Min 3,5 åring slår mig
Hej! Jag vet att barn vid vissa tidpunkter under utveckling kan ha en tendens att slåss,sparkas,bitas etc när de blir frusterade/arga. de har naturligtvis svårt att reglera sina känslor, vilket är min uppgift som förälder att hjälpa barnet med men även gränssättning. Inget av det där är något konstigt, MEN jag och barnens pappa är separerade och bor på varsitt håll. Jag har uppmärksammat att min 3,5 årings utbrott oftast sker hos mig och då lite oftare, speciellt i en/två dagar mer frekvent efter att barnen lämnats till mig och sen lugnar det sig. Med mer frekvent menar jag - varenda lilla grej när det inte blir som min 3,5 åring vill, mynnar även ut i ?jag vill/ vill inte? situationer, där han säger att han först vill nått och sen inte vill det, det är raseriutbrott där han skriker, stampar i golvet, slår mig/sparkar, kan även ge sig på din lilla syster för att han blev arg på mig. Sen när det väl är över, vilket kan ta en stund om man säger så, där han springer iväg och kommer tillbaka, nekar kramar, vill inte bli buren etc men sen är han världens omsorgsfulla, goa glada kille igen. Det jag börjar fundera kring är, är han arg på mig speciellt? Gör jag nått fel? För pappan säger att han inte riktigt kan relatera till de sortens utbrott. Jag vill tänka att han känner sig extra trygg hos mig och overloaden exploderar när han kommer till mig, men hamnar lätt i tankarna om att jag gör fel eller något inte tillräckligt bra, att jag inte ser vad han behöver eller att jag hanterar utbrotten fel eller att han inte känner att jag ?ser? honom. Alla tankar/ideer/tips kring detta välkomnas.