Inlägg från: Anonym (Tvåan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvåan)

Blir ingen dotter för mig

Haha oj vad jag känner igen mig. När jag var gravid med vårt andra barn så hände samma. 

Men nu känner jag bara att alla de som har två barn och ett kön av varje går miste om det fantastiska att upptäcka hur kön inte är personen. Jag har två pojkar men tänker aldrig på det numera. Jag har verkligen två skilda personligheter. Och det är det fantastiska i syskon. Att de kan vara så olika och fantastiska i att det är så. 

• Anonym (Tvåan)
    Anonym (JJ) skrev 2025-07-30 18:59:30 följande:

Fast det kan man väl upptäcka ändå. Antagligen känner man väl andra människor än sina egna barn , förhoppningsvis iallafall, annars blir det nog inte bra för någon om man lever så isolerad. Jag har vänner som har söner som är helt olika min son till sättet. Min son är supervild men jag vet att det finns många pojkar i hans ålder som inte alls är det. 

Jag har båda könen (iförsej inte bara två barn, har tre döttrar och en son). Och det är inte så att jag tror att alla pojkar är likadana eller alla flickor är likadana bara för det. Min sambo till exempel har två bröder och de är väldigt olika alla tre. 

Vet inte varför alla såna här trådar måste handla om att något är bättre än något annat. Det finns nog fördelar med att ha två söner, att ha två döttrar , att ha en av varje .. osv. Och alla barn är olika så man kan aldrig veta innan heller hur det kommer bli. 

Menade inte att sänka andra. Utgick ifrån mig själv. Jag hade som idé att jag inte var en som hade döner. Döttrar trodde jag. först kom en pojke och sen kom en till. Jag var fast i min idé om att pojkar är si och flickor är så. Även fast jag ju vet att mycket handlar om hur vi vuxna kan skilja på hur vi bemöter en flicka och en pojke. Tex slapp min bror att hjälpa till med disken, det var liksom synd om honom som hade så mycket annat att hinna med.

Men iaf runt omkring mig när vänner och bekanta fått barn så har de som fått en av varje kön utbrustit att tjoho vi fick en av varje, att lyckan är gjord. Jag vet att jag också hade tänkt så och stannat i det. Men nu med två pojkar har jag upptäckt att jag hade fortsatt att tro, om jag hade haft ett av varje kön, att allt var komplett. Jag hade missat att det känns så ändå, med samma kön. 

Så absolut inte menat att sänka någon annan. Utan bara en förklaring av min upptäckt. jag och andra hade missat och missar att det ändå känns komplett. 

samt vill understryka att få barn som lever och får hälsan med sig är det vi ska värna om. Annars tappar vi meningen med livet och äter bakelser till frukost.

• Anonym (Tvåan)
    Anonym (Tvåan) skrev 2025-08-01 08:41:32 följande:

Menade inte att sänka andra. Utgick ifrån mig själv. Jag hade som idé att jag inte var en som hade döner. Döttrar trodde jag. först kom en pojke och sen kom en till. Jag var fast i min idé om att pojkar är si och flickor är så. Även fast jag ju vet att mycket handlar om hur vi vuxna kan skilja på hur vi bemöter en flicka och en pojke. Tex slapp min bror att hjälpa till med disken, det var liksom synd om honom som hade så mycket annat att hinna med.

Men iaf runt omkring mig när vänner och bekanta fått barn så har de som fått en av varje kön utbrustit att tjoho vi fick en av varje, att lyckan är gjord. Jag vet att jag också hade tänkt så och stannat i det. Men nu med två pojkar har jag upptäckt att jag hade fortsatt att tro, om jag hade haft ett av varje kön, att allt var komplett. Jag hade missat att det känns så ändå, med samma kön. 

Så absolut inte menat att sänka någon annan. Utan bara en förklaring av min upptäckt. jag och andra hade missat och missar att det ändå känns komplett. 

samt vill understryka att få barn som lever och får hälsan med sig är det vi ska värna om. Annars tappar vi meningen med livet och äter bakelser till frukost.

Haha döner 😄 menar ju söner
  • Anonym (Tvåan)
    Anonym (Well) skrev 2025-08-01 14:23:42 följande:
    Exakt detta. När jag väntade min andra son kunde folk inte hålla sig från både att nämna att de kände sig så lyckliga som fått en av varje, med lite av en "klapp på axeln-ton", och att säga att jag ju kunde satsa på en till med. Allt annat än neutralt.

Ja märkligt det där. Och så fort någon frågar mig om mina barn, vilket kön, och jag säger två pojkar. Så är det ofta, inte alltid, men ofta ett liksom oj till svar. Jag vet inte vad jag ska svara då. Men vet ju vad mina barn är. Det är inte bara två söner. Det är två individer. 

men jag hade om jag haft en av varje säkert tänkt samma. Inte sagt något men tänkt. Åh stackare två söner. Och jag har en av varje, vilken tur jag hade. Så hade jag tänkt utan att vilja avslöja det. 

så nu är jag glad att jag har mina barn som verkligen fått mig att uppleva glädjen i individen. 

• Anonym (Tvåan)
    Anonym (??) skrev 2025-08-02 12:04:25 följande:
    Konstigt. 
    Den reaktionen har jag aldrig fått, och jag har haft två söner i över 25 år.
    Aldrig någonsin en negativ reaktion eller dum kommentar om någon saknad dotter... Som jag heller aldrig känt då jag aldrig önskat någon dotter.
    Ja vad konstigt. Kanske beror det på att jag lättare hör de kommentarerna pga min egen tanke om det med två söner.

Jag arbetar med många olika människor som kommer och går. De gånger folk sagt, oj då är det mycket, när jag svarat att det är två söner. Så har jag bara svarat att nej det är lugnt. Syskontjafs men annars lugnt. 
    Jag kan också irritera mig på uttryck som ?dina grabbar? hur mår grabbarna osv. Tycker illa om uttrycket grabbar och prinsessor. så jag är nog extra känslig och hör mer än jag borde.
Svar på tråden Blir ingen dotter för mig