Inlägg från: Anonym (BR) |Visa alla inlägg
  • Anonym (BR)

Ljög på intervjun – behöver tips

För det första. Grattis till jobbet. Bra gjort även om du fick spetsa till vissa saker. 

Tror nog du kommer fixa jobbet. Som ny på ett företag är det normalt att man inte kan allt och behöver fråga mycket. Det gäller i alla branscher inklusive min egen där det krävs minst fem år på högskola. Byter man jobb är det nya rutiner och arbetssätt man måste lära sej. Alla nyanställda oavsett tidigare erfarenhet och utbildning är lite som Bambi på hal is. 

Förutom det du skrivit att du gjort, gå igenom tidigare dokumentationer. Där  ser du vad som ska dokumenteras och hur det ska göras. Utgå från dessa och plugga på om det som står. På så sätt vet du förväntas kunna och har koll. 

Kanske kan du kolla om det finns någon distansutbildning du kan ta parallellt.  Om inte så fixa litteratur på egen hand och läs. 

Och du, håller med om HR. Märkligt yrke och inkompetenta som hjälp vid nyanställningar. Tycker du ska se det som att det är dom som gjort största felet. Högskoleutbildade och erfarna men ändå inte kunna se att du var outbildad och utan erfarenhet. Det borde dom kunnat se.  När du tvivlar på dej själv, tänk på hur uselt HR-folket gjorde sitt jobb. Kan dom kan nog definitivt du. 

• Anonym (BR)

Fanns det krav på några eller någon speciell utbildning för jobbet du fick? Vad mer än att ring en referens kollade HR?

• Anonym (BR)

Vad är det för utbildning ta skulle haft? Har försökt googla men det är  rätt luddigt. De jag hittar är  från några veckor till ett år. 

• Anonym (BR)
    EpicF skrev 2025-08-01 19:14:35 följande:
    YH utbildningar inom säkerhetsområdet 

Ok men behöver man dom för att kunna inneha tjänsten? Uppenbarligen har ju inte ts behövt visa några utbildningsbevis eller betyg från någon examen så sannolikt behövs inte det. 

• Anonym (BR)
    EpicF skrev 2025-08-01 22:06:21 följande:
    Ja, verkar så. 

arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser/29821342

Här krävs en universitetsutbildning i teknik eller motsvarande, samt erfarenhet och en del annat. Det är krav om erfarenhet aom Miljö- och hälsoskyddsinspektör. 

arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser/29826661

Här är det krav om 5 års erfarenhet eller mer som manager, relefant examen i hälsa och säkert (tredje bevå borde vara en bachelor). Och erfarenhet i om olika system. 

Så ja, det verkar som att man ska ha en bachelor i tek ik eller motsvarande. 
    Njae, den ena stod det inget specifikt utbildningskrav. Så tveksamt om det alltid behövs alltid. 
  • Anonym (BR)

Kan inte låta bli att undra varför några personer är så på att avslöja ts. Vad är anledningen? Personligt kränkta eller avundsjuka? Det är ju inte helt enkelt att få ett jobb utan utbildning eller meriter. 

Och ja. jag hade gärna varit en fluga på väggen ifall någon mot förmodan skulle göra en polisanmälan. Undrar hur det skulle låta ?Hej! Jag skulle vilja anmäla en person som skrivit anonymt på ett forum på nätet. Han har ljugit på anställningsintervjun och fått ett jobb inom säkerhetsbranschen han inte har utbildning eller kompetent för. Jo det var HR som gallrade ut honom  och chefen godkände honom. Nej. jag vet inte vad han heter, på vilken ort han jobbar eller vad företaget heter. Det finns några på forumet som tror han kanske är ett nättroll?.?

Polisen kommer garanterat prioritera fallet. 

Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips