Ljög på intervjun – behöver tips
Jag fick precis jobb som Health and Safety Advisor, utan utbildning ? behöver seriösa råd
Jag har varit arbetslös ganska länge och när det här jobbet som Health and Safety Advisor dök upp så sökte jag mest för att fylla arbetsförmedlingens krav på att söka jobb, även om jag visste att jag inte uppfyllde kraven. Jag överdrev i mitt CV, och lät chat GPT skriva ett personligt brev. Jag blev sjukt nog kallad till intervju och jag läste på mycket inför intervjun och lyckades få tjänsten då det var en HR-människa som intervjuade och hon visste ju inte ett skit om säkerhet. Skulle kunna göra en egen tråd i ämnet om inkompetenta HR-människor.
Men! Det var ju bra för mig då jag fick ett välbetalt jobb. Jag förstår att det här inte var rätt väg ? men nu är vi här, och jag vill göra mitt bästa för att klara jobbet utan att riskera säkerheten för någon och behöver tips från nån som har koll på detta jobb.
Jag är med på byggarbetsplatsen varje dag och förväntas bland annat:
? Göra och dokumentera riskbedömningar
? Hålla i introduktioner för nyanställda och underentreprenörer
? Delta i säkerhetsronder och skriva rapporter
? Följa upp olyckor och nästan-olyckor och rapportera dem vidare
? Ge feedback på leverantörers arbetsmiljöplaner
? Säkerställa att skyddsutrustning används och rutiner följs
? Vara med i möten med projektledning och bidra med förslag för att förbättra säkerhetskulturen
Jag försöker läsa ikapp på kvällarna men jag är ingen plugghäst och tycker det är tråkigt men jag följer olika guider och manualer jag hittat online till viss mån, men det är mycket att ta in och jag är rädd att jag missar viktiga detaljer. Min största oro är att någon ska komma till skada på grund av min okunskap ? eller att jag blir avslöjad och förlorar jobbet. Jag har bara jobbat med att lägga golv tidigare och jobbat på Byggmax.
Finns det någon här med erfarenhet av rollen som kan hjälpa mig prioritera vad jag ska fokusera på först? Finns det checklistor eller mallar ni själva använt i början? Alla tips mottages tacksamt.
Tack på förhand.