Inlägg från: Anonym (Andas och fokusera) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Andas och fokusera)

Ljög på intervjun – behöver tips

Anonym (Matz) skrev 2025-07-31 14:51:34 följande:

Förstod att många skulle skriva att jag ska säga upp mig men min familj har haft det riktigt knapert i flera år och nu tjänar jag helt plötsligt över 50 000. Det är för oss som att vinna på lotto. Min fru är sjukskriven och mina barn har inte fått något alls nästan. Nu kommer jag kunna ge dom den trygghet de förtjänar. 

Jag fattar så klart att det finns risker men än sålänge verkar allt fungera bra.

kanske kan jag söka mig vidare inom koncernen snart och låta nån annan ta över? 

Grattis till jobbet.

Att göra en koppling mellan att du saknar kompetens inom säkerhet till att någon skadas eller dödas och att det skall gå att leda i bevis att det var ditt fel och att du skall dömas till fängelse det är en väldigt, väldigt lång väg. I de fall det fastställs att ett företag är ansvarig för en medarbetares olyckshändelse förekommer det en anställd hos företaget döms till straffansvar, men då är det nästan alltid en högt uppsatt person typ VD, verksamhetsansvarig, produktionschef eller liknande.

Dom arbetsuppgifter du räknar upp är inte precis Rocket science. Om du ägnar större delen av din fritid någon månad borde kunna behärska ämnet tillräckligt väl för att inte avslöjas.  Arbetsuppgifterna verkar handla mycket om vanligt logiskt tänkande, att kunna tänka riskförebyggande och sunt förnuft. 
    Studera tidigare olyckor och vilka åtgärder man gjorde efteråt.

Anonym (Matz) skrev 2025-07-31 16:49:58 följande:

Ni som tycker detta är fel behöver inte svara. Men min strategi/plan är att vara överbeskyddande så folk tycker jag är en riktig paragrafryttare. Vad tror ni om det? Det borde funka väl?

Absolut, folk kan definitivt inte skilja på människor som låter bestämda och människor som verkligen är kunniga. I praktiken kommer folk att betrakta detta som samma sak (möjligen undantaget om du diskuterar med säkerhetsexperter).

EpicF skrev 2025-07-31 17:14:55 följande:
    Det är ditt ansvar att se till att dessa personerna faktiskt inte får sätta sin fot på byggarbetsplatsen när de är bakis. 

Nä, det är det inte. Det är kanske TS uppgift att skriva text om det. En anställd har ett eget ansvar att vara nykter på arbetsplatsen. Den anställde som bryter mot denna regel riskerar att få en varning och om det sker igen det blir uppsägning. Det lär vara närmsta chef och HR-avd som involveras, inte en säkerhetsrådgivare.

Om däremot VD känner till att flera anställda är bakis OCH det inträffar en olycka så kan det bli diskussioner om VD:ns lämplighet, men det är ff en lång väg innan VD:n hamnar i fängelse.

EpicF skrev 2025-08-01 12:47:31 följande:
    Om vi hade skitit i dig så hade ingen kommenterat din tråd eller ditt jobb. Att vi kommenterar är för art vi bryr oss om dig och din framtid. Att du inte förstår det är sorgligt. 

Nej, inom några månader så kommer du inte ha något jobb kvar. Du kommer ha ett krav om återbetalning av all lön du fått. Du har en polisanmäla på dig för urkundsförfalskning, kanske även vollande till annan skada eller död och du riskerar fängelse. Dessutom så riskerar också att vara skyldig stora belopp i skadestånd.

Och du kommer sitta där och försöka förklara att du gjorde det för din familj. För att försörja dem.

Jag uppriktigt synd om dina barn som har pappa som dig och om din fru som är gift med ett totalt stolpskott. 
    Företaget där TS jobbar eller skall börja har alltså anställt en icke-kompetent Säkerhetsrådgivare (dvs TS).  Det betyder alltså att rekryteringsprocessen på företaget inte fungerar alls. Detta faller i sin tur på VD, ledning, chefer samt HR-avd. 
    Om företaget har anställt TS utan att involvera/informera Huvudskyddsombudet så är det ytterligare en grav miss från deras sida. 

Vid en eventuell olycka kommer det uppstå en röra i vem som skall betraktas som ansvarig. Viktigt att påpeka att även den enskilda byggarbetaren har ett eget ansvar för sin säkerhet. 

Att den nyanställde TS skulle dömas som ensam ansvarig för den olyckan är så osannlikt att det finns inte ens på världskartan. En lång rad personer har ett tyngre ansvar än TS, särskilt med tanke på att dessa har jobbat mycket längre på företaget än TS. Dessa kommer att dömas före honom, om nu det osannolika inträffar att någon döms öht. 
    Anonym (Ztam) skrev 2025-08-01 21:51:53 följande:

Det här är farligt okunnigt.

Du påstår att rollen "bara" handlar om administration och att det inte krävs utbildning eller erfarenhet ? men du glömmer att den administrationen är en integrerad del av arbetsmiljöarbetet. Det är genom riskanalyser, skyddsronder och incidentrapportering som förebyggande säkerhetsarbete bedrivs. Om det slarvas där, eller om risker feltolkas, kan människor komma till skada ? ibland allvarligt.

Det är dessutom ett direkt feltolkande av Arbetsmiljöverkets riktlinjer.
    En arbetsgivare har enligt arbetsmiljölagen (AML) skyldighet att se till att den som arbetar med arbetsmiljöuppgifter har den kompetens som krävs.

Precis som jag har försökt förklara tidigare så är det arbetsgivaren som har ansvar för arbetsmiljölagen, så läs gärna igenom din egen text

I detta fallet verkar ju arbetsgivaren fullständigt ha missat den fettextade meningen ovan. 

Många här verkar heller  inte kunna skilja på Arbetsgivaren och Säkerhetsrådgivaren. Bara för att man är säkerhetsrådgivare så har man inte totalansvar för säkerheten på arbetsplatsen. 
    Tror ni på allvar att alla incidenter eller olyckor som sker automatiskt blir TS fel?

Vad blir nästa slutsats? Oj, vi gick förlust på detta projeket, men det är ju ekonomichefens fel för han är ju ansvarig för pengarna på företaget. 
    Väx upp.

Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips