Inlägg från: Anonym (Hse) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hse)

Ljög på intervjun – behöver tips

Kan inte annat än förundras över hur många som inte har en susning vad en hse/kma/safety officer sysslar med. Det hör inte till vanligheterna att vi genomför heroiska hjälteinsatser som får en direkt livräddande effekt, utan oftast betydligt mindre dramatiskt. 

Och om det är någon av de stora utkändskanaktörerna du jobbar för så har dom betydligt större problem än en oerfaren safety. 
    Min erfarenhet är att de har urusel koll på aebetsmiljöplaner.
    Bas-p är en pappersprodukt som inte gör ett skit. Vilket leder till riktigt dåliga förutsättningar både under uppförandet och bruksskedet. 

Bas-U fungerar som ett administrativt hinder man måste mata med rätt formulär, Rams, för att få passera. Vad som står på pappret är inte så intressant.

Men jag kan ju ha fel och ts faktiskt räddar liv på daglig basis.

Oavsett är det ju lite magstarkt att fejka 6 års erfarenhet när.man har 0. Med tanke på vad dom tar in så hade det nog gått lika bra att vara ärlig. 

• Anonym (Hse)
    Anonym (I) skrev 2025-08-01 23:57:51 följande:
    BAS-U bär väl stort ansvar enligt de senaste lagändringarna från arbetsmiljöverket? 
    Möjlighet till fängelse också. 
    Ja absolut, men det förutsätter att en olycka sker av sådan allvarlighetsgrad att arbetsmiljöverket eller polisen kopplas in. 
    Så länge det inte sker kommer man undn med det mesta tyvärr. 

Sen är det inte så vanligt med en fysisk person som bas-u utan oftare en juridisk  vilket rör till ansvarsfrpgan ännu mera. 
  • Anonym (Hse)
    Jimmy75 skrev 2025-08-02 01:20:38 följande:
    När du ändå håller på kan du väl berätta vad MLA och PLA gör och hur det har med pdl att göra 
    Va?
  • Anonym (Hse)
    Anonym (Ztam) skrev 2025-08-02 09:21:56 följande:

Om du på riktigt förstår vad rollen som Health and Safety Advisor innebär i byggbranschen, borde du redan ha full koll på vad de här begreppen betyder och hur de används.

Och innan du eller någon annan försöker förminska det: det här är inte "teoretiska detaljer".
    Det är grundläggande kunskap som krävs för att kunna planera säkert, koordinera arbetsmoment och minimera risker

Jodå jag är tillräckligt erfarenhet för att veta att det finns en uppsjö med akronymer som används mer eller mindre brett. Just de här har jag inte sprungit på eller så har de kallats något annat i de företag jag vart verksam i.

Upplys mig gärna vad du menar.

Jag förminskar inte någonting. Jag påpekar bara att det finns fruktansvärt mycket oseriösa aktörer där ute. Men att som många i tråden påstå att en hs advisor är den som kommer stå med det straffrättsliga ansvaret efter en olycka känns lite långsökt. 

Jag tycker det är ett allvarligare problem med oseriösa byggherrar. För om de hade haft en vettig kravställning och uppföljning hade nog inte ta kunnat få tjänsten från början, eller åtminstone upptäckts som inkompetent ganska fort. 
  • Anonym (Hse)
    Anonym (Ztam) skrev 2025-08-02 10:40:44 följande:

Du får utbilda dig om dessa begrepp precis som alla andra i branschen. Om du på riktigt har insyn i den roll du påstår, skulle du redan förstå varför det är grundläggande.

Och nej, det är inte alls långsökt att en Health and Safety Advisor kan bli personligt ansvarig vid en olycka. Det finns gott om exempel där just säkerhetsansvariga fått ta ansvar i domstol ? ofta tillsammans med företagsledningen.
    Att även byggherrar och VD:ar kan få sanktioner förändrar inte att du har ett juridiskt ansvar för det arbete du utför.

Så sluta snacka som om du har koll på det juridiska när du uppenbart inte har det. Det är inte bara okunnigt ? det är farligt.

Vänta nu personen som kastade ur sig begreppen skrev just att de var centrala i den personens roll. Vilket jag tolkar ite är inom byggbranschen ens? 
    Jimmy75 skrev 2025-08-02 10:27:01 följande:

Såhär uttryckte du dig: "Kan inte annat än förundras över hur många som inte har en susning vad en hse/kma/safety officer sysslar med."

Som om det var någon slags allmänbildning att känna till de här begreppen. Så då kastade jag ur mig några centrala begrepp av motsvarande dignitet ur mitt verksamhetsområde. Tänkte att du som häpnar över att en del verkar ha dålig koll på begreppen du räknar upp kan väl säkert dessa också.

Så varför ska jag utbilda mig om dessa? 

Har du några konkreta exempel på tillfällen då en hs advisor eller motsvarande blivit dömd? 
    I de allra flesta fall så är det precis som du säger vd, företagsledningen eller chef/arbetsledare. 

Jag har inte hört om ett enda fall faktiskt där en rådgivare eller koordinator blivit straffad. 
  • Anonym (Hse)
    Jimmy75 skrev 2025-08-02 10:27:01 följande:

Såhär uttryckte du dig: "Kan inte annat än förundras över hur många som inte har en susning vad en hse/kma/safety officer sysslar med."

Som om det var någon slags allmänbildning att känna till de här begreppen. Så då kastade jag ur mig några centrala begrepp av motsvarande dignitet ur mitt verksamhetsområde. Tänkte att du som häpnar över att en del verkar ha dålig koll på begreppen du räknar upp kan väl säkert dessa också.

Jag syftade snarast på alla som påstod en massa felaktigheter. Jag har inte påstått att jag kan något om ditt område. 
  • Anonym (Hse)
    Jimmy75 skrev 2025-08-02 11:53:23 följande:

För att förtydliga så att HSE inte får oförtjänt skit på grund av mitt inlägg - Jag uppfattade det jag citerade från honom som om de begreppen han skrev om skulle vara någon slags allmänbildning och att det därför överraskade honom att så få (enligt honom) verkade begripa vad de var. Eftersom jag tyckte det var helt orimligt att någon person utanför branschen skulle känna till dem gav jag honom ett exempel på motsvarande förkortningar inom MIN verksamhet, men som absolut inte är inom bygg.

Min poäng var att man såklart bara har koll på det som är relevant för en själv. Det är inte allmänkunskap.....vilket var min tolkning av vad hse skrev i tidigare inlägg. Det kan dock ha varit min förutfattade tolkning. Det är inte rimligt att hse ska känna till vad MLA, PLA eller PDL står för, vilket var en del av min poäng.

Kort sagt - hen förtjänar inte skit för att inte känna till ovan nämnda förkortningar.

Tack :)
  • Anonym (Hse)

Lite intressant är det ändå att se vilken tilltro en del har till rättsväsendet. Man kan ju bara önska att de var så lätt att kräva ut ansvar vid arbetsplatsolycka. 
    Ta till exempel hissolyckan i Sundbyberg, med 5 avlidna. Där är väl ansvaret inte fastställt än trots att det gått ca 1,5 år sedan den inträffade. 

• Anonym (Hse)
    Anonym (Ztam) skrev 2025-08-02 14:03:57 följande:

Det är lite märkligt att du tar just hissolyckan i Sundbyberg som exempel. Den är ett av de mest komplexa fallen på länge och har dragit ut på tiden av en anledning:

Utredningen omfattar flera leverantörsled och underentreprenörer.

En del av arbetet har dessutom gått vidare till en EU-granskning, eftersom frågan om ansvar i byggsektorns långa kedjor blivit central.

Att det här specifika fallet tar tid betyder inte att rättsväsendet är maktlöst. Det finns gott om exempel på arbetsplatsolyckor där ansvar har fastställts betydligt snabbare och där både företag och enskilda personer har dömts för brister i arbetsmiljöarbetet.

Så nej ? att hänvisa till det här som bevis för att "ansvar ändå inte går att utkräva" är direkt missvisande.

Jag tog det som exempel för att det var en så pass stor nyhet som de flesta borde ha hört talas om. Även om man inte är insatt i bygg eller arbetsmiljöfrågor. 

Att det är snåriga ansvarsförhållanden med flera ue är ju ganska vanligt i byggbranschen. Jag skulle inte vilja utreda en olycka på någon av alla de datacenter som byggs till exempel. 

Finns absolut andra fall, men jag tror vi kan vara ganska överens om att allt för ofta går de som borde haft ansvaret fria? 
  • Anonym (Hse)
    Anonym (Lina) skrev 2025-08-05 10:26:31 följande:

Jag undrar hur det har gått för Ts. Blivit avslöjad på grund av total okunnighet när det gäller andras säkerhet?

Tar nog tyvärr lite längre tid än några dagar. 
  • Anonym (Hse)

Slö dag på jobbet så tog mig tid att läsa den här hopplösa tråden igen. 

Fastnade på 2 saker i ts som får mig att ifrågasätta ts arbetsgivares kompetens ytterligare. Förutom att de anställt en okunnig person. 
    Får se om ts kan snappa upp vad som är fel i dessa  2 uppgifter. Den ena är väl lite mer en gråzon medan den andra väldigt fel.

1 . Göra och dokumentera riskbedömningar

2. Ge feedback på leverantörers arbetsmiljöplaner.  

• Anonym (Hse)
    Anonym (Matz) skrev 2025-08-06 22:22:17 följande:
    Alltså jag gör ju bara som jag alltid gör. Frågar GPT. 1. Göra och dokumentera riskbedömningar

✅ Korrekt och inom uppdraget
    Detta är en kärnuppgift för en Health and Safety Advisor. Att genomföra och dokumentera riskbedömningar är centralt i arbetsmiljöarbetet enligt både Arbetsmiljölagen och AFS (Arbetsmiljöverkets föreskrifter). Det handlar om att identifiera risker, värdera dem och föreslå åtgärder för att minska eller eliminera dem. Detta är en tydlig och förväntad uppgift i rollen.

2. Ge feedback på leverantörers arbetsmiljöplaner
    ⚠️ Gråzon ? möjligt, men beror på mandatet
    Detta är inte en direkt kärnuppgift, men kan förekomma beroende på din roll i projektet eller organisationen. Att "ge feedback" kan tolkas som rådgivande och stödfunktion, vilket är okej om du har den kompetensen och ansvaret är tydligt delegerat. Men det är viktigt att förstå att arbetsmiljöansvaret alltid ligger kvar hos leverantören själv (och deras BAS-P/BAS-U, om det gäller byggprojekt). Du kan ge rekommendationer, men inte ta ansvar för innehållet i deras planer.

Sammanfattning:

Påstående 1 ? ✔️ Helt korrekt och inom din roll.

Påstående 2 ? ⚠️ Gråzon. Kan vara okej som rådgivning, men inte att ta ansvar för planen.

Lysande exempel på att chatgpt inte alltid är så kunnig  

1. Riskbedömningar är inget som man bör göra själv. Involvera skyddsombud och de som har faktiskt kunskap om hur momenten som ska riskbedömmas faktiskt genomförs. 
    Mycket vanligt i vissa andra länder att arbetsmiljöexperter gör och godkänner riskbedömningar som har dålig förankring i verkligheten tyvärr. 
    Enligt min mening inte ett arbetssätt vi bör sträva efter att anpassa oss till i Sverige.

2. Hur många arbetsmiljöplaner får det finnas i ett bygg och anläggningsprojekt? 
  • Anonym (Hse)
    Anonym (Matz) skrev 2025-08-06 22:38:54 följande:

Tack för att du tar dig tid att träna mig. Äntligen nån som förstår vad tråden går ut på. 

Svar: En. 

Är väl inte så mycket träning utan mer riskmitigering. Mindre risk att någon faktiskt skadar sig på din arbetsplats, om någon  talar om för dig att du inte ska göra riskbedömningar på egen hand. 

Precis 1 amp/projekt. Vilket får mig att tvivla på din arbetsgivares förståelse för svensk lagstiftning. Med tanke på att en av dina uppgifter var. 
    "Ge feedback på leverantörers arbetsmiljöplaner."
    Stärker min tro på att det är någon av de klappkassa utländska företagen som älskar röd/vita plast staket/suggor. Men inte tycker bas-p/u eller amp är så viktigt...

Eller så ansvarar du för flera projekt och därmed fler amp:er?
  • Anonym (Hse)
    burleskburkläsk skrev 2025-08-07 00:01:26 följande:
    Det vet ju bara du...kan vara ren lögn också...

Kul om snuten hämtar dig på jobb! 🤣
    Varför skulle polisen hämta någon på jobbet bara för att personen inte kan sitt jobb? 
    Så länge det inte handlar om skyddade yrkestitlar är det inte ett brott  att vara outbildad och inkompetent. 
    Om det vore skulle inte bara ts utan många andra ligga i riskzonen med. 😆
  • Anonym (Hse)
    burleskburkläsk skrev 2025-08-07 07:58:24 följande:
    Långsökt som fan slog det mig nu 😂

Om det går väldigt illa för någon på jobbet och det kommer fram att TS kunde förhindrat det, vad kan i värsta fall hända TS?
    Inte någon expert på det juridiska när det kommer till vad exakt ta skulle kunna få för påföljd om ens någon.
    Men generellt.
    Påföljderna för arbetsmiljöbrott ligger mellan böter och fängelse i sex år
  • Anonym (Hse)
    burleskburkläsk skrev 2025-08-07 08:21:12 följande:
    Tack för info.

6 år...hade varit intressant att veta om nån som jobbat med detta yrke i Sverige och fått så högt staff...vad den då lyckats göra för att det skulle bli så.
    Antar att det är om man blir fälld för vållande till anans död. 

Lite länkar om olyckor och påföljder som utdömts.

Info från 2016
    alltomarbetsmiljo.se/nyheter/fa-stalls-till-svars-for-dodsfallen 

Från 2023
    alltomarbetsmiljo.se/rattslaget/dom-med-hogsta-foretagsbot-och-falld-vd
  • Anonym (Hse)
    Anonym (BR) skrev 2025-08-08 10:01:18 följande:

Kan inte låta bli att undra varför några personer är så på att avslöja ts. Vad är anledningen? Personligt kränkta eller avundsjuka? Det är ju inte helt enkelt att få ett jobb utan utbildning eller meriter. 

Och ja. jag hade gärna varit en fluga på väggen ifall någon mot förmodan skulle göra en polisanmälan. Undrar hur det skulle låta ?Hej! Jag skulle vilja anmäla en person som skrivit anonymt på ett forum på nätet. Han har ljugit på anställningsintervjun och fått ett jobb inom säkerhetsbranschen han inte har utbildning eller kompetent för. Jo det var HR som gallrade ut honom  och chefen godkände honom. Nej. jag vet inte vad han heter, på vilken ort han jobbar eller vad företaget heter. Det finns några på forumet som tror han kanske är ett nättroll?.?

Polisen kommer garanterat prioritera fallet. 

Haha ja eller hur.
    Gängskjutning i valfri Stockholmsförort.  Nää alla lediga resurser är ute och knackade dörr på byggen, för att hitta Matz som bluffat till sig ett jobb 🤣🤣
  • Anonym (Hse)
    Anonym (Matz) skrev 2025-08-14 23:28:59 följande:

Ska på ett möte med chefen imorgon. önska mig lycka till alla som håller på mig. 

Gick det bra? 
Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips