Surkräm skrev 2025-08-05 11:14:32 följande:
Jag vet vet att det är dumt att tänka så, jag vill inte tänka så men jag gör det iallafall. Hade du blivit nobbad hela vägen sedan lågstadiet så hade kanske ditt självförtroende också varit i botten?
Anonym (D) skrev 2025-08-04 08:11:23 följande:
Det kan mycket väl vara så att du såg yngre ut och blev bortvald i ungdomen. Det klart att utseende har viss betydelse, men eftersom åren går brukar människor också börja se mer till inre egenskaper. Och nu ser du väl vuxen ut?
Det är därför många i tråden råder dig rill att utveckla dina sociala förmågor. Bli bättre på relationer i allmänhet. Genom t.ex. terapi.
Om du har lite Asberger-drag får du läsa in dig om det och se vad som stämmer/inte stämmer.
Läsa om hur man kan hjälpa sig själv att utveckla sin sociala förmåga om man har de dragen.
Jag ser yngre ut idag också, men inte på samma nivå som när jag var yngre såklart. Men folk tror jag e typ 25 fast jag bara har några år till 40. För typ tre år sedan var det faktiskt en tjej som trodde jag var 18 typ. Och hon var 24. Så detta förföljer mig.
Men ja jag har vissa asperger-drag, men vissa drag stämmer inte alls också.
Tankar kan dyka upp om att man är dålig och liknande.
Man ska inte bekämpa sina tankar utan istället låta dem komma och gå. I terapi kan man få hjälp att hantera dem. (Man behöver inte tro att de egna tankarna som man har om en själv är hela sanningen. Det är bara tankar som du har.)
Men att försöka att direkt tvinga bort dem helt och hållet är jobbigt, för de har en förmåga att hålla på och komma tillbaka hela tiden då. Ibland kan man dock tänka att man tar en tankepaus från dem, från deras irriterande tjatter en stund.
Man är den man är med fel och brister, men också med goda egenskaper.
Att se yngre ut än man är är ingen direkt nackdel när man blir äldre. Det klart att någon i ens egen ålder kan tänka att du ser ung ut, men också bli glad över att du ändå är intresserad av dem. Huvudsaken är att du ser vuxen ut.
När det gäller Asberger så finns det en lång gråskala innan man har så många drag att de tillsammans räcker till en diagnos. Det är inte ovanligt att människor har Asberger-drag.
Men ofta passar man bäst ihop med andra som har de dragen. Speciellt om man har draget att ha svårt att förstå om andra människor antyder något, men inte säger det rent ut. Om man föredrar människor som är tydliga med vad de tycker, så att man slipper att gissa.
Och man själv är tydlig om vad man tycker, (så att någon annan kan bli sur ibland).
Det måste finnas grupper på nätet för personer med de här dragen eller för de som har en hel diagnos. Så om du tror att du har tydliga tecken på Asberger, så kanske du ska leta upp de grupperna!