Inlägg från: Anonym (från hjärtat..) |Visa alla inlägg
  • Anonym (från hjärtat..)

Vart kommer alla röda flaggor ifrån?

Börjar bli en aning trött på alla red flags som det viftas med här på forumet.  Vad är det för fel med att lita på sin magkänsla och agera därefter.?  

Det kan aldrig vara bra för någons självkänsla att gå efter andras åsikter om vad som är ok och ignorera sin egen magkänsla.  Inte så konstigt att många av dessa ständigt återkommer hit med frågor om det ena eller andra är att se som en red flag.

Det är i min värld helt absurt att låta någon/några man aldrig träffat och för mig okända personer komma med påståenden angående mina relationer.

Däremot är det väldigt berikande och nyttigt att få beskrivningar av hur andra par/människor har löst sina problem. Men det är tyvärr mest flaggor som viftas runt.

• Svar på tråden Vart kommer alla röda flaggor ifrån?
    Anonym (Ebbot Lindberg) skrev 2025-08-02 08:07:02 följande:

Med den inställningen kan man ju då alltså aldrig gå till kurator tex eller parterapi ... 

Magkänslan kan I många fall ha väldigt fel . Av det allvarligare slaget är det bara att titta på dom som lever i dysfunktionella förhållanden och till och med våld där dom är sååå lyckliga så och magkänslan har helt pajat och många gånger beror på att dom aldrig fått lära sig hur en normal och sund relation ser ut. 

Bara läs alla trådar här på forumet om relationer, tycker du själv att det låter som att magkänslan hos Ts fungerar korrekt i dom trådarna?   

Nu har jag ganska god erfarenhet av dysfunktionella förhållanden och en sak har de alla gemensamt. Om de följt sin magkänsla har de kunnat undvika många problem.  Något man vanligtvis hör är " Jag kände att det var något som inte stämde hos henne/honom, men han/hon var ju så omtyckt av alla så jag trodde att jag inbillade mig" eller, "Han/Hon var ju så charmig och gjorde så mycket för mig att jag tänkte bort den där känslan av att någonting inte stämmer"

Det är snart sagt alltid så att man säger att man ignorerade sin magkänsla.

I mitt arbete har jag sett mycket elände och många gånger är det svårt att förstå hur någon satt sig i dessa situationer men efter hand har jag förstått att det är av yttre anledningar man går in i dessa förhållanden, det kan vara status, pengar eller annat som imponerar. Sen är det av rädsla man stannar.

Kan inte nog betona hur viktigt det är att man litar på sin magkänsla den har oftast 90% rätt.  
    Lynx123 skrev 2025-08-02 08:15:41 följande:

De flesta som skriver här kommer ju med sina problem. Många av dem visar på röda flaggor: brist på respekt och hyfs, otrohet, lögner, hot om våld, våld, kontrollerande beteende etc.

Men detta är den som skriver redan medveten om... ?

Vad hjälper det att bara upprepa... ? 

Om personen i fråga redan är medveten om att han/hon inte behandlas väl av sin partner så ligger väl problemet i att hon/han inte vet hur man tar sig ur ett sådant förhållande.  Då hjälper det inte att vifa med flaggor
    Lynx123 skrev 2025-08-02 14:54:20 följande:
    Nej, ofta är de inte det. Det är ofta en del av "sjukdomsbilden" när man är i ett dåligt förhållande. Normalisering är vanligt bland folk som lever i ohälsosamma förhållanden.
    Du kan väl inte påstå att leva i en dysfunktionell relation är en sjukdom?

Då vet du inte alls vad det handlar om.
    Anonym (a) skrev 2025-08-02 15:38:53 följande:
    Det var väldigt tydligt inte vad personen sa...
    Hur låter din tolkning?
    Anonym (Mjöd) skrev 2025-08-02 15:56:05 följande:

Man startar väl en tråd för att magkänslan säger en något. Då kan man också höra ordet röd flagg, eller motsatsen för den delen. Man är väl ute efter folks åsikter såklart.

Så du menar att fullständigt okända människor har lättare för att tolka problemen i en relationbättre än vad man själv har?

Detta är ju helt absurt.  Det skulle för det första kräva en ingående beskrivning av relationen utifrån bådas prespektiv.  Problemformuleringen måste också  skrivas utifrån ett oberoende perspektiv. 

Nej detta är bara en lekstuga för oerfarna personer som tror sig besitta extraordinära psykologiska och sociologiska kunsaper.  De viftar med flaggor och känner makt över att påverka andra människors liv, utan att senare behöva stå för sina uttalanden.
    Anonym (Mjöd) skrev 2025-08-02 17:07:45 följande:
    Man skulle väl inte starta en tråd om man vet exakt vad magkänslan säger en. Man startar väl en tråd för att man faktiskt vill ha folks åsikter.
    Varför vill man ha fullsändigt okända människors åsikter? Vad är de värda? 
    Att inte veta vad magkänslan säger brukar innebära att det inte är något att bry sig om.  Det är när magkänslan säger att någonting är fel som man ska lyssna till den.

Med andra ord man ska inte söka efter problem där de inte finns. Det kan absolut inte vara nyttigt att ifrågasätta allt. Då ifrågasätter man ju sig själv och sänker sin egen självkänsla. Detta är ingentig jag tycker är positivt. 
    Jimmy75 skrev 2025-08-02 18:06:59 följande:

När du nu ändå är inne på temat rött så tänkte jag fråga vad din röda tråd här egentligen är? Du pendlar nämligen mellan att såga de som svarar och ger sina synpunkter i tråden och att såga den som ställer frågan.

Är det själva sågandet som är den röda tråden då? För det är genomgående. Vad är det egentligen du hänger upp dig på?

Det är ite tal om att såga någon utan jag försöker få er att tänka till lite. Jag ser en tendens i samhället där man blir ytligare och ytligare.  Man känner inte efter själva utan man ber om andras åsikter innan man bildat sin egen.

Det kan tyckas vara oskyldigt och lite roligt förmedla sina tyckanden via media som det här, men det sitter faktiskt en människa bakom varje tangentbord och vilka svar man ger kan medföra stora följder för en enskild människa med bristande självkänsla.

Jag menar inte att man ska sluta att svara men man kanske ska avstå från att svara om man inte har annat att säga än att vifta med red flag och utifrån vad
    som skrivs ge okända personer diagnoser man inte är kompetent att ställa. 

Jag uppskattar de svar som handlar om att man själv varit i samma situation och vad man då gjorde och hur det sedan blev. Dessa svar är ärliga och  kan kanske hjälpa någon.

Att det finns en hel del låtsas trådar som målar upp alla tänkbara secnarier  bara för någons nöjes skull. ni kallar dem Trolltrådar, är jag medveten om men dessa hoppas jag bara roar trollvännerna. Ser inget seriöst i dem
    Anonym (Mjöd) skrev 2025-08-02 18:26:10 följande:

Det är väl inte upp till dig. Alla är olika, vissa vill ha input av andra för att själv komma fram till en lösning, andra inte. Även i trådar så sållar trådstartaren bland råden. Förringa inte helt okända människors input för den delen heller. Oftast tycker jag sånt kan vara bättre än människor som känner en. Då får man ju en osminkad åsikt som hjälper en bättre isf.

Som sagt, man startar ju inte en tråd om man är helt hundra på sin magkänsla.

Hur kan man få en sannig från ett forum som detta?  Du tror du känner personerna bakom signaturerna men hur väl känner du dom?  Hur kan du veta att dessa har ditt bästa för ögonen? Det kan finnas de som njuter av andras olycka och gärna späder på  och hetsar.

Du kan aldrig på allar tro att kompisarna på FL känner din situation än vad du gör.

ETT LITET TIPS FÅN MIG, OM DU INTE LITAR PÅ DIN MAGKÄNSLA SÅ BORDE DU TA EN PAUS FRÅN FORUM SOM DET HÄR.  
    Jimmy75 skrev 2025-08-02 18:53:51 följande:
    Och vilka är dessa "er" som du försöker få att tänka till? Jag tänker igenom precis vartenda inlägg jag skriver och står för vartenda ord i dem. Skulle heller aldrig uttala mig i de fall jag inte anser mig ha belägg för vad jag säger. Påpekar ofta det subjektiva i det när jag inte tycker det är alldeles solklart.
    Tror nog att de själva vet vilka jag avser.  De andra har jag inget otalt med utan uppskattar många som med empati och ett gott hjärta ger stöd. När de dessutom beskriver sin egen historia och berättar hur det gick för dem och uppmuntrar TS till att följa sin magkänsla så växer de ännu mer i mina ögon.
    Anonym (Mjöd) skrev 2025-08-02 19:11:52 följande:

Din tråd är ganska underlig. Alla är ju olika och fungerar olika.

man startar naturligtvis inte en tråd och frågar efter råd på ett anonymt forum om det inte är just det någon vill ha. Kan vara av olika skäl. Någon kan starta en tråd för att de har en magkänsla och har svårt att tolka den.

Det jag kan utläsa från din tråd och dina inlägg är förresten en röd flagga. Ganska aggressiv. 

De allra flesta frågar om någon varit i samma situation och vill på så vis få bekräftelse på att de inte är ensamma om sina problem. De vill ha bevis för att deras situation kan förändras och att andra har kommit ut på andra sidan.
    De vill nog helst också få lite stöd i att lita på sin magkänsla. 

Det är väldigt sällan någon vill ha en diagnos på sin partner och relation. De gånger detta händer är det garanterat en trolltråd.
    Lynx123 skrev 2025-08-02 19:45:31 följande:
    Och med det du skriver i åtanke så drar jag slutsatsen att ingen bör ta det du skriver på något större allvar. Varför ta emot tips från någon på FL, liksom?
    Helt riktig observation. Man bör inte lägga någon tilltro till anonyma tips och råd. Man kan möjligtvis ta intryck av vad andra skriver om sina problem men villman ha råd går man till någon människa man litar på eller om sådan inte finns söker man hjälp på annat sätt hos kurator eller liknande. 
    Anonym (K) skrev 2025-08-02 19:57:27 följande:

De gånger jag gått på min magkänsla så har jag slösat flera år på idioter. När man är kär så är ens eget omdöme ingenting att lita på. Så jag tycker att det är bra att det finns lite "riktlinjer" att kunna förhålla sig till.

Om du inte hade gått på din magkänsla kunde det gått ännu värre.  

Vem har sagt att kärlek måste vara för evigt och vem har sagt att man inte lär sig något av de minor man går på.  Magkänslan är det bästa vi har och den ska man vara rädd om
    Jimmy75 skrev 2025-08-02 21:21:03 följande:

Tyvärr är inte tillgängligheten på kuratorer eller liknande riktigt så god för alla människor som man kunde ha önskat. Det finns också de som säkert tycker sig ha goda skäl till att ha lågt förtroende för även dem. De som skriver här kanske har haft dåliga erfarenheter av att vända sig till dem....eller så har de närstående som har delat med sig av dåliga erfarenheter av att vända sig till dem.

Jag är själv psykolog sedan många år tillbaka och för en del människor är DET en röd flagg, helt enkelt för att man inte har bra erfarenheter tidigare. Det måste ju stå de personerna fritt att söka stöd, råd, hjälp eller vad det nu handlar om var de vill och var det känns bäst för just dem.

Naturligtvis står det var och en fritt att söka stöd hos vem de helst önskar. Faktum är att du nog får bättre svar från AI än av nånga här inne. Det vore intressant att göra en test och jämföra.

Vad jag egentligen är ute efter är att de som svarar på inlägg här ska inse att det faktiskt är en människa med problem som sitter bakom tangentbordet och att det inte är någon lek.  Har man ingen egen erfarenhet eller kunskap om problemet bör man inte ge råd helt enkelt.

Varför ska det vara så svårt att avstå från detta. Jag är så trött på att läsa dessa svar som tydligt visar på bristande insikt. Dessa låtsas psykologer som svänger sig med flaggor åt höger och vänster för att till sist avsluta med ett "lämna honom/henne". Tror knappast någon av dessa flaggviftare vet vad det innbär att lämna någon speciellt inte om det finns barn med i bilden.  De riktigt stora problemen brukar dyka upp efter uppbrottet från en destruktiv relation. Var finns då den som uppmanat till att lämna relationen?  

Att det inte skulle finnas kuratorer, Psykologer eller terapeuter för alla kanske stämmer om du bor i en avskild by i norra norrland inland men hjälp kan man få från många håll.  kyrkan har samtalsstöd, och det finns även via webben Maindler tex.  
    Anonym (K) skrev 2025-08-02 23:30:12 följande:
    Det är kvinnor som ignorerar red flags som fastnar i en relation där mannen misshandlar skiten ur dem. Men visst, de har ju lärt sig massor av det 🙄
    Det finns psykopater och narcissister som är experter på manipulation vettu.
    Menar du att de röda flaggor som det viftas med här har hindrat någon att gå in i ett destruktivt förhållande?  Personligen tror jag knappast det.  Det är de som ignorerar sin magkänsla som tar risker. Du tänker inte på att detta även kan drabba män.  Att exkludera mäns utsatthet i destruktiva relationer är väldigt enögt.

Att du tar fram den lilla minoritet av män och kvinnor som är psykopater och narcissister som anledning till att vifta med flaggor är inte realistiskt. De utgör 5% av befolkningen och de flesta av dem lever inte i relationer.

Det är inte så att problem i relationer beror på narcissism eller psykopati, Problem uppstår i alla relationer och vi lär oss hantera dem efter hand. Ibland måste vi ta hjälp utifrån men oftast ar det ett givande och tagande från bådas håll som löser det hela. 
    Anonym (Flaga) skrev 2025-08-03 12:47:35 följande:

I min förra relation fanns de rädda flaggor som jag ursäktade,  vi gick parterapi.  Relationen dog ut tillslut o nu fattar jag varför man ska ta röd flagga på allvar. 
    Sen beror det på vad det är , de ginns ju olika grad av allvar i flaggan. Typ våld i relationen eller är de nått litet ?.

Hur var det med din egen magkänsla?  Lyssnade du på den eller... var det omgivningen som flaggade?
    Anonym (Flaga) skrev 2025-08-03 13:30:59 följande:
    Både . 1a röda flaggan var att han hade massa online fans brudar.  Mycket halvnaken som han samlade på .
    andra sa 🚩. Jag tänkte men han kanske är beroende så vi kan fixa detta med att tar hjälp. 
    Men de blev värre o värre. Han använde en del psykisk våld även materiellt.  🚩 . Parterapi.  Jag försökte o försökte. 
    Mitt hjärta sa de är inte hans fel han mår dåligt osv osv. Hjärnan sa lämna . Magkänslan sa något som inte stämmer , de skapade mycket misstankar i mig . Som att jag ville bevisa att magkänslan hade fel alt rätt till mig själv.
    De finns ju saker som är pg en diagnos eller annat övergående exempel psykiskt mående. Sen fins de saker som aldrig försvinner 
    Du kan lyssna på din magkänsla. Kolla om den har rätt. 
    Ett litet tips från mig.  Sluta tänka på diagnoser och se till människan i stället så ska du se att magkänslan leder dig rätt. 

Varför skulle inte din magkänsla vara rätt?   
    Jimmy75 skrev 2025-08-03 14:29:12 följande:
    Hmm, ännu ett tips ifrån personen som har startat en hel tråd om att man inte borde vända sig till främmande människor för tips och råd om hur man ska tänka eller göra... och som bland annat skriver såhär i sin TS: Det är i min värld helt absurt att låta någon/några man aldrig träffat och för mig okända personer komma med påståenden angående mina relationer.
    Får jag fråga...vad är du i relation till den du just gav ett tips? Varför ska de då lyssna och ta till sig av det tipset?
    Det finns liksom en paradox här som är svårt att greppa kring. Dina ord säger en sak, men innebörden av dem blir egentligen att om man tvunget borde lita på någon så är det dig....vilket då föranleder frågan varför det skulle vara så? Du kan för all del ha poäng i din grundinställning att man ska sätta mer tilltro till sin egna förmåga, men vad är det som säger att den bästa vägen fram för den enskilde frågeställaren inte kan bestå i något av de andra råden hen får, eller de röda flaggor som du vänder dig emot?
    Vad jag gjorde var att försöka stärka hens tro på sin egen magkänsla.  Det är en väldig skilnad mot att hissa röd flag eller råda hen att lämna en relation. 

Vad jag gav var ett generellt räd att lita på sin självkänsla, det är en stor skilnad mot att lägga sig i en okänd människas relationer.

Dett trodde jag alla förstod men, tydligen är det inte så
    Jimmy75 skrev 2025-08-03 14:55:56 följande:

Och kan för en del personer vara ett dåligt råd eftersom inte alla har en väl fungerande och utvecklad magkänsla.

Jag förstår mycket väl att det är det du gör och generellt är det en bra sak att göra, men vill illustrera för dig problemet i att ha en så kategorisk hållning och att den per definition är motsägelsefull.

Att stärka människors självkänsla är bästa vaccin mot att hamna i destruktiva situationer. Med stärkt självkänsla fungerar magkänslan i de flesta lägen.  Man stärker ingens självkänsla genom att vift flaggor framför dem. Tvärtom slutar de tro på sig själva och sina känslor. 

Tro mig, visst kan man hamna i destruktivitet fast man har en god självkänsla men det är också självkänslan som hjälper till att ta sig ur det.  Man hjälper sina medmänniskor bäst genom att stötta och bygga deras självkännsla. De har jag sett många bevis på.

Jag är som sagt ytterst tveksam till råd som ges här.  Det ligger väldigt begränsad kunskap bakom dem. 

Vad jag däremot är positiv till är de berättelser och beskrivningar av egna erfarenheter som av och till dyker upp här. Dessa kan ge inspiration och sist men inte minst ge kvitt på att man inte är ensam om problemet.  Man kan ta intryck av hur andra har hittat sina lösningar mm.

Jag tror att du förstår skilnaden.
    Lönnsirap skrev 2025-08-04 10:48:10 följande:

Det står var och en fritt att resonera kring sin relation med främlingar på nätet och personligen tycker jag att det är rätt intressant att TS tycker att människor borde göra som hen tycker, och själva "känna efter".

Det är väl just därför människor vänder sig till forumet, för att kunna bolla sådant som de vill diskutera och höra hur andra tycker. Och att de inte själva ska behöva hantera problemet de vill diskutera.

Det är väl jättebra att människor hjälps åt att tänka och röda och gröna flaggor är ju ett sätt att beskriva varningssignaler. Och skapar ju en möjlighet att sätta ord på vissa orimliga beteenden. 

Jag tänker personligen inte att alla på hela forumet bör agera helt likadant, eller att man bör fråga AI istället. Jag tycker snarare att man bör vara medveten om fotumets styrkor och förmåga.

Jag tänker också att det blir rätt märkligt att styra vad folk svarar, utifrån att de svarar utifrån sina egna erfarenheter, kunskaper och värderingar. Och det är ju just det som folk förhoppningsvis vill när de vänder sig hit.

Måste fråga dig en sak. Om du skulle beskriva ett problem du har i din relation här på fb, vad vill du då ha för ty av svar?

Röd flagg din partner är narcissist, eller
    Varför lever du med en psykopat, lämna hen genast eller
    Var med om något liknande, jag gjorde si, min partner gjorde så, vi har det i dag så.  Om det inte ornar sig så ta hjälp av familjerådgivningen eller kurator. 

Vilka svar tror du gynnar mänskligheten?

Svar på tråden Vart kommer alla röda flaggor ifrån?