Anonym (Hse) skrev 2025-08-02 10:53:52 följande:
Vänta nu personen som kastade ur sig begreppen skrev just att de var centrala i den personens roll. Vilket jag tolkar ite är inom byggbranschen ens?
Jimmy75 skrev 2025-08-02 10:27:01 följande:
Såhär uttryckte du dig: "Kan inte annat än förundras över hur många som inte har en susning vad en hse/kma/safety officer sysslar med."
Som om det var någon slags allmänbildning att känna till de här begreppen. Så då kastade jag ur mig några centrala begrepp av motsvarande dignitet ur mitt verksamhetsområde. Tänkte att du som häpnar över att en del verkar ha dålig koll på begreppen du räknar upp kan väl säkert dessa också.
Så varför ska jag utbilda mig om dessa?
Har du några konkreta exempel på tillfällen då en hs advisor eller motsvarande blivit dömd?
I de allra flesta fall så är det precis som du säger vd, företagsledningen eller chef/arbetsledare.
Jag har inte hört om ett enda fall faktiskt där en rådgivare eller koordinator blivit straffad.
Nej, det stämmer, det är inte inom byggbranschen, så det är inte det minsta konstigt att du inte känner till dem. Jag var ute efter hur det du skrev kunde misstolkas och inget annat.....vilket ironiskt nog i sig blev misstolkat av andra 🙈
Jag säger det igen för alla andras tydlighets skull. HSE kan inte förväntas känna till förkortningarna jag skrev. Min poäng var en annan, men uppenbarligen otydligt uttryckt. Det ska hen inte ha skit för.