• Anonym (TröttpåFakepeople)

Varför fattar många inte att man måste varva ner efter 40?

Jag är 31 och har reagerat på att flera 40-plussare på min arbetsplats, men även annars, har något sorts behov av att visa sig alerta, raska och "ungdomliga". bla. genom att demonstrativt lyfta tungt, bära snabbt, verka "kvicka i roten" och använda ord och uttryck som unga använder, bl.a. "chilla", "softa", "cringe" och en massa "typ" och "alltså" eller "asså". Varför ett sådant behov av att hävda sig och kämpa i onödan, när vi yngre som ofta har mycket mer energi och styrka skulle kunna göra jobben åt dem så de kunde ta det lugnare och tänka på sin hälsa? Vi är några yngre här som börjat förespråka att 40-plus-folket ska lämna över det tunga ocn ansträngande till oss, så de kan ta sig an lugnare uppgifter. Sen håller de på och tränar och springer och sådant på sin fritid, och det är väl bra, men varför detta överambitiösa och överdrivna?

• Svar på tråden Varför fattar många inte att man måste varva ner efter 40?
  • beli

Haha va? Tror du att 40-strecket är nån magisk gräns då folk plötsligt blir gubbar och tanter?

beli skrev 2025-08-01 13:10:08 följande:

Haha va? Tror du att 40-strecket är nån magisk gräns då folk plötsligt blir gubbar och tanter?

Ja, jag har iallafall förstått att många tycker så.

Iofs så känns det ju inte så kul att man bara själv har 9 år dit, men man får väl passa på att ta vara på tiden, antar jag.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (TröttpåFakepeople) skrev 2025-08-01 13:11:33 följande:

Iofs så känns det ju inte så kul att man bara själv har 9 år dit, men man får väl passa på att ta vara på tiden, antar jag.
    Kamma svansen och pälsen också när du går hem till Trollskogen nu för att vila ikväll.
  • Sollan907

Är du säker på att du är 31 år? Det låter mer som en 15-16 som skrivit inlägget 

• Anonym (Eller tvärtom)

70% av de som startar i Ironman på Hawaii är 40+. Själv gjorde jag min första Ironman när jag var 44 år. Inte av hävdelsebehov,  bara för att testa och göra något nytt. Har aldrig varit i så fin form som då. Har hela motionärsgrejen gått dig helt förbi? 

• Anonym (Eller tvärtom)
    Anonym (TröttpåFakepeople) skrev 2025-08-01 13:11:33 följande:

Med den inställningen kommer du behöva en höftreplacement dagen efter du fyller 40. Du låter inte som en person som sköter din hälsa. Inte ditt intellekt heller.
    Anonym (Eller tvärtom) skrev 2025-08-01 13:26:36 följande:
    Med den inställningen kommer du behöva en höftreplacement dagen efter du fyller 40. Du låter inte som en person som sköter din hälsa. Inte ditt intellekt heller.
    Jag gymmar och håller mig i trimm och har gjort i flera år och kommer fortsätta även då, så att jag slipper hålla på och hävda mig och försöka få till en smidighet och styrka som jag då redan kommer ha.
  • Anonym (Eller tvärtom)
    Anonym (TröttpåFakepeople) skrev 2025-08-01 13:28:54 följande:
    Jag gymmar och håller mig i trimm och har gjort i flera år och kommer fortsätta även då, så att jag slipper hålla på och hävda mig och försöka få till en smidighet och styrka som jag då redan kommer ha.
    Du blir mognare med åldern :)
  • Anonym (E)

Du låter lite yngre än dina 31 år, men jag kan garantera dig att 40 inte är någon hög ålder. Du har ju bara 9 år kvar dit och då kommer du att skratta gott åt den här tråden som i all uppriktighet låter som om den är skriven av en 20-åring. 

Ha en fin sommar! 

• klyban

Som man säger, man ska bara slita ut en generation i taget Flört

Svårt och se problemet dock, en del kör på som attan hela tiden, andra saknar ned rejält.
    Hade en arbetskamrat som gick i pension 69år, och ingen var lika snabb och effektiv och kunnig som han.

Och är man som mig, så vill man göra ett gott arbete och när man är där.
    Sen sure, är ingen räserfart, men väl målmedvetet och försöker förstå vad man gör och varför, och så det man gör blir korrekt.

Är jag en som kör på som en tok, nej, inte heller den som drar bena efter sig heller.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Varför fattar många inte att man måste varva ner efter 40?