Inlägg från: Elina7777 |Visa alla inlägg
  • Elina7777

Min 3,5 åring slår mig

Hej! Jag vet att barn vid vissa tidpunkter under utveckling kan ha en tendens att slåss,sparkas,bitas etc när de blir frusterade/arga. de har naturligtvis svårt att reglera sina känslor, vilket är min uppgift som förälder att hjälpa barnet med men även gränssättning. Inget av det där är något konstigt, MEN jag och barnens pappa är separerade och bor på varsitt håll. Jag har uppmärksammat att min 3,5 årings utbrott oftast sker hos mig och då lite oftare, speciellt i en/två dagar mer frekvent efter att barnen lämnats till mig och sen lugnar det sig. Med mer frekvent menar jag - varenda lilla grej när det inte blir som min 3,5 åring vill, mynnar även ut i ?jag vill/ vill inte? situationer, där han säger att han först vill nått och sen inte vill det, det är raseriutbrott där han skriker, stampar i golvet, slår mig/sparkar, kan även ge sig på din lilla syster för att han blev arg på mig. Sen när det väl är över, vilket kan ta en stund om man säger så, där han springer iväg och kommer tillbaka, nekar kramar, vill inte bli buren etc men sen är han världens omsorgsfulla, goa glada kille igen. Det jag börjar fundera kring är, är han arg på mig speciellt? Gör jag nått fel? För pappan säger att han inte riktigt kan relatera till de sortens utbrott. Jag vill tänka att han känner sig extra trygg hos mig och overloaden exploderar när han kommer till mig, men hamnar lätt i tankarna om att jag gör fel eller något inte tillräckligt bra, att jag inte ser vad han behöver eller att jag hanterar utbrotten fel eller att han inte känner att jag ?ser? honom. Alla tankar/ideer/tips kring detta välkomnas.

• Svar på tråden Min 3,5 åring slår mig
  • Elina7777

Vi har alltid samma dagar mitt i veckan, jag alltid måndagar/tisdagar och pappan onsdag/torsdag, sen varannan fredag/helg. Överlämningen har sett likadan ut från början. de flesta överlämningar sker via förskolan, ena föräldern lämnar och den andra hämtar. Vet inte riktigt vad för rutiner pappan har, jag vet att mina är de samma som när jag och pappan bodde ihop. Tror dock att hans är snarlika Så Vitt vad jag har fått till mig. 

jag vet att båda barnen är mer ?mammiga? nu och gärna vill vara med mig, de saknar pappa med absolut när de är hos mig men vet att 3,5 åringen har separationsångest Och vill gärna inte åka ifrån mig. 
    han förbereds alltid innan överlämning sker, hemma och på förskolan. 

kan ju vara så att nu under semestern har det ju sett annorlunda ut i och med ledighet. 

• Elina7777

Varje gång han uppvisar våld antingen mot mig eller lilla syster så blir han alltid tillrättavisad direkt, vilket också kräver att man närvarar där barnen är. finns ingen uppmuntran till våld what so ever. Blir han våldsman mot henne lyfter jag upp honom eller flyttar honom ifrån henne och säger ifrån samt uppmuntrar till att han ska säga förlåt, att det är inte okej att göra så och att hon blir ledsen. Det samma gäller givetsvis när lilla syster puttar eller nått på honom. 

när han blir våldsam mot mig säger jag först till honom ex antal gånger, hjälper inte det och han blir mer våldsam går jag ifrån honom eller ber honom att gå, att det gör ont och att jag blir ledsen. Att man slåss inte, man kramas och klappar, frågar om han vill ha en kram etc Hjälper inte det så får jag tillslut fånga in honom en sväng i värsta fall och sen låta honom gå igen, sen fråga igen om han vill ha en kram, vill han inte det och fortfarande är arg så väntar jag bara ut honom och säger att jag är här borta när du vill ha en kram, mamma vill inte bråka eller bli slagen. Han vill inte alltid bli kramad direkt eller låta mig klappa/hålla om honom för att lugna nervsystemet.

Allt lugnar tillslut ner sig och utbrotten är inte alltid helt huvudlösa eller håller på mer än 5 min, men när de väl är det och tar längre tid för honom att varva ner så är det såklart kämpigt. 

• Elina7777

Jag och pappan har varit separerade i 1,5 år ungefär. 

det var ingen bra separation. 

jag har alltid varit den som tagit mest ansvar kring barnen när vi levde ihop, skött allt med läkarbesök, förskola, hemmet, nya kläder/skor när var och hur etc 

Svar på tråden Min 3,5 åring slår mig