Inlägg från: molly50 |Visa alla inlägg
  • molly50

Oplanerat gravid sambon tvingar mig till abort

Anonym (Uppgiven) skrev 2025-09-06 09:15:32 följande:

Problemet ligger väl i att jag behöver ha ett fungerande samarbete kring dottern, och känns inte bra att tvinga någon att bli pappa mot sin vilja. Jag är så sjukt splittrad i detta, men tänker att det kommer bli för jobbigt att ta all skit och samarbetssvårigheter pga att jag behåller mot hans vilja. 

Sen vill jag väl på något sätt bevisa för honom att jag inte har lurat honom, han är helt övertygad om att jag inte har tagit mina minipiller. 

Fast minipiller är inte riktigt lika säkra som kombinerade piller.
    Men å andra sidan så finns det inga skydd som är 100 % säkra.
    Så om han absolut inte ville ha ett till barn så borde han ha använt kondom. Eller steriliserat sig.
  • molly50
    Anonym (Uppgiven) skrev 2025-09-13 22:11:13 följande:

Jag skulle lämna dottern nån timma hos svärföräldrarna förra helgen, när jag var där undrade svärmor vad som stod på så jag berättade om den oplanerade graviditeten och att jag skulle göra abort. Hon tyckte verkligen inte att jag skulle göra abort, hon sa att jag kommer ångra det. Hon hade själv gjort en abort som hon ångrar. 

Jag avbokade aborten, sen var jag på ultraljud i veckan för att kolla så att allt såg bra ut och det gjorde det och jag blev framflyttad en vecka så nu är det försent att göra abort. Har även gjort nipt och det såg också bra ut. 

Däremot så har jag ångest/mår dåligt över att jag behåller mot pappans vilja. Jag är inte sån som person som skiter i och kör över min partner. Jag känner mig som en hemsk människa. Kanske är jag svag, eller bara mänsklig. Men detta är jobbigt för mig, jag hoppas att det blir bättre och att jag blir av med den här ångesten någon gång. 

Jag tror att du känner ångest för att du är mänsklig. Inte svag. Du känner empati.
    Men tänk på att även han har ett eget ansvar. Så han kan inte skylla allt på dig. Och han har ingen rätt att försöka bestämma över din kropp.
    Om han inte ville ha fler barn så borde han ha använt kondom,steriliserat sig eller avstått från penetrerande sex. Så klandra inte dig själv.
Svar på tråden Oplanerat gravid sambon tvingar mig till abort