Inlägg från: EpicF |Visa alla inlägg
  • EpicF

Tågresenär som kom fel, vems ansvar egentligen?

Tågresinärens ansvar. Vem annars? 

• EpicF
    Anonym (monne) skrev 2025-08-03 12:33:12 följande:

Har ju alltid en laddare med mig när jag åker både buss och tåg. Sen är det ju inte alltid det finns laddare tillgängliga på alla tåg och bussar.

Men borde inte den andra tågvärden ha nekat honom eller släppt av honom redan innan när han såg att mannen hade biljett för fel tåg?

Hade jag köpt resa på tåg mot norr, men klivit på ett tåg åt söder, hade jag garanterat fått påpekan att min biljett inte är giltig.

SEN kan det ju hända misstag att man kliver på fel tåg om det är många spår eller otytlig eller sen information om det byts spår (missade en gång ett tåg pga att de bytte spår några minuter innan och det kom in ett tåg åt andra hållet på tidigare spåret). 

Tågvärden såg inte det av någon anledning. Förmodligen för att han var stressad. 

Men det är alltid resenärens ansvar att komma på rätt tåg och ha giltigt biljett. Och se till att ha mobilen laddad om man har elektroniskt biljett.

Själv skriver jag alltid ut för att ha en back-up, ifall.mpbolen strular/laddare ur (har dock alltid med mig powerbank och sladd)
Svar på tråden Tågresenär som kom fel, vems ansvar egentligen?