Inlägg från: Anonym (Matz) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Matz)

Ljög på intervjun – behöver tips

Anonym (Lina) skrev 2025-07-31 15:58:05 följande:

"Att ljuga på sitt CV kan leda till juridiska konsekvenser. Att begå CV-fusk är brottsligt enligt Brottsbalken. För att bli dömd för detta måste man ha avsiktligt vilselett arbetsgivaren.

Arbetsgivaren kan stämma dig för skador som har uppkommit till följd av att du inte har de nödvändiga kvalifikationerna.

Du kan också bli skyldig för urkundsförfalskning av dokument, något som kan ge upp till två års fängelse".

Ser det som ytterst låg risk att jag får fängelse. Mina barn går före. skulle jag hamna i fängelse en kort tid så får det vara så. Hellre det än att vara arbetslös utan ersättning.
  • Anonym (Matz)
    Anonym (Man) skrev 2025-07-31 16:02:00 följande:
    OK, jag tror inte på dig. Du får försöka bättre.

Kunde inte bry mig mindre jag är ute efter matnyttiga tips för mitt nya jobb inte att du ska tro mig. 

det funkar förvånansvärt bra med att ställa frågor till chat gpt änslänge när nån frågar mig saker.

men jag tror också som nån skrev att jag blir avslöjad snart men varje månadslön in på Kontot är en seger.

• Anonym (Matz)
    Anonym (SO) skrev 2025-07-31 16:08:02 följande:
    Du är på bolaget någon gång i veckan men har inte haft råd att skicka barnet på fotbollscup. Låter rimligt.
    Har tyvärr druckit en del för jag mått så dåligt av vår livssituation. Men har faktiskt knappt druckit nåt alls sen jag fick en inkomst. Trots att det är sommar.
  • Anonym (Matz)

Ni som tycker detta är fel behöver inte svara. Men min strategi/plan är att vara överbeskyddande så folk tycker jag är en riktig paragrafryttare. Vad tror ni om det? Det borde funka väl?

• Anonym (Matz)
    EpicF skrev 2025-07-31 17:24:07 följande:
    Två års tid för urkundsförfalskning är inte en kort tid i fängelset. 

Sex år tid för grovt vållande till annans död är inte heller en kort tid i fängelset. 

Dessutom stora skadeståndsskulder och inte kunna få ett normalt jobb i framtiden är vad du riskerar. För att dina barn ska få åka på en fotbollscup. 

Alltså det där med fotbollscup var bara ett exempel på hur knackigt vi har det. Vi har nästan varit nära att förlora vår bostad också trots att det är hyresrätt. Det handlar inte om att jag vill ha nåt lyxliv utan jag har suttit i en jävla knipa sen min fru fick cancer och jag blev av med jobbet. 

Jag har ju ingen utbildning och är för gammal för att utbilda mig nu känner jag. Skulle jag nu få fängelse som du säger så tror jag inte jag är mindre attraktiv på arbetsmarknade än vad jag var innan heller. För jag sökte en jävla massa jobb och fick aldrig något. Jag blev helt enkelt desperat och kryddade mitt CV. Jag sökte från början jobbet bara för att ha sökt ett jobb eftersom man måste söka minst 6 jobb i månaden för att få stämpla. Jag kunde inte ens drömma om att få komma på intervju. Men när jag blev kallad och jag märkte hur inkompetent rekryteraren var så spelade jag rollen väldigt bra och ja på den vägen är det alltså. Hade jag inte varit desperat och haft en familj att försörja hade jag inte gjort detta, men nu är det som det är.

Jo visst skulle jag få dåligt samvete om en irländare dog men jag tror människan är egoistisk till naturen och sätter alltid sin egen familj först.

• Anonym (Matz)
    Anonym (Andas och fokusera) skrev 2025-07-31 17:36:10 följande:

Nä, det är det inte. Det är kanske TS uppgift att skriva text om det. En anställd har ett eget ansvar att vara nykter på arbetsplatsen. Den anställde som bryter mot denna regel riskerar att få en varning och om det sker igen det blir uppsägning. Det lär vara närmsta chef och HR-avd som involveras, inte en säkerhetsrådgivare.

Om däremot VD känner till att flera anställda är bakis OCH det inträffar en olycka så kan det bli diskussioner om VD:ns lämplighet, men det är ff en lång väg innan VD:n hamnar i fängelse.

Sant. Jag tror dom har kört med blåskontroller i vissa fall också. 
  • Anonym (Matz)
    Anonym (Lina) skrev 2025-07-31 17:48:30 följande:

Hur länge har du haft detta jobb?

Varför skulle jag berätta det för dig?
  • Anonym (Matz)
    Anonym (Lina) skrev 2025-07-31 18:19:38 följande:
    Blev bara lite nyfiken på hur länge du har struttat omkring som en falsk Health and Safety Advisor. Du låtsas vara kunnig, men vet egentligen inte ett skit vad ditt jobb handlar om. Det skulle kunna bli ett mycket roligt inslag i "Parlamentet" med Robert Gustafsson.

ja det är ju lite av en fars det här, håller med om det. Men jag är knappast ensam om att ha haft flyt när det kommer till jobb. finns väldigt många stolpskott där ute med höga löner och låg kompetens. 
    och ja jag vet folk kan skada sig du behöver inte kontra med det.
  • Anonym (Matz)
    Anonym (fake it til u make it) skrev 2025-07-31 19:16:09 följande:

Bra jobbat att landa jobbet. Så länge det inte kräver nån formell kompetens som du saknar bör du nog kunna låtsas att du kan det du ska tills du faktiskt kan det.

Hitta strategier för att ta reda på der du behöver veta om du inte kan det på rak arm. "Jag ska kolla och ber att få återkomma" tex.

Sen ser du till att göra så gott du kan och läser på det du inte kan. Följ rutiner och använd ditt sunda förnuft så blir det säkert bra.

Grattis till jobbet och lycka till!

Tack för pepp. Det är min plan. Känns som mitt liv äntligen kan börja igen. Beställde precis nya fotbollsskor till båda barnen och bokat akupunktur till min fru. 
  • Anonym (Matz)
    Queen81 skrev 2025-07-31 18:12:23 följande:

Det där är inte en liten lögn och du måste verkligen berätta sanningen. Du klarar helt enkelt inte det jobbet. Bad de inte om referenser?

Förstår att arbetsmarknaden är frustrerande och arbetslösheten är hög. Men det ursäktar inte det du gjort.

Så det är bättre att min familj lever i misär?
Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips