Inlägg från: Anonym (Uppgiven) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Uppgiven)

Oplanerat gravid sambon tvingar mig till abort

Hej, jag har blivit gravid trots att jag ätit mini-piller. Jag har en dotter på 1,5 år med min sambo, och han har 2 äldre barn( 10 och 12)  sedan tidigare. 

Han vägrar bli 4 barns pappa och jag vill så gärna behålla. Fick reda på graviditeten för 4 veckor sedan och jag har skjutit på abort för att jag tycker det är så jobbigt när jag egentligen vill behålla. 

men han hotar med att lämna mig och säger att jag inte kan behålla mot hans vilja. Jag förstår ju det såklart. men ska jag då behöva göra en abort mot min vilja? 

• Svar på tråden Oplanerat gravid sambon tvingar mig till abort
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Stina) skrev 2025-08-01 09:31:15 följande:

Beslutet är enast ditt men frågan är om du är redo att leva med konsekvenserna?  Att det tar slut oavsett hur du gör känns som en självklarhet för mig. Att han inte vill ha barn, fine - du skyddade dig faktiskt.- att han inte vill ha barn får du acceptera.-  men att tvinga och hota är aldrig okej och skulle få mig att raskt avbryta både graviditet och förhållande.  Jag skulle ta för givet att ett barn till skulle göra allt värre och riskera ett samarbete skulle inte vara värt det. 

Ja det är precis som du skriver, är jag redo att leva med konsekvenserna. Han har sagt att om jag behåller så kommer han inte vilja ha någonting med barnet att göra och det kommer försvåra samarbetet med vårat gemensamma barn. 

Så fruktansvärt tråkig sits jag har hamnat i, känns som att det enda jag kan göra är abort. En separation verkar oundviklig, men känns så tråkigt att bli tvingad till abort som jag verkligen inte vill.

Ta hand om barnen själv hade jag kunnat göra utan problem, har tagit hand om vårat gemensamma barn helt själv hela dennes liv. så varannan vecka blir svårt för pappan att få till till en början eftersom han varken kan trösta eller söva vårat barn. 

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-08-02 10:13:14 följande:

Även om du gör en abort, tror du att han kommer leva med dig resten av livet? Alltså man kan också lämna någon av någon anledning och kanske att du gör en abort kan påverka ert förhållande mycket.

Nej det tror jag inte. tror absolut att aborten kan påverka förhållandet, är rädd för att jag kommer må dåligt över aborten och skuldbelägga honom. 
  • Anonym (Uppgiven)

Finns det någon som varit med om detta och hur löste ni det? 

har lite panik över att det är måndag imorgon och då förväntas jag ringa och boka abort. 

• Anonym (Uppgiven)
    Xenia skrev 2025-08-03 19:50:50 följande:
    Kan du inte istället boka en tid för att diskutera abort. Dvs du får veta hur en abort går till och får samtidigt berätta om hur du känner dig, att du egentligen inte vill göra abort men att din man kräver det. Efter det kan du bestämma dig.

Och vadå "förväntas", har du alltid gjort som din man velat, har du aldrig vågat gå emot honom förr?

Har redan varit på abortmottagningen för 3 veckor sedan, då fick jag info. men jag klarade inte av att göra abort då. 

nej, såklart inte. men han tycker att jag är självisk som ens funderar på att behålla och tycker att det är en självklarhet att göra abort eftersom båda inte är med på det. 

• Anonym (Uppgiven)

Har fortfarande inte lyckats göra abort. och sambon är arg/mår dåligt över att jag inte gjort det än. Känns som att det bästa( för hans skull) är att göra abort och sedan  för min skull separera. Men samtidigt, då kommer jag sitta ensam och vara ledsen över barnet jag var tvungen att döda. usch vad svårt detta är. 

behåller jag så kommer jag ? ha ett oönskat barn och ett barn på halvtid?

känns inte schysst att behålla mot hans vilja, speciellt eftersom han påstår att jag har lurat honom och inte ätit mina minipiller, och jag kan inte bevisa att jag har ätit dom. 

kan man komma över att man behövt göra abort som man inte velat göra?

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Kim) skrev 2025-08-27 07:34:11 följande:

Vad är det som är så dåligt enligt honom att få ett barn till? Han vill inte bli 4 barnspappa. Men du kanske vill bli 2 barnsmor! Om han var sååå säker på att han absolut inte vill ha fler barn varför har han inte tagit sitt ansvar och gjort en vasektomi? Hur planerad var förra graviditeten? Hur var han då? Går det att få till några samtal med kurator och ni tillsammans. Rädslan är ju att om du gör abort och sedan kraschar förhållandet. Du gjorde du det i onödan. Sedan kan man ju undra hur han gör med barnet eller barnen vid en separation. Kommer han då att ha umgänge med ett och inte det andra barnet? Knäppt va? Svår surs du har. Gör vad ditt hjärta vill. 

Jag vet faktiskt inte varför det är dån katastrof, kanske för att han inte får bestämma själv. Allt handlar alltid om vad han vill. 
    Jag förstår inte heller varför han inte har steriliserat sig, förra graviditeten var planerad. Men enligt han så har han nu fullgjort sin plikt och gett mig ett barn, nå mer barn ska inte jag ha enligt honom. 

ja vi har varit på kurator samtal men tyckte inte att det gav någonting, vi är fortfarande oense. 

ja det är väl den rädslan jag också har att jag gör abort i onödan. 

ja enligt honom kommer han enbart ha det planerade barnet på halvtid. Låter knäppt jag vet. Men är väl hans desperata sätt att få mig att gå med på abort.

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Pappa mot min vilja) skrev 2025-08-27 07:39:31 följande:

Jag blev pappa mot min vilja med en kvinna som lurade mig och sedan behöll barnet. Det blev ett helvete och inte bra. Även om det är kvinnans kropp är det självklart för de allra flesta ( och borde vara det ) att det är ett gemensamt beslut. Båda måste vara med på det annars är det ett övergrepp mot mannen och dessutom fel mot barnet. 

Hade ni samboförhållande och barn sedan innan? 

Jag kan förstå att du som man känner dig lurad, men använde du kondom? hur blev du lurad? Eller var det just att hon valde att behålla som gjorde att du kände dig lurad?

Tänkte bara det är så många män som blir lurade, men dom använder inget preventivmedel själv. Kan berätta att jag i mitt fall känner mig lika lurad som trodde att det var säkert med minipiller som jag åt.

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Nej) skrev 2025-08-27 08:04:01 följande:
    Han vet uppenbarligen hur barn blir till. Om han verkligen inte vill ha fler barn, varför har han inte gjort något åt det? Snipp snipp.

Jag beklagar verkligen att han visar sig vara en sån gris mot dig. Vad då att du ska bevisa att du tagit dina minipiller? BS. Det räcker ju med att du varit lite risig i magen så blir det problem med dem. Just att det är så viktigt med att ta exakt samma tid etc var det som gjorde att jag valde bort just minipiller när jag fått mina barn. 

Att sen säga att han bara tänker bry sig om ena barnet är sinnessjukt! Blir så jävla förbannad på dessa idioter som tror att abort är något man gör bara så där. 

Som svar på din sista fråga. Tror det är sjukt svårt. Jag själv skulle aldrig glömma eller komma över det helt. Jag tänker fortfarande ibland på barnet som kunde ha blivit till när kondomen sprack med pojkvännen för 25 år sedan. Att jag kunde haft ett barn som fyllde 25 nästa år. Men det är sån jag är.

Ja jag undrar också varför han inte steriliserat sig. 

han menar väl på att hur stor är chansen att vi skulle vara en av dom där 3% som blir gravida trots minipiller, så enligt hans beräkningar är det osannolikt. 

jag var tyvärr tvungen att äta minipiller då jag inte fick äta vanliga p-piller när jag fortfarande ammar.

ja det är sjukt att bara bry sig om ens barnet, sen om det skulle bli så om jag behöll vet jag ju inte, det jag vet är att han kommer beskylla mig för att ha lurat honom om jag behåller. Och frågan är om jag orkar med det. samtidigt är det sjukt svårt för mig att göra abort.

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (En annan morsa) skrev 2025-08-27 09:04:32 följande:

Usch, vilken situation han satt dig i! Men det är din kropp och ditt val. Han hade ansvar för sin kropp och kunde ha gjort valet att göra vasektomi, om han verkligen inte ville ha fler barn.

För ditt eget måendes skull, diskutera inte detta mer med honom nu. Han kommer inte ändra sig, och du kommer bara må sämre av att lyssna på hans skitsnack. Börja planera för separation och ditt nya liv som ensamstående mamma! Har du någon syster, väninna, mamma eller kanske mormor/farmor som du kan prata med och som kan stötta dig? Din snart före detta snubbe ska du prata med så lite som möjligt. Googla "grey rock method" för att få tips om hur du kan hantera hans grälande och tjat.

Tack för stöd! Tror du också att det bästa är att göra abort ändå? 

jag ska iallafall börja planera för separation och kolla upp grey rock method. Tack för tipset!

• Anonym (Uppgiven)

Nu på morgonen fick jag höra hur dum i huvudet jag är som inte gjort abort än, att jag måste boka det idag, att jag dödar förhållandet och att om jag inte gör abort kan jag börja planera att flytta och ha min dotter på halvtid. Han sa också att hans syster vet om detta och att hon också tycker att jag är helt dum i huvudet.

Funderar på om jag ska ta upp detta med hans mamma, eller om jag bara kommer få skit från henne också. 
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Mirabell) skrev 2025-08-30 09:32:00 följande:

Er relation verkar vara över hur du än gör. En fördel om du behåller barnet är att de kommer ha varandra när de är hos pappan.

Jag tror inte att han kommer hålla fast vid sitt ord om att bara träffa det ena barnet. Hur ska han förklara det för sina äldre barn och resten av sin släkt och umgänge? Om han inte är helt socialt missanpassad och struntar totalt i sin egen heder så kommer han att ta papparollen även för det här barnet. 

Hur är han med sina andra barn? Har han rätt känslor för dem? Har han knutit an och älskar dem så funkar den delen av hans psyke och kommer kicka in även för det här barnet. Man väljer inte vem man älskar, det är känslorna som styr sådant. 

Den stora frågan är om du kommer orka att vara ensam tvåbarnsmamma och om han kommer klara av att vara ensam fyrabarnspappa. Två så små barn är jobbigt och du behöver fatta ett beslut kring vad som blir bäst för er alla med fokus på barnen. 

Det är ditt beslut och du är den som vet bäst vad du klarar av, du kommer bli den som får dra det tunga  lasset

Som det är nu så har jag ju tagit hand om vårat gemensamma barn helt själv sedan hon föddes, han har aldrig gjort någonting, varken med matning eller läggning eller tagit henne på morgonen. 

i helgen klagade jag på att jag var trött för hon vaknar kl 5 varje morgon. hans svar var ? det är ju självvalt?. 

så jag kan faktiskt inte se hur han skulle kunna ha henne på halvtid vid en separation. 

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Nn) skrev 2025-09-03 08:01:07 följande:

Relationen är över, bara att inse. Man kan inte ha en relation med en person som yttrar sådana ord till en person man säger sig älska, som hotar, säger att man är dum i huvudet, pressar till abort och som dessutom aldrig tar hand om sitt gemensamma barn. 

Abort eller inte tycker jag beror på hur gammal du är och hur din ekonomi ser ut att försörja två barn med endast underhåll. Dvs finns det gott om tid att hitta en ny man och bilda familj med eller är det mer rimligt att behålla nu om din önskan är mer än ett barn. 

Ja han pratar inte med mig nå mer och kommer inte göra det förrän jag har flyttat ut. 

Jag närmar mig 35 så är inte purung, har bra ekonomi och hade absolut klarat två barn. men nu blir det abort ändå och flytta.

Jag får väl helt enkelt ställa in mig på att det bara blir ett barn för mig. 

• Anonym (Uppgiven)
    beli skrev 2025-09-04 09:53:48 följande:
    Hej TS!

Det är en knepig situation. Ditt snart ex verkar tyvärr vara ett praktarsle.

Dock hänger jag inte med i varför du måste göra abort. Det är lite som att du har tunnelseende, behålla och vara ihop eller göra abort och separera. Hur går dina tankar där? För mig finns det ingen logik där. Varför kan du inte behålla OCH separera? Du säger att din ekonomi tillåter två barn, och du vill ha två barn. Var exakt ligger då problemet?

Gör slut med honom, inte för att HAN vill utan för att DU vill. Behåll barnet om du vill det, och skapa en egen familj. Du kan ansöka om ensam vårdnad, så är du inte beroende av honom nåt mer. Du klarar det!

Problemet ligger väl i att jag behöver ha ett fungerande samarbete kring dottern, och känns inte bra att tvinga någon att bli pappa mot sin vilja. Jag är så sjukt splittrad i detta, men tänker att det kommer bli för jobbigt att ta all skit och samarbetssvårigheter pga att jag behåller mot hans vilja. 

Sen vill jag väl på något sätt bevisa för honom att jag inte har lurat honom, han är helt övertygad om att jag inte har tagit mina minipiller. 

• Anonym (Uppgiven)

Jag skulle lämna dottern nån timma hos svärföräldrarna förra helgen, när jag var där undrade svärmor vad som stod på så jag berättade om den oplanerade graviditeten och att jag skulle göra abort. Hon tyckte verkligen inte att jag skulle göra abort, hon sa att jag kommer ångra det. Hon hade själv gjort en abort som hon ångrar. 

Jag avbokade aborten, sen var jag på ultraljud i veckan för att kolla så att allt såg bra ut och det gjorde det och jag blev framflyttad en vecka så nu är det försent att göra abort. Har även gjort nipt och det såg också bra ut. 

Däremot så har jag ångest/mår dåligt över att jag behåller mot pappans vilja. Jag är inte sån som person som skiter i och kör över min partner. Jag känner mig som en hemsk människa. Kanske är jag svag, eller bara mänsklig. Men detta är jobbigt för mig, jag hoppas att det blir bättre och att jag blir av med den här ångesten någon gång. 

Svar på tråden Oplanerat gravid sambon tvingar mig till abort