Inlägg från: Anonym (Separerad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Separerad)

Min 3,5 åring slår mig

Mina barn är äldre än dina (11 år, pojkar), men de har alltid visat mer känslor med mig än med pappa. De är som regel med pappa varannan helg plus längre tillfällen på lov. Oftast blir det känsloyttringar när de kommer hem till mig efter att ha varit med pappa en längre tid. Vi separerade för 1,5 år sedan och det var en väldigt stökig separation så det är mycket som svämmat över.

Hur länge har ni varit separerade? Hur mycket ansvar tog pappa innan separationen för barnen? Även om de inte är otrygga med honom så är de inte lika trygga i sina känsloyttringar som med dig.

Minns förresten första gången barnen fick ett regelrätt känsloutbrott på förskolan (med tillhörande låsning) och min spontana reaktion var "gud vad underbart, det betyder att de verkligen känner sig trygga med er".

• Anonym (Separerad)
    oliviaaro skrev 2025-08-10 14:51:46 följande:
    Prova några olika metoder för att se vad som fungerar bäst för ditt barn. Om det behövs, ge honom en kort time-out ? högst 10 minuter. När han har lugnat sig, eller när ni båda känner er redo, prata med honom och förklara varför beteendet inte är okej.
    Du kan också fråga hur han mår innan eller precis när ett utbrott börjar, och vad han tror kan hjälpa honom att lugna ner sig ? till exempel att ta några djupa andetag. Kom överens om att han nästa gång ska berätta för dig när han känner så, och öva på lugnande strategier tillsammans.
    Fundera på ett belöningssystem. När han lyckas hantera sina känslor, beröm honom, ge honom en tröstande fysisk beröring som en kram och erbjud en liten belöning. Fokusera på att lära ut positiva beteenden. Prova olika aktiviteter som kan hjälpa honom att reglera sig själv ? som att sitta på sin favoritplats, rita eller titta på molnen. Ha alltid dessa samtal när ni båda är lugna och reglerade.
    Det där klarar inte ens min ena 12-åring av att definiera på egen hand trots att vi jobbat med att sätta ord på känslor sedan de var små.
Svar på tråden Min 3,5 åring slår mig