Inlägg från: Anonym (Matz) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Matz)

Ljög på intervjun – behöver tips

Xaiphodius skrev 2025-07-31 21:22:18 följande:

Vet du vad, det blir bara värre för varje inlägg du skriver.

Din nya "plan" är alltså att spela paragrafryttare ? att låtsas följa regler slaviskt för att inge förtroende?
    Men vilka paragrafer tänker du följa när du själv erkänt att du inte ens vet vad de innebär?
    Hur ska du kunna agera på rätt sätt när du inte har grundläggande kunskap om AFS, AML eller arbetsmiljörätt? Det här är inte teater. Det är verklighet. På en byggarbetsplats där ett misstag kan betyda livslång skada eller död.

Och nej ? du kommer inte framstå som en "noggrann paragrafryttare". Du kommer framstå som exakt det du är: en person utan kompetens som bluffar sig genom en säkerhetsfunktion.

Om den här tråden är på riktigt ? vilket jag börjar starkt ifrågasätta ? då är det här ett pågående arbetsmiljöbrott med risk för andras liv och hälsa. Och att du nu drar in tragiska personliga omständigheter som argument (som din frus sjukdom) för att legitimera lögnen är ännu ett lågvattenmärke. Om det är sant ? du har min medkänsla. Men det förändrar inte vad du gör just nu.

Du sitter i en roll där människor litar på att du skyddar dem.
    Och du behandlar det som ett socialt experiment på ett diskussionsforum.

Du är inte smart. Du är inte modig. Du är bara farlig.

Det är lätt för dig att säga som inte varit i min sits där allt gått åt helvete. Gud hörde mina böner och en chans till ett bättre liv uppenbarade sig. Jag tog chansen och jag ska göra allt jag kan för att göra ett bra jobb. Mitt välmående är bättre än på flera år och den konstanta ekonomiska stress jag upplevt är äntligen borta. Det finns ju redan rutiner på arbetsplatsen och det är inte så svårt att följa dessa änsålänge. 
  • Anonym (Matz)
    Xaiphodius skrev 2025-07-31 21:53:16 följande:

Ja. Det är faktiskt bättre att din familj tillfälligt lever med mindre pengar ? med stöd från samhället ? än att du utsätter andra människors liv för fara på en byggarbetsplats. Det ena är en svår livssituation, det andra är ett potentiellt brott med dödlig utgång.

Och låt oss vara ärliga: det är du själv som sätter din familj i den här situationen, inte samhället. Du valde att ljuga dig till ett yrke du inte har kompetens för. Du bär konsekvenserna ? inte vi, inte staten, inte HR.

Vill du visa ansvar för din familj?
    Gör då rätt för dig.

Jag hör vad du säger men jag tänker ge detta en chans nu. Jag kommer aldrig få den igen. 
  • Anonym (Matz)
    Anonym (Ztam) skrev 2025-07-31 22:22:16 följande:

Ta barnen till Furuvik i helgen ? du vet aldrig när du får chansen igen.

njut av helgen 

Tack för tipset men hutlöst dyrt för den pissiga parken. 

ha en fin helg du också!
  • Anonym (Matz)
    Anonym (KMA) skrev 2025-07-31 23:12:39 följande:

Orkar inte läsa hela tråden, men vilken storlek är det på arbetsplatsen. Jag jobbar som KMA och har gjort det på både lite mindre och väldigt stora byggen, är det ett mindre med redan bra satta rutiner så är är det nog inte så svårt. Men ett större med noll redan satta rutiner kan vara knepiga. Men det du listat nu är ju bara att göra tänkte jag, inga jättesvår grejor beroende på hur stort som sagt. Sen att uppdatera sig om nya affsar, och se att genom arbetsmiljöögon.

Tack. Det är lite så jag hoppas och ser det också. Jag kan inte ge för mkt info då hon Lina försöker luska ut vart jag jobbar men just nu känns det hanterbart även om man är lite orolig. Men det håller mig skärpt. 

Tack för kloka ord. 

• Anonym (Matz)
    Anonym (Lina) skrev 2025-08-01 08:01:19 följande:

Vi kan skicka en anmälan till Arbetsmiljöverket. 

Vilka är vi? Jobbar du med HR förresten?
  • Anonym (Matz)
    EpicF skrev 2025-07-31 23:02:18 följande:
    Ja, faktiskt. Då får ni hjälp av socialen och du riskerar inga andra människors liv pga ditt ego. 
    Ja du tycker det ja. Men du skiter ju också i mig. Människan är egoistisk till naturen och sätter sig själv och sin familj främst så har det alltid varit och kommer alltid att vara. Det såkallade stödet från samhället är inget vi kan leva på. Inte ens i närheten. Alla våra besparingar är slut och jag måste nu kämpa för att trygga mina barns framtid. 

Ni som skriver att jag inte kommer kunna ha det här på CV:t? alltså.. det spelar ingen som helst roll. Jag har både sett och hört flera berätta om HRmänniskor som är klappkassa så jag fejkar väl bara mitt CV igen nu när jag vet att det funkar. Men isåf i en bransch som inte handlar om säkerhetsrisker. Även om jag tror att inom några månader kommer kunna det mesta. 
  • Anonym (Matz)

Tack för all pepp från er som håller på mig och min familj. Kan meddela att jag fick en hel del beröm på jobbet idag från kollegor. 

• Anonym (Matz)
    Anonym (KMA) skrev 2025-08-01 20:54:02 följande:
    Finns det ingen kma eller arbetsmiljösamordnare redan kan du vara lugn att det är bara att köra "lerning by doing". Jag har heller ineg. Arbetsmiljöutbildning, utan bara en vanlig ingenjörutbildning, inte heller i miljö, men jag har arbetat i projekt där jag fått lite erfarenhet. Men jag är än ny i branschen. Dock är jag lite ledsen att du verkar börja tjäna flera tusen mer än mig som har varit på stora projekt :p och tjej dessutom. 
    Tack 🙏. Du får stå på dig nästa löneförhandling. Är det till nån tröst så blir det inte mkt över då min fru knappt får ett jota då hon är sjukskriven så du är garanterat rikare än mig😅
  • Anonym (Matz)
    EpicF skrev 2025-08-01 22:09:04 följande:

Antar att ni som hejar på ts inte bryr er om kirurgen som ska operera er (för vad som helst) har korrekt utbildnong för jobbet och erfarenhet. Gör väl inget om de tar in första bästa person från gatan till att utföra operationen. 

Det finns ju faktiskt läkare som fejkat till sig jobb också. Om det är till nån tröst så drar jag gränsen långt tidigare än att ljuga mig till ett kirurgjobb. 

Än så länge är jag mer orolig för att bli påkommen än att nån skadar sig faktiskt. Det är redan ganska uppstyrt. 

• Anonym (Matz)
    Anonym (Ztam) skrev 2025-08-01 12:48:57 följande:
    Inte speciellt svårt, jag vet redan vart denna människa befinner sig, bygg aktörerna i det området kommer snart få lite upplysning 
    Hur skulle du kunna veta det? 
Svar på tråden Ljög på intervjun – behöver tips