• Iz1

Dr. Dimitri i Aten

Hej!

Jag och min man genomgick en utredning och ivf-behandling på RMC i Malmö 2023 efter två års försök att bli gravida. Vi var oförklarligt barnlösa och fick ut 27 ägg och 8 blastocyster till frysen efter första stimuleringen. Efter tre negativa frysåterföringar och en RIF-utredning som återigen visade att ?allt ser fint ut? blev jag leds och började söka alternativ. 

Åkte til Aten i oktober 2023 och träffade doktor Dimitri som tog prover och undersökte mig. Överlag ett väldigt bra intryck där det kändes som att någon lyssnade på mig för första gången. Efter några veckor fick jag svar att mitt immunförsvar var ?överaktivt? och att han ville göra en behandlingsplan för mig. Vi skulle göra en FET i slutet av november, vilket han avrådde mig från, men eftersom vi gärna ville prova så påbörjades medicinering med Intralipid, prednisolon och Trombyl. Skulle egentligen ha börjat nedreglera immunförsvaret med Humira och Plaquenil enligt planen. 

Ett par veckor efter FET testade vi positivt och fick därefter en behandlingsplan för att behålla graviditeten. Jag har tidigare blivit gravid naturligt, men fått missfall tidigt. I vecka 9 får vi se ett tickande hjärta för första gången och snabbspolar vi till juli 2024 så föds vår älskade son FRISK. 

Jag tog blodproverna som Dr D ordinerade på Capio på Stortorget i Malmö där jag fick betala 800-900 kr varannan vecka. Medicinerna hämtade jag ut med EU-recept på Doz apotek på Triangeln (efter problem på andra apotek). Att få till infusionerna av Intralipid upplevde jag som svårast, men hade lyckligtvis en bekant som är SSK som var villig att sätta infarten på mig i hemmet, och sedan kopplade jag på Intralipid och Natriumklorid själv (efter att hon lärt mig). 

Vi ska precis börja försöka få ett syskon till vår son. Dr D rekommenderade oss att försöka naturligt i sex månader först och om jag blir gravid ska vi kontakta honom omgående för att få behandling under graviditeten. Skulle det inte bli någon graviditet naturligt kommer vi kontakta honom i mars 2026 och påbörja behandling. Skulle det behövas har vi fyra embryon i frysen på RMC som vi kan gå vidare med under hösten 2026.

Har du eller någon annan några frågor om hur vi gick till väga med alla mediciner, recept osv är det bara att fråga! 

Precis som många andra skriver upplever man som patient att det är svårt att få tag på kliniken ibland, men i övrigt var det en helt fantastisk hjälp och engagemang från Dr D. Är helt övertygad om att min son finns tack vare honom! 

Svar på tråden Dr. Dimitri i Aten