Inlägg från: Xaiphodius |Visa alla inlägg
  • Xaiphodius

Ljög på intervjun – behöver tips

Anonym (Matz) skrev 2025-07-31 12:27:02 följande:
    Ljög på intervjun ? behöver tips

Jag fick precis jobb som Health and Safety Advisor, utan utbildning ? behöver seriösa råd

Jag har varit arbetslös ganska länge och när det här jobbet som Health and Safety Advisor dök upp så sökte jag mest för att fylla arbetsförmedlingens krav på att söka jobb, även om jag visste att jag inte uppfyllde kraven. Jag överdrev i mitt CV, och lät chat GPT skriva ett personligt brev. Jag blev sjukt nog kallad till intervju och jag läste på mycket inför intervjun och lyckades få tjänsten då det var en HR-människa som intervjuade och hon visste ju inte ett skit om säkerhet. Skulle kunna göra en egen tråd i ämnet om inkompetenta HR-människor. 

Men! Det var ju bra för mig då jag fick ett välbetalt jobb. Jag förstår att det här inte var rätt väg ? men nu är vi här, och jag vill göra mitt bästa för att klara jobbet utan att riskera säkerheten för någon och behöver tips från nån som har koll på detta jobb.

Jag är med på byggarbetsplatsen varje dag och förväntas bland annat:

? Göra och dokumentera riskbedömningar
    ? Hålla i introduktioner för nyanställda och underentreprenörer
    ? Delta i säkerhetsronder och skriva rapporter
    ? Följa upp olyckor och nästan-olyckor och rapportera dem vidare
    ? Ge feedback på leverantörers arbetsmiljöplaner
    ? Säkerställa att skyddsutrustning används och rutiner följs
    ? Vara med i möten med projektledning och bidra med förslag för att förbättra säkerhetskulturen

Jag försöker läsa ikapp på kvällarna men jag är ingen plugghäst och tycker det är tråkigt men jag följer olika guider och manualer jag hittat online till viss mån, men det är mycket att ta in och jag är rädd att jag missar viktiga detaljer. Min största oro är att någon ska komma till skada på grund av min okunskap ? eller att jag blir avslöjad och förlorar jobbet. Jag har bara jobbat med att lägga golv tidigare och jobbat på Byggmax.

Finns det någon här med erfarenhet av rollen som kan hjälpa mig prioritera vad jag ska fokusera på först? Finns det checklistor eller mallar ni själva använt i början? Alla tips mottages tacksamt.

Tack på förhand.

Jag förstår att du befinner dig i en knepig situation ? det är tufft att vara arbetslös länge och känna sig tvungen att tänja på sanningen för att få in en fot. Men samtidigt måste jag vara rak: du har tagit en roll där människors liv och hälsa kan påverkas av dina beslut, och det är inte något man får ?chansa sig igenom?.

Att du är medveten om din okunskap och vill göra rätt är bra, men det räcker inte att läsa lite guider på kvällarna. Du behöver snarast möjligt få tillgång till riktig utbildning, handledning och kanske en mentor inom arbetsmiljö. Finns det någon på arbetsplatsen du kan vända dig till för stöd? Arbetsmiljösamordnare? Skyddsombud?

Att inte agera nu ? och istället hoppas att ingen kommer till skada eller att ingen märker din brist på kompetens ? är en risk som kan sluta i katastrof. Om något händer kan du inte bara förlora jobbet, du kan bli straffrättsligt ansvarig.

Mitt ärliga råd: prata med någon internt ? kanske din chef ? och var ärlig med att du är ny i rollen och behöver utbildning/stöd för att göra jobbet säkert. Det kan kännas pinsamt, men det är mycket bättre än att bära ansvar för att någon blir skadad.

Säkerhet är inget man chansar med. Det är bättre att ta några steg tillbaka nu ? och göra rätt ? än att fastna i en lögn som kan få allvarliga konsekvenser.

Lycka till, på riktigt.

• Xaiphodius
    Anonym (Matz) skrev 2025-07-31 13:07:42 följande:

Jag hade gärna gjort det förstås men iom att det är provanställning kan jag först försöka något liknande efter 6månader. Dom tror ju att jag är erfaren då jag skrev i CV att jag hade 6års erfarenhet. 

Har varit arbetslös i över ett år och behöver försörja min familj så vågar inte riskera att avslöja min lögn. 

Jag hör vad du säger, och jag fattar att det är ett svårt läge ? arbetslöshet, familj, press. Men ärligt talat: det här är inte en roll där man har råd att ljuga sig till trygghet på bekostnad av andras säkerhet. Du har tagit ett jobb där fel beslut kan få någon att aldrig komma hem till sin familj igen.

Att inte våga stå för sanningen är en sak. Men att medvetet fortsätta i rollen trots att du vet att du inte har kompetensen ? det är själviskt och farligt. Två veckors uppsägning eller inte ? du har ansvar redan nu. Att du ens funderar på att vänta i sex månader innan du försöker göra rätt... det visar hur felprioriterat det här är.

Om du vill visa att du är en vuxen man som faktiskt bryr dig om att försörja din familj på ett hederligt sätt, då är det nu du kliver fram. Du behöver inte erkänna hela lögnen ? men du kan säga att du känner att du behöver vidareutbildning eller en mentor för att hantera vissa delar av jobbet. Det är fullt legitimt och visar att du tar säkerhet på allvar.

Men fortsätter du så här, då är det inte längre 'systemets fel' om det går åt helvete. Då är det du som sviker ? både din arbetsgivare och de som litar på dig att hålla dem säkra.

• Xaiphodius
    Anonym (Matz) skrev 2025-07-31 13:07:42 följande:

Jag hade gärna gjort det förstås men iom att det är provanställning kan jag först försöka något liknande efter 6månader. Dom tror ju att jag är erfaren då jag skrev i CV att jag hade 6års erfarenhet. 

Har varit arbetslös i över ett år och behöver försörja min familj så vågar inte riskera att avslöja min lögn. 

Du säger: "Dom tror ju att jag är erfaren då jag skrev i CV att jag hade 6 års erfarenhet."
    Men du har inte 6 års erfarenhet. Du har ingen. Punkt.

Du har ljugit dig till en tjänst som handlar om att skydda människors liv och hälsa ? och just nu väljer du att fortsätta spela den rollen, trots att du vet att du inte har kompetensen. Det är inte bara oetiskt. Det är potentiellt olagligt.

Du behöver veta det här:

Enligt arbetsmiljölagen (AML 3 kap §4) är det inte bara arbetsgivaren som har ansvar ? utan även du som anställd. Du är skyldig att:

följa föreskrifter och instruktioner,

påpeka brister i säkerheten, och

inte ta på dig arbetsuppgifter du inte är kompetent att utföra.

Skulle en olycka ske på arbetsplatsen, där din dokumentation, riskbedömning eller brist på åtgärd spelar in ? då kan du personligen bli föremål för en förundersökning, åtal, eller skadeståndsanspråk. Det handlar om vållande till kroppsskada, i värsta fall vållande till annans död.

Ditt försvar att du "behöver försörja din familj" kommer inte väga ett dugg när du sitter i ett förhör och ska förklara varför du gjorde en riskbedömning utan att ens veta hur man gör en.

Så vad gör du nu?

Du tar ansvar. Du erkänner inte hela lögnen, men du säger:
    "Jag märker att vissa delar av arbetsmiljöarbetet är nya för mig ? jag behöver mer stöd, handledning eller möjlighet till utbildning för att göra det rätt och säkert."

Du visar att du vill göra rätt, inte att du bara vill klamra dig fast vid en lön.

Annars ? ärligt ? då är det bättre att du lämnar jobbet innan någon kommer till skada, för det du gör nu är inte bara omoraliskt. Det är potentiellt straffbart.

Skärp dig ? eller kliv av.

• Xaiphodius
    Anonym (Matz) skrev 2025-07-31 14:01:04 följande:
    Alltså du anar inte hur dåligt pålästa HR-folk är. Det är egentligen ett skämt att de ens har med rekrytering att göra. 

Du verkar fortfarande inte förstå vad du har gjort. Du säger att HR inte visste något om säkerhet ? men det är du som satt där och ljög om sex års erfarenhet. Det är du som tog emot anställningen, trots att du vet att du inte har kompetensen. Och nu står du på en byggarbetsplats varje dag och låtsas att du har koll.

Det är inte bara ansvarslöst. Det är farligt. På riktigt.

Låt oss dra det till sin logiska slutsats:

Fredag morgon. En ny underentreprenör kommer in, du håller i introduktionen. Du glömmer ett moment ? du vet inte ens att det borde ingå ? kanske något om hantering av fallskydd eller arbete på höjd. Några timmar senare halkar han på ett tillfälligt stag du inte sett, faller tre meter och landar fel.

Han överlever ? men med en fraktur i ryggen. Permanent arbetsoförmögen. Utredningen visar att du gjort en bristfällig riskbedömning och missat att följa upp en anmärkning i ett tidigare protokoll. Du visste inte bättre. Du hade inte kompetensen.

Vet du vad som händer då?

Företaget granskas av Arbetsmiljöverket.

Du blir föremål för intern utredning, eventuellt även polisanmälan.

Försäkringsbolag kräver skadestånd, eftersom du agerat utanför din kompetens.

Och ditt namn hamnar hos varenda HR-avdelning i branschen. Svartlistad.

Du kan stå där och säga att du behövde försörja din familj ? men det spelar ingen roll. Det är du som satt mannen i rullstol. Det är du som svek hans barn, hans partner, hans framtid ? allt för att du höll fast vid en lögn.

Det är nu du väljer:

Fortsätta bluffen, hålla tummarna att inget händer, och hoppas att ingen märker att du inte har en aning om vad du sysslar med ? tills det är för sent.

Klä av dig lögnen, ta kontakt med din chef och säg att vissa delar av rollen är nya för dig, och att du behöver stöd, utbildning eller handledning för att säkerställa att du inte gör fel.

Du behöver inte erkänna allt. Men du måste börja agera som om människor omkring dig är värda att skyddas, inte bara utnyttjas för din trygghet.

För i slutändan handlar det inte längre om att du ljög.
    Det handlar om att du väljer att fortsätta göra det ? trots att du vet vad det kan kosta andra.

Och det gör dig inte bara olämplig för rollen. Det gör dig moraliskt bankrutt.

• Xaiphodius
    Anonym (Andas och fokusera) skrev 2025-07-31 15:04:15 följande:

Grattis till jobbet.

Att göra en koppling mellan att du saknar kompetens inom säkerhet till att någon skadas eller dödas och att det skall gå att leda i bevis att det var ditt fel och att du skall dömas till fängelse det är en väldigt, väldigt lång väg. I de fall det fastställs att ett företag är ansvarig för en medarbetares olyckshändelse förekommer det en anställd hos företaget döms till straffansvar, men då är det nästan alltid en högt uppsatt person typ VD, verksamhetsansvarig, produktionschef eller liknande.

Dom arbetsuppgifter du räknar upp är inte precis Rocket science. Om du ägnar större delen av din fritid någon månad borde kunna behärska ämnet tillräckligt väl för att inte avslöjas.  Arbetsuppgifterna verkar handla mycket om vanligt logiskt tänkande, att kunna tänka riskförebyggande och sunt förnuft. 
    Studera tidigare olyckor och vilka åtgärder man gjorde efteråt.

Det du skriver är farligt ? och extremt okunnigt.

Att någon som inte har någon som helst erfarenhet eller utbildning inom arbetsmiljö ljugit sig in i en roll som Health and Safety Advisor på en byggarbetsplats är inte ett litet övertramp. Det är en direkt risk för människors liv och hälsa.

Du försöker bagatellisera det hela som att "det inte är rocket science". Men då har du inte läst in dig på vare sig Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS) eller arbetsmiljölagen (AML), där ansvarsfördelningen är glasklar:

🧾 AML 3 kap. 4 §: "Arbetstagare ska medverka i arbetsmiljöarbetet och följa givna föreskrifter. De får inte utföra arbete som de saknar tillräckliga kunskaper för."

🧾 AFS 2001:1 ? Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) kräver att den som arbetar med riskbedömningar, olycksuppföljning och säkerhetsronder ska ha tillräcklig kompetens för uppgiften. Det är ett krav ? inte en rekommendation.

🧾 AFS 2017:3 ? Byggnads- och anläggningsarbete ställer dessutom särskilda krav på planering, samordning och dokumentation av säkerhetsarbetet. Det här är inte en "känsla för fara"-roll. Det handlar om att känna till lagar, roller, skyldigheter, och ha systematik i arbetet.

Du säger att det är svårt att leda i bevis att det var den enskildes fel om något händer. Men det är irrelevant. För:

Det räcker med att du missat att vidta förebyggande åtgärder för att vara del i ett brott mot AML.

Det finns fall där arbetsmiljöansvariga dömts till både böter och fängelse för brister i dokumentation, riskbedömning eller övervakning.

Och i en utredning kommer lögnen om erfarenheten att väga tungt. Att ha tagit rollen under falska premisser gör det mycket svårare att försvara sig.

Och mest av allt:
    Att någon ljuger sig till en sådan tjänst är inte bara ett "riskmoment". Det är ett förräderi mot alla som förlitar sig på att säkerhetsarbetet är på riktigt. Folk dör varje år i olyckor som hade kunnat förhindras. Arbetsmiljöverket rapporterar årligen över 40 dödsolyckor på svenska arbetsplatser, varav en stor andel inom byggbranschen.

Att du försvarar att någon låtsas ha kompetens i det här sammanhanget är en förolämpning mot alla som skadats eller dödats för att någon slarvade, fegade, eller bara inte visste bättre.

Vill du försvara rätten att byta yrkesbana ? fine.
    Men försvara inte lögnen. Inte i det här yrket. Inte när andras liv står på spel.

• Xaiphodius
    Anonym (Matz) skrev 2025-07-31 15:14:20 följande:
    Det är exakt den här typ av pepp jag behöver. Tack! Och jag vet att det jag säger nu kan låta hemskt men där det typ är störst risk att någon olycka händer jobbar det 90% irländare. På nåt vis känns det bättre. Dom festar hårt på kvällarna och jobbar bakis på dagarna i princip. Ser dom på bolaget varje dag.

Vet du vad? Det du just skrev är både vidrigt och avslöjande.

Du sitter alltså som säkerhetsansvarig ? en roll där just du är den som ska se till att folk inte arbetar bakfulla, påverkade eller utgör en säkerhetsrisk ? och du säger att det "känns bättre" att de som riskerar att skadas är 90 % irländare?

Du inser inte ens att du just erkänt att:

Du vet om att det finns allvarliga säkerhetsbrister.

Du väljer att inte agera på dem.

Du dessutom anser att det är "mindre allvarligt" eftersom det är en viss grupp människor som drabbas.

Det är ditt ansvar att se till att ingen jobbar påverkad. Det är du som ska avvisa olämpliga personer direkt, dokumentera det, och ta upp det med projektledning. Det är inte något du sitter och småskrattar åt i efterhand på ett forum.

Du är inte bara en pajas ? du är en risk. Inte bara för din arbetsplats, utan för människors liv.

Folk dör på svenska byggarbetsplatser varje år, ofta för att någon valde att inte säga till. Just nu är den någon du.

Så nej ? det du säger är inte bara "hemskt". Det är föraktligt.

• Xaiphodius
    Anonym (Matz) skrev 2025-07-31 16:49:58 följande:

Ni som tycker detta är fel behöver inte svara. Men min strategi/plan är att vara överbeskyddande så folk tycker jag är en riktig paragrafryttare. Vad tror ni om det? Det borde funka väl?

Vet du vad, det blir bara värre för varje inlägg du skriver.

Din nya "plan" är alltså att spela paragrafryttare ? att låtsas följa regler slaviskt för att inge förtroende?
    Men vilka paragrafer tänker du följa när du själv erkänt att du inte ens vet vad de innebär?
    Hur ska du kunna agera på rätt sätt när du inte har grundläggande kunskap om AFS, AML eller arbetsmiljörätt? Det här är inte teater. Det är verklighet. På en byggarbetsplats där ett misstag kan betyda livslång skada eller död.

Och nej ? du kommer inte framstå som en "noggrann paragrafryttare". Du kommer framstå som exakt det du är: en person utan kompetens som bluffar sig genom en säkerhetsfunktion.

Om den här tråden är på riktigt ? vilket jag börjar starkt ifrågasätta ? då är det här ett pågående arbetsmiljöbrott med risk för andras liv och hälsa. Och att du nu drar in tragiska personliga omständigheter som argument (som din frus sjukdom) för att legitimera lögnen är ännu ett lågvattenmärke. Om det är sant ? du har min medkänsla. Men det förändrar inte vad du gör just nu.

Du sitter i en roll där människor litar på att du skyddar dem.
    Och du behandlar det som ett socialt experiment på ett diskussionsforum.

Du är inte smart. Du är inte modig. Du är bara farlig.

• Xaiphodius
    Anonym (Matz) skrev 2025-07-31 21:34:53 följande:
    Det är lätt för dig att säga som inte varit i min sits där allt gått åt helvete. Gud hörde mina böner och en chans till ett bättre liv uppenbarade sig. Jag tog chansen och jag ska göra allt jag kan för att göra ett bra jobb. Mitt välmående är bättre än på flera år och den konstanta ekonomiska stress jag upplevt är äntligen borta. Det finns ju redan rutiner på arbetsplatsen och det är inte så svårt att följa dessa änsålänge. 

Det är lätt för dig att tro att ingen annan gått igenom skit i livet. Du har ingen aning om vad jag ? eller andra här ? har kämpat oss igenom. Skillnaden är att vi inte valde att sätta andra människors liv på spel för att lösa våra problem.

Ekonomisk stress är allvarligt ? det vet jag mycket väl. Men den väg du har valt är inte ett livlina ? det är en tickande bomb. När (inte om) det uppdagas, kommer Du kommer sitta exakt där du började ? fast med ännu sämre läge. 

• Xaiphodius
    Anonym (Matz) skrev 2025-07-31 21:21:37 följande:
    Så det är bättre att min familj lever i misär?

Ja. Det är faktiskt bättre att din familj tillfälligt lever med mindre pengar ? med stöd från samhället ? än att du utsätter andra människors liv för fara på en byggarbetsplats. Det ena är en svår livssituation, det andra är ett potentiellt brott med dödlig utgång.

Och låt oss vara ärliga: det är du själv som sätter din familj i den här situationen, inte samhället. Du valde att ljuga dig till ett yrke du inte har kompetens för. Du bär konsekvenserna ? inte vi, inte staten, inte HR.

Vill du visa ansvar för din familj?
    Gör då rätt för dig.

• Xaiphodius
    EpicF skrev 2025-08-01 12:41:38 följande:
    Den som vill kan nok ta reda på det. 

Men säg mig ts, hade du velat bli opererad av en falsk kirurg som inte hade utbildning? 

Kan du svara på detta?

Bra fråga ? men jag har en ännu bättre:

Hade du velat att din frus cancerbehandling leddes av någon som ljugit sig till sitt jobb och aldrig öppnat en medicinsk lärobok i hela sitt liv?

För det är den nivån av ansvar du tagit på dig.
    Det handlar inte om att stapla plankor på rätt ställe. Det handlar om arbetsmiljösäkerhet, om att förebygga allvarliga olyckor, om att agera korrekt vid incidenter ? och framförallt om att skydda människoliv.

Du jämför det med att "äntligen få en chans i livet", men glömmer helt att du gör det genom att spela med andras trygghet. Och vad värre är ? du gör det med öppna ögon.

Vill du ha förståelse? Börja då med att själv förstå innebörden av det du gör.

Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips