Inlägg från: Jimmy75 |Visa alla inlägg
  • Jimmy75

Ljög på intervjun – behöver tips

Anonym (Matz) skrev 2025-07-31 14:51:34 följande:

Förstod att många skulle skriva att jag ska säga upp mig men min familj har haft det riktigt knapert i flera år och nu tjänar jag helt plötsligt över 50 000. Det är för oss som att vinna på lotto. Min fru är sjukskriven och mina barn har inte fått något alls nästan. Nu kommer jag kunna ge dom den trygghet de förtjänar. 

Jag fattar så klart att det finns risker men än sålänge verkar allt fungera bra.

kanske kan jag söka mig vidare inom koncernen snart och låta nån annan ta över? 

Du kan också ge dem en pappa i fängelse på grund av vållande till annans död, men det kanske det är värt. Frågan är hur ansvarsfullt DET resonemanget är i förhållande till dina barn och din sjukskrivna fru.
  • Jimmy75
    Anonym (Matz) skrev 2025-07-31 16:05:18 följande:

Kunde inte bry mig mindre jag är ute efter matnyttiga tips för mitt nya jobb inte att du ska tro mig. 

det funkar förvånansvärt bra med att ställa frågor till chat gpt änslänge när nån frågar mig saker.

men jag tror också som nån skrev att jag blir avslöjad snart men varje månadslön in på Kontot är en seger.

Låt säga att ingen kommer till skada, men du blir avslöjad....hur tror du det påverkar din framtida anställningsbarhet??? Lite lögn - nobody cares. Stor/allvarlig lögn - lita på att det blir konsekvenser.
  • Jimmy75
    Anonym (Matz) skrev 2025-07-31 17:36:03 följande:

Alltså det där med fotbollscup var bara ett exempel på hur knackigt vi har det. Vi har nästan varit nära att förlora vår bostad också trots att det är hyresrätt. Det handlar inte om att jag vill ha nåt lyxliv utan jag har suttit i en jävla knipa sen min fru fick cancer och jag blev av med jobbet. 

Jag har ju ingen utbildning och är för gammal för att utbilda mig nu känner jag. Skulle jag nu få fängelse som du säger så tror jag inte jag är mindre attraktiv på arbetsmarknade än vad jag var innan heller. För jag sökte en jävla massa jobb och fick aldrig något. Jag blev helt enkelt desperat och kryddade mitt CV. Jag sökte från början jobbet bara för att ha sökt ett jobb eftersom man måste söka minst 6 jobb i månaden för att få stämpla. Jag kunde inte ens drömma om att få komma på intervju. Men när jag blev kallad och jag märkte hur inkompetent rekryteraren var så spelade jag rollen väldigt bra och ja på den vägen är det alltså. Hade jag inte varit desperat och haft en familj att försörja hade jag inte gjort detta, men nu är det som det är.

Jo visst skulle jag få dåligt samvete om en irländare dog men jag tror människan är egoistisk till naturen och sätter alltid sin egen familj först.

Men det GÖR du ju inte....du riskerar att missa dina barns hela uppväxt och lämpa över den på din sjuka hustru för ditt jävla egos skull. Som om du inte skulle kunna få ett vanligt jobb utan bedrägerierna där du får lägre inkomst men inte tar några risker....du vet, lite så som de allra flesta andra människor måste göra som av olika anledningar hamnat i ett skitläge.

Med tanke på vad du skriver och hur du resonerar undrar jag ju hur du kunde bli av med ditt förra jobb. Man kan såklart ha otur där men såvida man inte grovt misskött sig på sitt förra jobb så har man uppsägningstid där man också kan  ge allt för att hitta en annan inkomstkälla.

• Jimmy75
    Louice12 skrev 2025-08-01 10:37:03 följande:
    Hur kan du uppmuntra någon som har ljugit sig till att få ett jobb utan någon som helst utbildning? Tänk dig att någon i din familj var med om en arbetsplatsolycka och avled, och detta berodde på någon som inte vet någonting om säkerhet? Hur skulle du då reagera?
    Givet hur TS resonerat tidigare i tråden så gör hon nog faktiskt det allra smartaste av oss allihop. Vårt tyckande och argument för vad han bör göra och varför har noll effekt, så om det inte går att få bort idioten (ja, jag sa idiot och menar det) är det bättre att minimera riskerna genom att vägleda honom.
  • Jimmy75
    Anonym (Alexandra) skrev 2025-08-01 12:03:22 följande:
    Alltså, visst om eventuella konsekvenser enbart påverkade TS. Om vi även bortser från olyckor på arbetsplatsen och faran TS medför genom att vara i en roll hen inte har erfarenhet i, har ju TS även en sjuk sambo och barn att tänka på. Då är det rent oansvarigt att ta ett jobb under omständigheter som gör att arbetsgivaren inte bara kan avskeda honom med omedelbar verkan samt troligtvis kräva att TS blir återbetalningsskyldig. Hur rutten pappa är man inte liksom att göra nåt sånt här mot ens barn?

Blir liksom inte förvånad att TS varit arbetslös så länge med en sån arbetsmoral.
    Alltså jag instämmer helt i vad du skriver. Jag menade mer att om det inte går att avstyra....vilket inte verkar gå eftersom denna snubbens hiss inte verkar gå ända upp, om den ens lämnar bottenplan, då verkar det minst dåliga vara att försöka minimera risk och skada genom att vägleda honom istället - in av hänsyn till honom, utan till hänsyn mot alla andra som han själv inte bryr sig ett smack om....inte minst hans familj och barn.
  • Jimmy75
    Xaiphodius skrev 2025-08-01 12:46:28 följande:

Bra fråga ? men jag har en ännu bättre:

Hade du velat att din frus cancerbehandling leddes av någon som ljugit sig till sitt jobb och aldrig öppnat en medicinsk lärobok i hela sitt liv?

För det är den nivån av ansvar du tagit på dig.
    Det handlar inte om att stapla plankor på rätt ställe. Det handlar om arbetsmiljösäkerhet, om att förebygga allvarliga olyckor, om att agera korrekt vid incidenter ? och framförallt om att skydda människoliv.

Du jämför det med att "äntligen få en chans i livet", men glömmer helt att du gör det genom att spela med andras trygghet. Och vad värre är ? du gör det med öppna ögon.

Vill du ha förståelse? Börja då med att själv förstå innebörden av det du gör.

Det hade han säkert inte haft några som helst problem med....du vet, även fejkonkologers barn måste ju få åka på folbollscup. Det kan väl inte vara onkologens fel att den som anställde inte kollade ordentligt....okej att han ljög om sina meriter och kompetens, men de hade ju faktiskt ont om pengar.
  • Jimmy75
    Anonym (Hse) skrev 2025-08-01 22:57:46 följande:

Kan inte annat än förundras över hur många som inte har en susning vad en hse/kma/safety officer sysslar med. Det hör inte till vanligheterna att vi genomför heroiska hjälteinsatser som får en direkt livräddande effekt, utan oftast betydligt mindre dramatiskt. 

Och om det är någon av de stora utkändskanaktörerna du jobbar för så har dom betydligt större problem än en oerfaren safety. 
    Min erfarenhet är att de har urusel koll på aebetsmiljöplaner.
    Bas-p är en pappersprodukt som inte gör ett skit. Vilket leder till riktigt dåliga förutsättningar både under uppförandet och bruksskedet. 

Bas-U fungerar som ett administrativt hinder man måste mata med rätt formulär, Rams, för att få passera. Vad som står på pappret är inte så intressant.

Men jag kan ju ha fel och ts faktiskt räddar liv på daglig basis.

Oavsett är det ju lite magstarkt att fejka 6 års erfarenhet när.man har 0. Med tanke på vad dom tar in så hade det nog gått lika bra att vara ärlig. 

När du ändå håller på kan du väl berätta vad MLA och PLA gör och hur det har med pdl att göra 
  • Jimmy75
    Anonym (Hse) skrev 2025-08-02 09:07:15 följande:
    Va?

Såhär uttryckte du dig: "Kan inte annat än förundras över hur många som inte har en susning vad en hse/kma/safety officer sysslar med."

Som om det var någon slags allmänbildning att känna till de här begreppen. Så då kastade jag ur mig några centrala begrepp av motsvarande dignitet ur mitt verksamhetsområde. Tänkte att du som häpnar över att en del verkar ha dålig koll på begreppen du räknar upp kan väl säkert dessa också.

• Jimmy75
    Anonym (Ztam) skrev 2025-08-02 11:10:14 följande:

För att det är din förbannade roll att förstå dem. Det är det som skiljer ett ansvarstagande yrkesproffs från någon som bara spelar teater i en säkerhetskritisk funktion.

Att du inte vet vad typer som MLA, PLA eller PDL innebär är en indikator på att du inte förstått de system och processer som rollen bygger på.

Det är inte mitt jobb att utbilda dig här.

Läs på själv.

För att förtydliga så att HSE inte får oförtjänt skit på grund av mitt inlägg - Jag uppfattade det jag citerade från honom som om de begreppen han skrev om skulle vara någon slags allmänbildning och att det därför överraskade honom att så få (enligt honom) verkade begripa vad de var. Eftersom jag tyckte det var helt orimligt att någon person utanför branschen skulle känna till dem gav jag honom ett exempel på motsvarande förkortningar inom MIN verksamhet, men som absolut inte är inom bygg.

Min poäng var att man såklart bara har koll på det som är relevant för en själv. Det är inte allmänkunskap.....vilket var min tolkning av vad hse skrev i tidigare inlägg. Det kan dock ha varit min förutfattade tolkning. Det är inte rimligt att hse ska känna till vad MLA, PLA eller PDL står för, vilket var en del av min poäng.

Kort sagt - hen förtjänar inte skit för att inte känna till ovan nämnda förkortningar.

• Jimmy75
    Anonym (Hse) skrev 2025-08-02 10:53:52 följande:
    Vänta nu personen som kastade ur sig begreppen skrev just att de var centrala i den personens roll. Vilket jag tolkar ite är inom byggbranschen ens? 
    Jimmy75 skrev 2025-08-02 10:27:01 följande:

Såhär uttryckte du dig: "Kan inte annat än förundras över hur många som inte har en susning vad en hse/kma/safety officer sysslar med."

Som om det var någon slags allmänbildning att känna till de här begreppen. Så då kastade jag ur mig några centrala begrepp av motsvarande dignitet ur mitt verksamhetsområde. Tänkte att du som häpnar över att en del verkar ha dålig koll på begreppen du räknar upp kan väl säkert dessa också.

Så varför ska jag utbilda mig om dessa? 

Har du några konkreta exempel på tillfällen då en hs advisor eller motsvarande blivit dömd? 
    I de allra flesta fall så är det precis som du säger vd, företagsledningen eller chef/arbetsledare. 

Jag har inte hört om ett enda fall faktiskt där en rådgivare eller koordinator blivit straffad. 

Nej, det stämmer, det är inte inom byggbranschen, så det är inte det minsta konstigt att du inte känner till dem. Jag var ute efter hur det du skrev kunde misstolkas och inget annat.....vilket ironiskt nog i sig blev misstolkat av andra 🙈

Jag säger det igen för alla andras tydlighets skull. HSE kan inte förväntas känna till förkortningarna jag skrev. Min poäng var en annan, men uppenbarligen otydligt uttryckt. Det ska hen inte ha skit för.

• Jimmy75
    Anonym (Lina) skrev 2025-08-02 12:04:42 följande:

Det blir som vanligt på detta forum. Det spårar ur på grund av att folk blir osams med varandra. Och det är helt ointressant för andra. Kan ni inte återgå till vad tråden egentligen handlar om? Tack!

Inte osams med någon, men han/hon ska inte ha oförtjänt kritik på grund av misstolkning från min sida som sedan andra spann vidare på.
  • Jimmy75
    Anonym (Ztam) skrev 2025-08-02 12:08:06 följande:

Det som oroar mig mest i den här diskussionen är inte bara trådstartarens agerande, utan att personer som påstår sig ha insyn i dessa roller försvarar beteendet. Det är minst lika allvarligt som själva lögnen.

Oavsett om man är Health and Safety Advisor, BAS-P/BAS-U, skyddsombud eller i en helt annan bransch ? principen är densamma:

Du måste förstå det juridiska ansvaret.

Du måste kunna systemen, begreppen och processerna som arbetet bygger på.

Du måste inse att ditt arbete är en del av ett större säkerhetsnät, där en svag länk kan leda till katastrof.

Att trivialisera detta genom att säga att ?det bara är administration? eller ?det löser sig med sunt förnuft? visar på grundläggande okunskap om varför de här rollerna finns från första början. Det är just när folk tror att de kan improvisera som olyckorna sker ? och det finns otaliga rättsfall som visar det.

Så nej, det handlar inte bara om ?viljan att göra ett bra jobb?.
    Det handlar om att veta hur man gör det ? innan man tar på sig ansvaret.

Det är ju helt sant.
  • Jimmy75
    Anonym (Matz) skrev 2025-08-02 12:44:29 följande:
    På sätt och vis skulle det vara skönt med tanke på det lass jag får dra hemma nu men det är knappast troligt att jag får fängelse. Jag är som en hök på mitt jobb och förebygger nog mer än nån avdankad gubbe i branschen. Sen om irländarna slarvar ibland kan ju inte jag rå för?
    Grattis! Du har satt ett nytt personligt rekord för mig. För om du är helt uppriktig i den här tråden och det du skriver verkligen har hänt så har du den största offerkofta jag skådat hittills här inne....vilket inte är en liten bedrift om man tänker på att det finns så många av dem på FL.
  • Jimmy75
    Anonym (Matz) skrev 2025-08-02 13:05:05 följande:
    Jag kunde inte bry mig mindre, jag skapade tråden för att få tips inte vara dig till lags. Men vad är så korkat med det jag skrev då? Jag var bara ärlig. Tror inte jag är ensam med att vara otränad och inte vilja hångla med svettiga karlar som tuppat av..
    Tja det är ju helt enkelt inte du som väljer den saken. Du får ju hantera det som kommer din väg och ska göra det professionellt, alldeles oavsett dina personliga åsikter om saken. Antingen kan du sätta dem åt sidan eller har du inte på din tjänst att göra - det är så enkelt.
  • Jimmy75
    Anonym (Matz) skrev 2025-08-02 13:09:04 följande:
    Det finns fler saker på mitt privata plan som gjort att jag tillslut blev desperat efter ett jobb. Så ja jag har haft ett helvete och nu har jag äntligen kommit ut i ljuset igen. Offerkofta ja kanske men jag visar inget utåt irl och det var knappast därför jag startade den här tråden för att du ska tycka synd om mig.
    Har du läst vad du själv skriver? Det är från början till slut en enda lång orgie i varianter på hur synd det är om dig och att dina livsomständigheter rättfärdigar dina handlingar och din attityd. Kombinerat såklart med den klassiska "Det är inte bara jag som gör sånt" eller i den andra varianten "så gör alla".
  • Jimmy75
    Anonym (Matz) skrev 2025-08-02 15:44:04 följande:
    Jadu Lina.. ska jag vara ärlig så läser jag inte mkt av dina inlägg då du påminner lite om en grammofonskiva som hakat upp sig. Och det du kopierat in här är inget undantag. Du som är så mån om att hålla dig till ämnet ge mig lite tips jag kan använda istället för att sitta där och vara bitter. Det var det tråden gick ut på. Annars kan du ju starta en egen tråd?
    Om det nu inte går vägen med jobbet kan du alltid börja med politik eller proffsboxning. Du är GRYM på att ducka.
Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips