-
Jag och min sambo fick barn för ett tag sedan, och just nu bor vi i en medelstor stad ? ganska diplomatiskt mitt emellan våra respektive föräldrahem. Våra familjer bor nämligen i två olika städer, som ligger långt ifrån varandra (ca åtta timmars bilresa).Vi har nu börjat fundera på att flytta närmare någon av familjerna, framför allt för att få hjälp med barnpassning. Problemet är bara ? vi vet inte till vilken stad vi ska flytta.
-
Svar på tråden Svårt beslut
-
Vi har tidigare bott i hans stad, men jag trivdes inte alls då. Det var svårt att få vänner och jag hade inget eget sammanhang. Jag hatade det och tänkte att hit flyttar jag aldrig tillbaka. Det var pandemi och allt sög.Nu när vi har barn ser jag dock på hans stad med nya ögon. Jag skulle få ett sammanhang genom jobbet, barnen skulle växa upp nära naturen, det finns fler möjligheter för hela familjen. Ändå har jag svårt att släppa den där tunga känslan jag hade sist vi bodde där.Samtidigt vet jag att min hemstad inte har lika mycket att erbjuda ? varken socialt, yrkesmässigt eller för barnen. Det är en väldigt liten ort jämförelsevis med färre möjligheter. Dock har jag en väldigt stark relation till min familj, bara tanken på att säga att vi ska flytta längre bort gör ont i magen.Ska jag välja det liv som sannolikt är bäst för vår familj som helhet ? för barnen, för min sambo och kanske även för mig ? men som innebär att min familj kommer att träffa barnbarnen mer sällan?Vågar jag ge hans stad en ny chans? Eller ska vi bo kvar utan familj i samma stad för att det är ?rättvist? men kanske tuffare för oss som familj? Eller ska vi bo i min stad med närhet till min familj, bra barnpassning men inte så mycket annat att göra.
hjälp -
Varför?
Hur är det med bostad, jobb, socialt liv, skola, dagis på respektive ort? -
Anonym (?) skrev 2025-07-30 08:24:17 följande:
Varför?
Hur är det med bostad, jobb, socialt liv, skola, dagis på respektive ort?
Varför vi vill flytta? Har nu under mammaledigheten insett att det kan bli svårt för oss att bo i en stad utan mor/farföräldrar. Jag har 4 år kvar på min utbildning och min man arbetar mycket och kvällar/nätter/helger. Klart man kan bo kvar här men då blir det nog på bekostnad av vår ork/relation.
Båda orterna har likvärdiga situationer med jobb/dagis/skola men i hans stad har vi lite bättre sociala förutsättningar för oss som vuxna.
Det jag egentligen är rädd för är väl att inte trivas igen och att jag hamnar i en utsatt situation då det är hans familj (som jag älskar och trivs med), hans vänner och hans liksom allt. Jag katastroftänker alltid men skulle vi göra slut, vilket känns helt otänkbart nu, men OM det sker kommer jag stå utan allt. Ingen familj ev inga vänner osv
-
Jag tänker att måste en flytt vara hugget i sten? Flytta och se hur det känns och ge staden x år . Sen kan man alltid ångra sig eller inse att någon annan plats plötsligt passar bättre.
En familj som växer där ändras ju både dynamik och förutsättningar med tidens gång. Det som funkar idag kanske är väldigt fel om 4 är . Folk blir sjuka, arbetsplatser förändras, föräldrar blir gamla osv... -
Är båda familjerna med på dina förväntningar? Det är inte alla mor- och farföräldrar som har vilja och ork att ställa upp och passa i den utsträckning som ni verkar behöva.
-
Oavsett ort, se till att ni har ett bra gästrum och plats. Så föräldrarna kan komma och bo några dagar.
Vad säger din man? -
Om ni flyttar till hans ort behöver du aktivt jobba med ditt sociala liv, skaffa egna vänner, nätverk, intressen.
-
Nä såklart inte! Men vi har flyttat runt mycket och skulle helst inte vilja hålla på att bo i kappsäck haha. Precis så, man vet ju knappt hur livet ser ut nästa vecka. Därför är det så himla svårt!Fjäril kär skrev 2025-07-30 08:46:12 följande:
Jag tänker att måste en flytt vara hugget i sten? Flytta och se hur det känns och ge staden x år . Sen kan man alltid ångra sig eller inse att någon annan plats plötsligt passar bättre.
En familj som växer där ändras ju både dynamik och förutsättningar med tidens gång. Det som funkar idag kanske är väldigt fel om 4 är . Folk blir sjuka, arbetsplatser förändras, föräldrar blir gamla osv...
Ja det är dom. Men som sagt är det ju hans familj vilket gör det ju lite svårare för mig att be om hjälp. Har också full förståelse som man som barnlös senare i livet vill göra annat än att ta hand om andras barn. Ser det som att all avlastning kommer göra mycket stort som smått.Anonym (S) skrev 2025-07-30 08:50:49 följande:Är båda familjerna med på dina förväntningar? Det är inte alla mor- och farföräldrar som har vilja och ork att ställa upp och passa i den utsträckning som ni verkar behöva.
Han säger väl att han helst vill flytta till sin hemort. Dock har han inte det lika bra socialt här som jag har...Anonym (?) skrev 2025-07-30 09:01:17 följande:Oavsett ort, se till att ni har ett bra gästrum och plats. Så föräldrarna kan komma och bo några dagar.
Vad säger din man?
Ja precis... Vet inte hur lätt det är? Just nu i denna stad har jag många fina vänner som det känns så tråkigt att ''lämna''Anonym (?) skrev 2025-07-30 09:02:51 följande:Om ni flyttar till hans ort behöver du aktivt jobba med ditt sociala liv, skaffa egna vänner, nätverk, intressen.
-
Kunde du hitta vänner i din nuvarande stad borde du kunna hitta i en nyAnonym (Anonym mamma) skrev 2025-07-30 09:14:29 följande:Nä såklart inte! Men vi har flyttat runt mycket och skulle helst inte vilja hålla på att bo i kappsäck haha. Precis så, man vet ju knappt hur livet ser ut nästa vecka. Därför är det så himla svårt!Ja det är dom. Men som sagt är det ju hans familj vilket gör det ju lite svårare för mig att be om hjälp. Har också full förståelse som man som barnlös senare i livet vill göra annat än att ta hand om andras barn. Ser det som att all avlastning kommer göra mycket stort som smått.Han säger väl att han helst vill flytta till sin hemort. Dock har han inte det lika bra socialt här som jag har...Anonym (S) skrev 2025-07-30 08:50:49 följande:
Är båda familjerna med på dina förväntningar? Det är inte alla mor- och farföräldrar som har vilja och ork att ställa upp och passa i den utsträckning som ni verkar behöva.
Ja precis... Vet inte hur lätt det är? Just nu i denna stad har jag många fina vänner som det känns så tråkigt att ''lämna''Anonym (?) skrev 2025-07-30 09:02:51 följande:Om ni flyttar till hans ort behöver du aktivt jobba med ditt sociala liv, skaffa egna vänner, nätverk, intressen.
Sen finns det inget som hindrar att du har fortsatt kontakt med dina nuvarande. -
Stanna där ni är och skaffa barnvakt på annat sätt. Brukar tex finnas ungdomar som vill tjäna lite extra pengar, eller en barnvaktstjänst.
Det är nog bättre för alla om ni bor mellan era föräldrar. -
Vad är det för utbildning som du har fyra år kvar på och som du kan utöva oberoende av var du bor? Distansutbildning?
Du bygger upp ditt liv med premissen att att du ska få avlastning, men om du inte får det då? Vad gör din man för detta barn som du behöver avlastas från? Och om du under dessa fyra återstående år får ett barn till? -
Kan göra min utbildning i alla tre städer. Egentligen inte enbart för avlastning utan det som också drar är billigare priser på bostad, närmare till naturen och bättre ekonomi på sikt. Men så ser situationen ut även i min hemstad... Dock mindre socialt där. Han gör allt för sitt barn men jobbar man obekväma tider är det ju som det är. Tanken är att få fler barn. Vet inte bara hur livet kommer se ut om man inte har någon förälder i samma stad. Många blir ju hemvändare när de får barn. Måste ju finnas en anledning tänker jag.Anonym (Family) skrev 2025-07-30 11:37:20 följande:
Vad är det för utbildning som du har fyra år kvar på och som du kan utöva oberoende av var du bor? Distansutbildning?
Du bygger upp ditt liv med premissen att att du ska få avlastning, men om du inte får det då? Vad gör din man för detta barn som du behöver avlastas från? Och om du under dessa fyra återstående år får ett barn till?
-
På det du skriver så låter det rätt givet att ni borde flytta till hans hemstad.
Kanske ni kan bygga ett attefalllshus på tomten så det är lätt att välkomna långväga gäster för en lite längre tid. -
Först och främst ska ni nog fråga era föräldrar om de ens vill ställa upp som barnvakt i tid och otid.
-
Ja precis. Men tänker att bara att få avlastning någon gång (akut/planerat) är bättre än att planera för att få besök varje gång. Vet att hans föräldrar är intresserade av att barnvakta men kommer aldrig förvänta mig det på ett otacksamt sätt utan det måste finnas en bra dialogAnonym (H) skrev 2025-07-31 12:28:39 följande:
Först och främst ska ni nog fråga era föräldrar om de ens vill ställa upp som barnvakt i tid och otid.
-
Kanske skulle underlätta ett beslut om ni alla sätter er ner och pratar tillsammans . Dvs ni och respektive föräldrar. Prata om era planer och be om input.
Tänker att det kanske finns andra barnbarn eller andra förutsättningar att också ta hänsyn till som ni inte riktigt tänkt på och som kan vara viktigt att ta med I beräkning. Livet förändras även för familjen omkring er och inte bara för er.
Logistik är ju det jag tänker på som argument för att inte flytta alls... just nu har ni alla ungefär lika långt till varandra. Men flyttar ni så förändras ju radikalt möjlighet att fira gemensam jul tex, eller bjuda in till barnens födelsedag etc.. hur kommer det påverka era familjer? En familj får allt serverat och den andra får problem att lösa...
-
Som det är nu så är det långt till två familjer, om de flyttar får de långt till en familj.Anonym (Kristina) skrev 2025-07-31 19:39:54 följande:
Kanske skulle underlätta ett beslut om ni alla sätter er ner och pratar tillsammans . Dvs ni och respektive föräldrar. Prata om era planer och be om input.
Tänker att det kanske finns andra barnbarn eller andra förutsättningar att också ta hänsyn till som ni inte riktigt tänkt på och som kan vara viktigt att ta med I beräkning. Livet förändras även för familjen omkring er och inte bara för er.
Logistik är ju det jag tänker på som argument för att inte flytta alls... just nu har ni alla ungefär lika långt till varandra. Men flyttar ni så förändras ju radikalt möjlighet att fira gemensam jul tex, eller bjuda in till barnens födelsedag etc.. hur kommer det påverka era familjer? En familj får allt serverat och den andra får problem att lösa...
Väldigt stor skillnad på 0 timmar och 4 timmar, inte lika stor skillnad på 4 timmar och 8 timmar, båda dessa är långa resor man inte gör för en dagstur. -
Usch, jag vet inte om jag hade velat ha en "öppen" diskussion med föräldrarna om det där, finns nog stor risk att någon tar illa upp oavsett hur bra ni lägger fram det.
Jag hade nog försökt motivera en flytt utifrån bra skolor till barnen och bra jobbmöjligheter för mig själv och min partner. Inte jobb för barnen i nästa generation, för det kan ingen veta idag att barnen stannar kvar på samma ort, det är det inte många som gör.
Men det blir ju viktigare då att ni har ett boende som låter gäster sova bekvämt. Så om det är billigare hus dit ni flyttar lägg pengarna på extra rum, hus med annex eller att det finns yta till en Attefallare som kan bli bostad åt föräldrar som stannar lite längre.
Sen får man väl också tänka på om det är attraktivt (förutom för att träffa familjen) för föräldrarna att göra den långa resan? Om ni t.ex. bor utanför Göteborg är det väl inget problem att få föräldrar intresserade som gillar att resa runt då det finns mycket att göra där. Kan vara svårare att få dem taggade om det är Borås eller Hjo vi talar om, tänker jag. Eller om sydlänningar ska köra upp till Ö-vik i dåligt väglag med 150 cm snö...