Inlägg från: Anonym (Matz) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Matz)

Ljög på intervjun – behöver tips

Jag fick precis jobb som Health and Safety Advisor, utan utbildning ? behöver seriösa råd

Jag har varit arbetslös ganska länge och när det här jobbet som Health and Safety Advisor dök upp så sökte jag mest för att fylla arbetsförmedlingens krav på att söka jobb, även om jag visste att jag inte uppfyllde kraven. Jag överdrev i mitt CV, och lät chat GPT skriva ett personligt brev. Jag blev sjukt nog kallad till intervju och jag läste på mycket inför intervjun och lyckades få tjänsten då det var en HR-människa som intervjuade och hon visste ju inte ett skit om säkerhet. Skulle kunna göra en egen tråd i ämnet om inkompetenta HR-människor. 

Men! Det var ju bra för mig då jag fick ett välbetalt jobb. Jag förstår att det här inte var rätt väg ? men nu är vi här, och jag vill göra mitt bästa för att klara jobbet utan att riskera säkerheten för någon och behöver tips från nån som har koll på detta jobb.

Jag är med på byggarbetsplatsen varje dag och förväntas bland annat:

? Göra och dokumentera riskbedömningar
    ? Hålla i introduktioner för nyanställda och underentreprenörer
    ? Delta i säkerhetsronder och skriva rapporter
    ? Följa upp olyckor och nästan-olyckor och rapportera dem vidare
    ? Ge feedback på leverantörers arbetsmiljöplaner
    ? Säkerställa att skyddsutrustning används och rutiner följs
    ? Vara med i möten med projektledning och bidra med förslag för att förbättra säkerhetskulturen

Jag försöker läsa ikapp på kvällarna men jag är ingen plugghäst och tycker det är tråkigt men jag följer olika guider och manualer jag hittat online till viss mån, men det är mycket att ta in och jag är rädd att jag missar viktiga detaljer. Min största oro är att någon ska komma till skada på grund av min okunskap ? eller att jag blir avslöjad och förlorar jobbet. Jag har bara jobbat med att lägga golv tidigare och jobbat på Byggmax.

Finns det någon här med erfarenhet av rollen som kan hjälpa mig prioritera vad jag ska fokusera på först? Finns det checklistor eller mallar ni själva använt i början? Alla tips mottages tacksamt.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips
  • Anonym (Matz)
    Xaiphodius skrev 2025-07-31 12:56:07 följande:

Jag förstår att du befinner dig i en knepig situation ? det är tufft att vara arbetslös länge och känna sig tvungen att tänja på sanningen för att få in en fot. Men samtidigt måste jag vara rak: du har tagit en roll där människors liv och hälsa kan påverkas av dina beslut, och det är inte något man får ?chansa sig igenom?.

Att du är medveten om din okunskap och vill göra rätt är bra, men det räcker inte att läsa lite guider på kvällarna. Du behöver snarast möjligt få tillgång till riktig utbildning, handledning och kanske en mentor inom arbetsmiljö. Finns det någon på arbetsplatsen du kan vända dig till för stöd? Arbetsmiljösamordnare? Skyddsombud?

Att inte agera nu ? och istället hoppas att ingen kommer till skada eller att ingen märker din brist på kompetens ? är en risk som kan sluta i katastrof. Om något händer kan du inte bara förlora jobbet, du kan bli straffrättsligt ansvarig.

Mitt ärliga råd: prata med någon internt ? kanske din chef ? och var ärlig med att du är ny i rollen och behöver utbildning/stöd för att göra jobbet säkert. Det kan kännas pinsamt, men det är mycket bättre än att bära ansvar för att någon blir skadad.

Säkerhet är inget man chansar med. Det är bättre att ta några steg tillbaka nu ? och göra rätt ? än att fastna i en lögn som kan få allvarliga konsekvenser.

Lycka till, på riktigt.

Jag hade gärna gjort det förstås men iom att det är provanställning kan jag först försöka något liknande efter 6månader. Dom tror ju att jag är erfaren då jag skrev i CV att jag hade 6års erfarenhet. 

Har varit arbetslös i över ett år och behöver försörja min familj så vågar inte riskera att avslöja min lögn. 

• Anonym (Matz)
    Anonym (H) skrev 2025-07-31 13:36:20 följande:

Tufft läge. Jag fattar inte hur HR kan strunta i att kräva examensbevis?

Alltså du anar inte hur dåligt pålästa HR-folk är. Det är egentligen ett skämt att de ens har med rekrytering att göra. 
  • Anonym (Matz)

Förstod att många skulle skriva att jag ska säga upp mig men min familj har haft det riktigt knapert i flera år och nu tjänar jag helt plötsligt över 50 000. Det är för oss som att vinna på lotto. Min fru är sjukskriven och mina barn har inte fått något alls nästan. Nu kommer jag kunna ge dom den trygghet de förtjänar. 

Jag fattar så klart att det finns risker men än sålänge verkar allt fungera bra.

kanske kan jag söka mig vidare inom koncernen snart och låta nån annan ta över? 

• Anonym (Matz)
    Anonym (Andas och fokusera) skrev 2025-07-31 15:04:15 följande:

Grattis till jobbet.

Att göra en koppling mellan att du saknar kompetens inom säkerhet till att någon skadas eller dödas och att det skall gå att leda i bevis att det var ditt fel och att du skall dömas till fängelse det är en väldigt, väldigt lång väg. I de fall det fastställs att ett företag är ansvarig för en medarbetares olyckshändelse förekommer det en anställd hos företaget döms till straffansvar, men då är det nästan alltid en högt uppsatt person typ VD, verksamhetsansvarig, produktionschef eller liknande.

Dom arbetsuppgifter du räknar upp är inte precis Rocket science. Om du ägnar större delen av din fritid någon månad borde kunna behärska ämnet tillräckligt väl för att inte avslöjas.  Arbetsuppgifterna verkar handla mycket om vanligt logiskt tänkande, att kunna tänka riskförebyggande och sunt förnuft. 
    Studera tidigare olyckor och vilka åtgärder man gjorde efteråt.

Det är exakt den här typ av pepp jag behöver. Tack! Och jag vet att det jag säger nu kan låta hemskt men där det typ är störst risk att någon olycka händer jobbar det 90% irländare. På nåt vis känns det bättre. Dom festar hårt på kvällarna och jobbar bakis på dagarna i princip. Ser dom på bolaget varje dag.
  • Anonym (Matz)
    Anonym (Donna) skrev 2025-07-31 15:41:39 följande:
    Hur kan du se dem på bolaget varje dag... om du inte är där själv?

Tror inte ett ögonblick på att tråden är sann.
    Jag är där nån gång i veckan själv då jag inte är nykterist men bolaget ligger precis bredvid mataffären där jag är nästan varje dag.
  • Anonym (Matz)
    Anonym (SO) skrev 2025-07-31 15:32:55 följande:

Shit vilken sjuk trådstart. Jag har varit skyddsombud i tio år på en arbetsplats med mycket mindre risker än inom byggsektorn och jag blir fan mörkrädd av hur TS resonerar samt den/dom som gett pepp åt TS att denne på något sätt kommer klara av uppgiften. Detta är inget enkelt jävla område och jag kan säga att "sunt förnuft" inte är tillräckligt när det kommer till arbetsmiljö och säkerhet. 

Låt mig gissa TS, när du skrev att det jobbar en jävla massa irländare på ditt företag, är det något av dom större irländska bolagen som etablerat sig i Sverige dom senaste åren? 

Förresten, menar du att det inte gör något att det eventuellt är irländare som kommer dö eller skadas under ditt ansvar? Att det inte är lika illa som om det vore svenska anställda? Eller vad menar du?

Alltså nu tror jag risken är rätt liten att det blir en olycka. Men om en alkad irländare blir sjukskriven ett tag ser jag inte som nåt som är tillräckligt för att jag ska offra mina barns välmående och trygghet. Jag kan till och med låta dottern följa med på fotbollscup nu.
  • Anonym (Matz)
    Anonym (Lina) skrev 2025-07-31 15:47:56 följande:

Detta är urkundsförfalskning, ett straffbart brott i Sverige. Att förfalska ett dokument, betyg eller intyg kan resultera i juridiska konsekvenser.

Jag är medveten om det men sitter man med två barn och en sjukskriven fru och knappt får ihop till hyran så väger vågskålen över tyvärr. Är villig att ta den risken. Och i Sverige får man ju typ inga straff som avskräcker för nästan nåt brott. 
  • Anonym (Matz)
    Anonym (SO) skrev 2025-07-31 15:55:51 följande:
    Mhm. Och om en alkad irländare gör illa sig och blir sjukskriven ett tag. Vad händer då? På jobbet alltså. 
    Det får jag ta då men förhoppningsvis händer inget.
  • Anonym (Matz)
    Anonym (Men hur?) skrev 2025-07-31 15:57:05 följande:

Jag förstår inte riktigt?
    Du skrev att du hade 6 års erfarenhet, men du måste ha skrivit var du fått den ifrån? Tar de inte referenser och kollar upp dessa?

Jag gav dom ett telefonnummer och svarade själv när HR ringde. Jag förställde rösten lite bara. Men det var väldigt låg nivå på frågorna och allt var över på 5-10min
Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips