• Anonym (TS)

Min nya insikt om relationer

Jag, kvinna 40 år, har precis insett att det är fel på mig och jag vet inte hur jag ska fixa till det.

Jag gjorde nyligen slut med min pojkvän sedan 1 år. För att det kändes som att mina känslor dött och det blev tråkigt.
    Men så känner jag nu efter ca 1,5 mån att det kanske var fel beslut.

Och då har jag börjat granska mina tidigare relationer. Jag räknar 3 av dem. Första sambon som jag var tillsammans med i 7 år. Sen var jag tillsammans med en i 1 år. Sen nästa sambo i 8 år.
    Vad har dessa gemensamt? Jag har efter nåt år känt att det är lite tråkigt och börjat söka andra mäns uppmärksamhet. Flirtat och mot första sambon var jag otrogen. Även om jag haft fina män som behandlat mig väl så har jag tröttnat och sökt andra män. Med min senaste pojkvän gjorde jag inte det utan gjorde bara slut istället. Och han är nog den finaste man jag träffat. Aldrig blivit behandlad så väl. Och så gör jag såhär!

Känns som att jag typ är dopamin-knarkare och när förälskelsen lagt sig så är det inte lika spännande och härligt. 

Jag vet att jag är hemsk och jag vill verkligen jobba med detta, men jag vet inte hur. Någon som funksr/funkat som jag? Någon som har några råd?
    Jag längtar efter djup och trygg kärlek nn när jag får det så tröttnar jag. Helt galet!

• Svar på tråden Min nya insikt om relationer
  • Tow2Mater

Skaffa en dopaminhöjande hobby, t ex klättring, fallskärmshoppning, snowboardig.... Sluta ha män som hobby.

• Anonym (Anc)

Det är väl sån du är bara. 

Du kanske bara skulle acceptera det. Alternativt om du kan hitta något annat sätt att få bekräftelse.

• Virriga Vera

Du kanske har svaret själv? Du säger att när förälskelsen har lagt sig så är det inte spännande längre. Det kanske är så enkelt att du inte älskar dina partners, att du blandar ihop förälskelse med kärlek? Att du är kär i själva förälskelsen och inte i din partner?

• StudierKemi

Ja, något måste vara fel här. Hur gamla var de? Var de "för lätta" för dig? Män klarar ju inte av en partner som jagar dem, och det är säkert något liknande för dig. Det måste vara perfekt balans där... Om du behöver kämpa för att få kärlek från någon 10-20 år yngre så kommer du inte vara lika pigg på att kasta bort denna efter dina ansträngningar...

Efter att du införskaffat kläder som du ser yngre ut i, att du gått ner i vikt, betalat hans tågbiljett, eller något liknande. Bestäm själv vad du är beredd på att göra. Välj en smart kines, tycker jag. De är mer kvicktänkta och därför roliga. Dessutom har de ofta så vackra, sunda kroppar. Ögonen vill man också ha - så fort en kvinna sminkar så målar hon runt ögonen så de ska se avlånga/kinesiska ut. Kul även att lära om en annan kultur, vilken chans till utveckling! Så hitta någon som är värd att kämpa för, och så får man lova sig själv att inte svika denna.

• Anonym (Hm)
    Virriga Vera skrev 2025-07-31 20:44:07 följande:

Du kanske har svaret själv? Du säger att när förälskelsen har lagt sig så är det inte spännande längre. Det kanske är så enkelt att du inte älskar dina partners, att du blandar ihop förälskelse med kärlek? Att du är kär i själva förälskelsen och inte i din partner?

Detta tror jag på.
  • Anonym (T)
    Tow2Mater skrev 2025-07-31 20:29:28 följande:

Skaffa en dopaminhöjande hobby, t ex klättring, fallskärmshoppning, snowboardig.... Sluta ha män som hobby.

Word!
  • Tecum

Men det låter lite motsägelsefullt? Ska hon bli ihop med män hon inte är förälskad i då?
    För TS väljer ju bra män, inte players eller häftiga killar som är lätta att bli förälskade i men där det inte funkar i längden. Så jag tycker hon gör rätt från början. Felet är väl att hon inte passar att leva i långvariga relationer och för att ändra på det måste hon jobba med sig själv, inte skylla på killarna.
  • Jårdi

Nu har du uppmärksammat ditt eget relationsmönster -bra! Då kan du börja jobba med det, du känner dig själv så pass väl nu att du vet att du börjar söka spänning efter en tid i en relation. kanske dags att gör annorlunda och stanna kvar nästa gång Och se vad som händer? 

• Anonym (d)

Precis så tror jag att det är.
    Jag har varit likadan själv. Det tog mig många år att inse det. Och tre äktenskap.

Numera, vid ca 60 års ålder, har jag förstått det. Det som krävdes var att träffa en man jag verkligen älskar. Det trodde jag mig göra förut också, att jag älskade. Men det gjorde jag inte utan jag var kär i kärleken.

Det är svårt att råda, men jag vet exakt hur ts är. För jag var likadan själv.

Den enda negativa känslan numera är att det tog mig mer än halva livet att få känna den äkta kärleken.Att jag var över 50 när jag äntligen hittade min partner.
Svar på tråden Min nya insikt om relationer