade hon ju kunnat veta det.  Du tycker inte det kanske är en aning elakt mot hennes egna döttrar att skriva så? Min poäng är att man kan skriva vad som är positivt med den ena utan att göra ner det andra. Det finns jättemycket positivt med söner och jag blev jätteglad när jag fick veta att jag väntade min son, han är supervild men världens finaste. 

Och pojkar kan absolut vara lugnare i tonåren, mina bröder var lugnare än jag och min syster.  Men inte alltid.. och för oss som inte typ bor i ett gated community i Djursholm eller långt ute på vischan finns det annat att oroa oss för också. En bekant till min äldsta dotter blev till exempel skjuten i huvudet på en restaurang 100 m från där vi bodde tills nyligen. Han var 15. Och min väns systerson var 13 när han blev avrättad i ett skogsområde. Det hör såklart absolut inte till vanligheterna men det är en verklighet nu i Sverige som man såklart oroar sig för som mamma till en son, att han ska bli inblandad i sånt. Med tjejer finns det annat att oroa sig för, jag har själv en numera vuxen tonårsdotter. Så att ha tonåringar är inte alltid lätt. Oavsett kön.  Det får man ta om man väljer att skaffa barn. 

• Anonym (JJ)
    Anonym (Well) skrev 2025-07-31 20:01:28 följande:
    Jodå jag läser vad du skriver. Jag pratar inte om dig utan jag pratat om fenomenet generellt.

Såklart är ingenting på ett visst vis till 100%. Det är ju självklart. Jag är dock tex glad för mina pojkar därför att den oron för en tonårstjej jag skulle ha vore otroligt tufft på ett vis som för mig vore kämpigare som kvinna. Jag bor inte heller i ett gated community, men jag har vuxit upp som kvinna och sett i efterhand finns det nog både en och fem gånger jag hade kunnat bli överfallen, våldtagen, rånad och nedslagen. Inget hände dock, men det hade kunnat hända. Jag skulle vara rädd som tonårstjejmamma på ett annat vis.

Det jag menar med min kommentar är att om någon som ts som haft en del grubblerier kring kön ändå landar i att det blir kul med tex två pojkar för de nog kommer väldigt nära varann då på vis man ser framför sig - så hjälper kommentarer som " meeen, det hade ju varit preciiis så med en tjej med, ju ju, sluta säg att killar är bättre där!!" Ingenting. Också då den typen av kommentatrer ofta kommer ihop med ett "ja jag är ju lycklig som fick en av varje då". Det blir liksom en jäkla onödig pik.

Jag är såklart orolig för sånt när det gäller mina döttrar. Jag har som många kvinnor tyvärr själv blivit utsatt när jag var yngre (våldtäkt). Men jag är orolig för andra saker när det gäller min son (när han blir äldre alltså, nu är han liten). När såna saker (skjutningar) har hänt har jag sagt att  är tur på ett sätt att jag har en tonårstjej nu och inte en kille. Men han kommer ju bli tonåring också. Det kanske blir mer på riktigt när det händer personer man känner och så nära där man bor. Min granne och vän blev skjuten precis utanför mitt köksfönster, nu har vi flyttat till ett lite lugnare område några km bort men sånt kan ju hända nästan överallt. Skönt att du slipper känna dig orolig för dina söner men så känner tyvärr verkligen inte alla mammor nuförtiden när det händer så mycket. 

Jag menar inte att man är mer orolig för söner för så är det inte, man är nog lika orolig för båda men för olika saker. Det är ju så det är att ha barn och speciellt tonåringar. Så det måste inte vara så att det ena eller det andra är lättare i tonåren, det kan man ju inte veta innan hur det blir. Det kan kanske vara så att tjejer oftare bråkar mer med sina mammor  .. men som sagt vet man inte det innan. 

Det finns nog många fördelar med att ha två söner, att ha två döttrar , att ha en av varje och alla andra konstellationer. Det jag menar är bara att man kan prata om fördelarna med det utan att säga att det andra är sämre. Och jag känner att det ofta blir väldigt mycket negativt om tjejer i såna här trådar, även om man menar väl blir det inte så bra. Man kan väl prata om det som är positivt med söner utan att prata illa om att ha döttrar. 

Och tänk om TS faktiskt inte ens väntar en son till utan en dotter.. och så har hon fått läsa alla kommentarer här om hur dåligt det är. Som sagt, det är ingen barnmorska eller läkare som har sagt att det är en pojke utan det är personer på Familjeliv som har gissat. 

Både min pappa och min sambo har förresten vuxit upp med två bröder (och inga systrar) och de har inget dåligt att säga om det , det har såklart hänt att de bråkar men de har jättefin relation med bröderna. Pappas storebror fick själv två söner sen (inga döttrar) och nu har hans äldsta son (min kusin) fått tre söner (inga döttrar heller), jättefina och snälla , lite lugnare än min son och leker jättebra med mina barn. Så det kan bli jättebra med bara söner också. Eller med bara döttrar såklart eller med både och. 

Svar på tråden Blir ingen dotter för mig