Inlägg från: Anonym (allergiker deluxe) |Visa alla inlägg
  • Anonym (allergiker deluxe)

Vilket är det största felet folk gör med sina barn?

Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2025-08-01 16:57:37 följande:

Man ger barnen stor valfrihet. Exempel: De får bestämma mat, de får annan mat om de inte är nöjd med det som serveras, etc. Det är okej om de har önskemål till en planerad matlista.

Barn som får bestämma mycket kring mat från tidig ålder kan utvecka en selektiv ätstörning i värsta fall. 

Generellt sett så har barn med stora valfriheter under uppväxten mycket större risk att misslyckas med skolan och bli olyckliga som vuxna. För varken i skolan eller vuxenlivet finns stora valfriheter.

Jag håller inte med. Jag matvägrade som barn av flera olika anledningar, men en viktig anledning var att jag faktiskt var allergisk mot torskfiskar, rå morot och hasselnötter, även om det tog flera år innan någon vuxen fattade det. Små barn kan inte förmedla att det kliar i halsen eller de blir illamående av viss mat, det är bara när det blir röda prickar som föräldrar fattar att nåt är fel.

Därför ska man vara uppmärksam på barnets preferenser om mat och vid behov även laga annan mat. Att göra maten till en kamp vinner ingen på, min pappas domderande gjorde att jag mådde så dåligt att jag nästan slutade äta helt och hållet och skolläkaren fick kallas in.
    Anonym (Rico) skrev 2025-08-01 23:40:24 följande:
    Att älska dem oavsett hur de väljer att leva sina liv och att alltid finnas där. Alltid ha famnen öppen.

Ser allt för många föräldrar som prioriterar annat. Vissa bor inte ens i samma stad som sina barn.
    Jag skulle se det som ett misslyckande om inte mina barn ger sig ut i världen och bor på andra ställen i alla fall några år av sitt liv.

Tafatt hemmabundenhet och oförmåga att förstå resten av världen lägger  grunden till en trångsynt och obehaglig karaktär.
    Anonym (Rico) skrev 2025-08-02 10:47:55 följande:
    Då är de inte barn längre. Vad som gäller i vuxenlivet är en annan sak. 
    Okej, du menade att flytta bort från sina barn innan de är myndiga. Då håller jag med dig, det är inte bra.
Svar på tråden Vilket är det största felet folk gör med sina barn?