• Anonym (Matz)

Ljög på intervjun – behöver tips

Jag fick precis jobb som Health and Safety Advisor, utan utbildning ? behöver seriösa råd

Jag har varit arbetslös ganska länge och när det här jobbet som Health and Safety Advisor dök upp så sökte jag mest för att fylla arbetsförmedlingens krav på att söka jobb, även om jag visste att jag inte uppfyllde kraven. Jag överdrev i mitt CV, och lät chat GPT skriva ett personligt brev. Jag blev sjukt nog kallad till intervju och jag läste på mycket inför intervjun och lyckades få tjänsten då det var en HR-människa som intervjuade och hon visste ju inte ett skit om säkerhet. Skulle kunna göra en egen tråd i ämnet om inkompetenta HR-människor. 

Men! Det var ju bra för mig då jag fick ett välbetalt jobb. Jag förstår att det här inte var rätt väg ? men nu är vi här, och jag vill göra mitt bästa för att klara jobbet utan att riskera säkerheten för någon och behöver tips från nån som har koll på detta jobb.

Jag är med på byggarbetsplatsen varje dag och förväntas bland annat:

? Göra och dokumentera riskbedömningar
    ? Hålla i introduktioner för nyanställda och underentreprenörer
    ? Delta i säkerhetsronder och skriva rapporter
    ? Följa upp olyckor och nästan-olyckor och rapportera dem vidare
    ? Ge feedback på leverantörers arbetsmiljöplaner
    ? Säkerställa att skyddsutrustning används och rutiner följs
    ? Vara med i möten med projektledning och bidra med förslag för att förbättra säkerhetskulturen

Jag försöker läsa ikapp på kvällarna men jag är ingen plugghäst och tycker det är tråkigt men jag följer olika guider och manualer jag hittat online till viss mån, men det är mycket att ta in och jag är rädd att jag missar viktiga detaljer. Min största oro är att någon ska komma till skada på grund av min okunskap ? eller att jag blir avslöjad och förlorar jobbet. Jag har bara jobbat med att lägga golv tidigare och jobbat på Byggmax.

Finns det någon här med erfarenhet av rollen som kan hjälpa mig prioritera vad jag ska fokusera på först? Finns det checklistor eller mallar ni själva använt i början? Alla tips mottages tacksamt.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips
  • Xaiphodius
    Anonym (Matz) skrev 2025-07-31 12:27:02 följande:
    Ljög på intervjun ? behöver tips

Jag fick precis jobb som Health and Safety Advisor, utan utbildning ? behöver seriösa råd

Jag har varit arbetslös ganska länge och när det här jobbet som Health and Safety Advisor dök upp så sökte jag mest för att fylla arbetsförmedlingens krav på att söka jobb, även om jag visste att jag inte uppfyllde kraven. Jag överdrev i mitt CV, och lät chat GPT skriva ett personligt brev. Jag blev sjukt nog kallad till intervju och jag läste på mycket inför intervjun och lyckades få tjänsten då det var en HR-människa som intervjuade och hon visste ju inte ett skit om säkerhet. Skulle kunna göra en egen tråd i ämnet om inkompetenta HR-människor. 

Men! Det var ju bra för mig då jag fick ett välbetalt jobb. Jag förstår att det här inte var rätt väg ? men nu är vi här, och jag vill göra mitt bästa för att klara jobbet utan att riskera säkerheten för någon och behöver tips från nån som har koll på detta jobb.

Jag är med på byggarbetsplatsen varje dag och förväntas bland annat:

? Göra och dokumentera riskbedömningar
    ? Hålla i introduktioner för nyanställda och underentreprenörer
    ? Delta i säkerhetsronder och skriva rapporter
    ? Följa upp olyckor och nästan-olyckor och rapportera dem vidare
    ? Ge feedback på leverantörers arbetsmiljöplaner
    ? Säkerställa att skyddsutrustning används och rutiner följs
    ? Vara med i möten med projektledning och bidra med förslag för att förbättra säkerhetskulturen

Jag försöker läsa ikapp på kvällarna men jag är ingen plugghäst och tycker det är tråkigt men jag följer olika guider och manualer jag hittat online till viss mån, men det är mycket att ta in och jag är rädd att jag missar viktiga detaljer. Min största oro är att någon ska komma till skada på grund av min okunskap ? eller att jag blir avslöjad och förlorar jobbet. Jag har bara jobbat med att lägga golv tidigare och jobbat på Byggmax.

Finns det någon här med erfarenhet av rollen som kan hjälpa mig prioritera vad jag ska fokusera på först? Finns det checklistor eller mallar ni själva använt i början? Alla tips mottages tacksamt.

Tack på förhand.

Jag förstår att du befinner dig i en knepig situation ? det är tufft att vara arbetslös länge och känna sig tvungen att tänja på sanningen för att få in en fot. Men samtidigt måste jag vara rak: du har tagit en roll där människors liv och hälsa kan påverkas av dina beslut, och det är inte något man får ?chansa sig igenom?.

Att du är medveten om din okunskap och vill göra rätt är bra, men det räcker inte att läsa lite guider på kvällarna. Du behöver snarast möjligt få tillgång till riktig utbildning, handledning och kanske en mentor inom arbetsmiljö. Finns det någon på arbetsplatsen du kan vända dig till för stöd? Arbetsmiljösamordnare? Skyddsombud?

Att inte agera nu ? och istället hoppas att ingen kommer till skada eller att ingen märker din brist på kompetens ? är en risk som kan sluta i katastrof. Om något händer kan du inte bara förlora jobbet, du kan bli straffrättsligt ansvarig.

Mitt ärliga råd: prata med någon internt ? kanske din chef ? och var ärlig med att du är ny i rollen och behöver utbildning/stöd för att göra jobbet säkert. Det kan kännas pinsamt, men det är mycket bättre än att bära ansvar för att någon blir skadad.

Säkerhet är inget man chansar med. Det är bättre att ta några steg tillbaka nu ? och göra rätt ? än att fastna i en lögn som kan få allvarliga konsekvenser.

Lycka till, på riktigt.

• Anonym (Matz)
    Xaiphodius skrev 2025-07-31 12:56:07 följande:

Jag förstår att du befinner dig i en knepig situation ? det är tufft att vara arbetslös länge och känna sig tvungen att tänja på sanningen för att få in en fot. Men samtidigt måste jag vara rak: du har tagit en roll där människors liv och hälsa kan påverkas av dina beslut, och det är inte något man får ?chansa sig igenom?.

Att du är medveten om din okunskap och vill göra rätt är bra, men det räcker inte att läsa lite guider på kvällarna. Du behöver snarast möjligt få tillgång till riktig utbildning, handledning och kanske en mentor inom arbetsmiljö. Finns det någon på arbetsplatsen du kan vända dig till för stöd? Arbetsmiljösamordnare? Skyddsombud?

Att inte agera nu ? och istället hoppas att ingen kommer till skada eller att ingen märker din brist på kompetens ? är en risk som kan sluta i katastrof. Om något händer kan du inte bara förlora jobbet, du kan bli straffrättsligt ansvarig.

Mitt ärliga råd: prata med någon internt ? kanske din chef ? och var ärlig med att du är ny i rollen och behöver utbildning/stöd för att göra jobbet säkert. Det kan kännas pinsamt, men det är mycket bättre än att bära ansvar för att någon blir skadad.

Säkerhet är inget man chansar med. Det är bättre att ta några steg tillbaka nu ? och göra rätt ? än att fastna i en lögn som kan få allvarliga konsekvenser.

Lycka till, på riktigt.

Jag hade gärna gjort det förstås men iom att det är provanställning kan jag först försöka något liknande efter 6månader. Dom tror ju att jag är erfaren då jag skrev i CV att jag hade 6års erfarenhet. 

Har varit arbetslös i över ett år och behöver försörja min familj så vågar inte riskera att avslöja min lögn. 

• Anonym (s)

Du vågar inte riskera att förlora ett jobb men att riskera andras säkerhet går fint. Andras jobb...

• Xaiphodius
    Anonym (Matz) skrev 2025-07-31 13:07:42 följande:

Jag hade gärna gjort det förstås men iom att det är provanställning kan jag först försöka något liknande efter 6månader. Dom tror ju att jag är erfaren då jag skrev i CV att jag hade 6års erfarenhet. 

Har varit arbetslös i över ett år och behöver försörja min familj så vågar inte riskera att avslöja min lögn. 

Jag hör vad du säger, och jag fattar att det är ett svårt läge ? arbetslöshet, familj, press. Men ärligt talat: det här är inte en roll där man har råd att ljuga sig till trygghet på bekostnad av andras säkerhet. Du har tagit ett jobb där fel beslut kan få någon att aldrig komma hem till sin familj igen.

Att inte våga stå för sanningen är en sak. Men att medvetet fortsätta i rollen trots att du vet att du inte har kompetensen ? det är själviskt och farligt. Två veckors uppsägning eller inte ? du har ansvar redan nu. Att du ens funderar på att vänta i sex månader innan du försöker göra rätt... det visar hur felprioriterat det här är.

Om du vill visa att du är en vuxen man som faktiskt bryr dig om att försörja din familj på ett hederligt sätt, då är det nu du kliver fram. Du behöver inte erkänna hela lögnen ? men du kan säga att du känner att du behöver vidareutbildning eller en mentor för att hantera vissa delar av jobbet. Det är fullt legitimt och visar att du tar säkerhet på allvar.

Men fortsätter du så här, då är det inte längre 'systemets fel' om det går åt helvete. Då är det du som sviker ? både din arbetsgivare och de som litar på dig att hålla dem säkra.

• EpicF

Men du har inga problem med att riskera människoliv? 

Jag hoppas faktiskt att du blir avslöjad innan någon allvarlig olycka händer. 
  • Xaiphodius

Du säger: "Dom tror ju att jag är erfaren då jag skrev i CV att jag hade 6 års erfarenhet."
    Men du har inte 6 års erfarenhet. Du har ingen. Punkt.

Du har ljugit dig till en tjänst som handlar om att skydda människors liv och hälsa ? och just nu väljer du att fortsätta spela den rollen, trots att du vet att du inte har kompetensen. Det är inte bara oetiskt. Det är potentiellt olagligt.

Du behöver veta det här:

Enligt arbetsmiljölagen (AML 3 kap §4) är det inte bara arbetsgivaren som har ansvar ? utan även du som anställd. Du är skyldig att:

följa föreskrifter och instruktioner,

påpeka brister i säkerheten, och

inte ta på dig arbetsuppgifter du inte är kompetent att utföra.

Skulle en olycka ske på arbetsplatsen, där din dokumentation, riskbedömning eller brist på åtgärd spelar in ? då kan du personligen bli föremål för en förundersökning, åtal, eller skadeståndsanspråk. Det handlar om vållande till kroppsskada, i värsta fall vållande till annans död.

Ditt försvar att du "behöver försörja din familj" kommer inte väga ett dugg när du sitter i ett förhör och ska förklara varför du gjorde en riskbedömning utan att ens veta hur man gör en.

Så vad gör du nu?

Du tar ansvar. Du erkänner inte hela lögnen, men du säger:
    "Jag märker att vissa delar av arbetsmiljöarbetet är nya för mig ? jag behöver mer stöd, handledning eller möjlighet till utbildning för att göra det rätt och säkert."

Du visar att du vill göra rätt, inte att du bara vill klamra dig fast vid en lön.

Annars ? ärligt ? då är det bättre att du lämnar jobbet innan någon kommer till skada, för det du gör nu är inte bara omoraliskt. Det är potentiellt straffbart.

Skärp dig ? eller kliv av.

• Anonym (H)

Tufft läge. Jag fattar inte hur HR kan strunta i att kräva examensbevis?

• Anonym (Matz)
    Anonym (H) skrev 2025-07-31 13:36:20 följande:

Tufft läge. Jag fattar inte hur HR kan strunta i att kräva examensbevis?

Alltså du anar inte hur dåligt pålästa HR-folk är. Det är egentligen ett skämt att de ens har med rekrytering att göra. 
  • Anonym (Helga)

Du sätter människors liv och hälsa i fara genom att fortsätta. Det enda rätta är att du säger upp dig. Du behöver inte berätta varför. Det är det säkraste alternativet för både dig och dina nya kollegor, vars familjer räknar med att du tar ansvar för deras liv och säkerhet. Du har din familj att försörja, jag förstår det, men dina nya kollegor behövs för sina familjer de också, och de förtjänar en trygg arbetsmiljö. 

Byggbranschen är en jämförelsevis farlig arbetsmillö. Dödsfall sker alldeles för ofta. Det är inte som på ett kontor där folk får musarm, typ. Att ha dig på den här positionen är en potentiell fara och du behöver lämna platsen till förmån för någon som klarar jobbet, för allas skull. 

• Anonym (Svarte Petter)

Precis som många redan skrivit... Din lögn kan kosta någon livet. 

Jag är utbildad byggarbetsmiljösamordnare och haft förtroendeuppdrag som arbetsplatsombud och skyddsombud. Det är inget man lär sig med lite kvällslektyr. Du kan inte gissa dig fram på plats heller.

Just byggsektorn innehåller massor av riskmoment och massor av regler du måste känna till. Vill det sig illa kan någon dö eller bli skadad för livet, och jag tror inte att du vill vara den som pekas ut som skyldig om det sker. 

da.se/2023/12/kan-jag-domas-for-en-olycka-pa-jobbet/

En lucka i CVt försvårar visserligen jobbsökandet, men en fängelsedom är förödande.

Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips