Inlägg från: Anonym (Alexandra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Alexandra)

Ljög på intervjun – behöver tips

Anonym (Matz) skrev 2025-07-31 14:51:34 följande:

Förstod att många skulle skriva att jag ska säga upp mig men min familj har haft det riktigt knapert i flera år och nu tjänar jag helt plötsligt över 50 000. Det är för oss som att vinna på lotto. Min fru är sjukskriven och mina barn har inte fått något alls nästan. Nu kommer jag kunna ge dom den trygghet de förtjänar. 

Jag fattar så klart att det finns risker men än sålänge verkar allt fungera bra.

kanske kan jag söka mig vidare inom koncernen snart och låta nån annan ta över? 

Tror att du är extremt naiv om du tror att det här kommer leda till någon som helst trygghet. De kommer ju kunna avskeda dig med omedelbar verkan även efter provanställningens slut, just för att du ljugit ihop hela din erfarenhet här. Kommer det fram, kommer du ju 100% få sparken. Och har du tur är det enbart konsekvensen av det här.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Matz) skrev 2025-07-31 21:34:53 följande:
    Det är lätt för dig att säga som inte varit i min sits där allt gått åt helvete. Gud hörde mina böner och en chans till ett bättre liv uppenbarade sig. Jag tog chansen och jag ska göra allt jag kan för att göra ett bra jobb. Mitt välmående är bättre än på flera år och den konstanta ekonomiska stress jag upplevt är äntligen borta. Det finns ju redan rutiner på arbetsplatsen och det är inte så svårt att följa dessa änsålänge. 
    Men alltså, när, eller snarare om, det här kommer fram kommer det ju bara gå mer åt helvete? Så förstår inte hur du tänker egentligen. Kommer det fram, kommer du få sparken. Du kommer inte kunna använda dem som en framtida referens, och vette fan om du ens vill ha med dem på CVt ifall någon skulle få för sig att ringa dem och råga om dig. Och det är ju liksom best case förutsatt att de inte stämmer dig eller kräver återbetalning. Du sätter dig ju bara mer och mer i skiten just nu. 
  • Anonym (Alexandra)
    Jimmy75 skrev 2025-08-01 10:51:38 följande:
    Givet hur TS resonerat tidigare i tråden så gör hon nog faktiskt det allra smartaste av oss allihop. Vårt tyckande och argument för vad han bör göra och varför har noll effekt, så om det inte går att få bort idioten (ja, jag sa idiot och menar det) är det bättre att minimera riskerna genom att vägleda honom.
    Alltså, visst om eventuella konsekvenser enbart påverkade TS. Om vi även bortser från olyckor på arbetsplatsen och faran TS medför genom att vara i en roll hen inte har erfarenhet i, har ju TS även en sjuk sambo och barn att tänka på. Då är det rent oansvarigt att ta ett jobb under omständigheter som gör att arbetsgivaren inte bara kan avskeda honom med omedelbar verkan samt troligtvis kräva att TS blir återbetalningsskyldig. Hur rutten pappa är man inte liksom att göra nåt sånt här mot ens barn?

Blir liksom inte förvånad att TS varit arbetslös så länge med en sån arbetsmoral.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (BR) skrev 2025-08-01 18:18:05 följande:

Vad är det för utbildning ta skulle haft? Har försökt googla men det är  rätt luddigt. De jag hittar är  från några veckor till ett år. 

TS har ju även ljugit ihop sex års erfarenhet + låtsades vara sin egen påhittade referens. Även om han nu hade gått en utbildning kommer arbetsgivaren kunna avskeda honom när de får reda på hans lögner. 
Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips