• Anonym (frisse)

Jävla idioter på elsparkcykel, prejade kompis

Fick ett ganska upprört samtal från en kompis från Tyskland som var på semester i Göteborg och skulle se på AC/DC. Han hade passat på att åka ut till skärgården, tyckte det var trevligt med de "bilfria" öar som finns kring Donsö, Brännö m.m.

Så hade han gått på nån gata och vipps hör han några tjejer som ropar i bakgrunden och en ringklocka, vänder sig om och då är det två snorungar som kör om honom på en elsparkcykel, råkar visst köra in i hans arm och de vinglar ut på en gräsplätt brevid och ropar tydligen en massa mot honom och pekar finger innan de far vidare in på en villatomt.

Han fick fruktansvärt ont i armen så han hade ju inte superkul på konserten sen.

Lär ju knappast vara nån medelklass familj som åker omkring där, men ärligt talat, vad fan är det för fel på folk i det här landet? Han tyckte det var synd att de inte åkte in i nån buske eller sten eller välte och slog upp nått sår. De lär ju itne ha vågat sig på honom efteråt då han är väldigt lång och bredaxlad.

Har ju hört om människor som blivit påkörda av dessa bakifrån, var det inte nån gubbe som dog här om året?

• Svar på tråden Jävla idioter på elsparkcykel, prejade kompis
  • EpicF
    Anonym (frisse) skrev 2025-08-03 11:34:08 följande:
    Jävla idioter på elsparkcykel, prejade kompis

Fick ett ganska upprört samtal från en kompis från Tyskland som var på semester i Göteborg och skulle se på AC/DC. Han hade passat på att åka ut till skärgården, tyckte det var trevligt med de "bilfria" öar som finns kring Donsö, Brännö m.m.

Så hade han gått på nån gata och vipps hör han några tjejer som ropar i bakgrunden och en ringklocka, vänder sig om och då är det två snorungar som kör om honom på en elsparkcykel, råkar visst köra in i hans arm och de vinglar ut på en gräsplätt brevid och ropar tydligen en massa mot honom och pekar finger innan de far vidare in på en villatomt.

Han fick fruktansvärt ont i armen så han hade ju inte superkul på konserten sen.

Lär ju knappast vara nån medelklass familj som åker omkring där, men ärligt talat, vad fan är det för fel på folk i det här landet? Han tyckte det var synd att de inte åkte in i nån buske eller sten eller välte och slog upp nått sår. De lär ju itne ha vågat sig på honom efteråt då han är väldigt lång och bredaxlad.

Har ju hört om människor som blivit påkörda av dessa bakifrån, var det inte nån gubbe som dog här om året?

Normalt sätt så flyttar man på sig när folk plingar på ringklockan samt ropar. Är inte något din vän fått.lära sig? 

Kan nästan garantera dig att man gör så även i Tyskland. 

Sedan var det kanske dumt att ropar en massa hot mot honom, men de blev förmodligen arga för att han inte flyttade på sig och det då gjorde att de vinglade.
    Tur i oturen att de vinglade på en gräsmatta och inte körde in i en sten. 
  • Anonym (ea56hrsy35ed6xydgxb)
    EpicF skrev 2025-08-04 00:21:21 följande:
    Normalt sätt så flyttar man på sig när folk plingar på ringklockan samt ropar. Är inte något din vän fått.lära sig? 

Sedan var det kanske dumt att ropar en massa hot mot honom, men de blev förmodligen arga för att han inte flyttade på sig och det då gjorde att de vinglade.
    Trevligt svar där EpicFa... TS nämner inga hot och skriver att de körde förbi när han vände sig om så att flytta på sig innan var omöjligt.
  • Anonym (A)

Jävlar vad smart du måste vara som tror att ringklockan är till för att folk ska flytta på sig.. Den är till för att varna för att man kommer körandes så ingen går ut i vägen.. 

Ni har ett styre, använd det era cykel idioter. 
  • mammabitch

Jag tar min e-scooter till jobbet och andra mål på halvlång avstånd.. I stort sett varje tur som sker då folk är ute och rör på sig behöver jag väja , plinga eller stanna för fotgängare som går mitt i cykelbanan, går i bredd (gärna med barnvagnar) på´vägen  eller korsar väg/cykelbana långsamt och diagonalt med blicken på telefonen. 

Jag börjar tro att människors självbevarelsedrift har på något sätt dunstat då många inte ens tittar vad som kör på vägen innan de korsar än vägbana och att högertraffik är avskaffad.

Men det är så lätt att skylla på de nymodiga elsparkarna  när det stora problemet är att många idag saknar grundläggande traffikvett oavsett hur de tar sig fram. 

• Anonym (Erika)

Snorungar har funnits i alla tider och på alla platser. De allra flesta växer ur det med tiden. Men jäkligt trist för din kompis.

Sedan vet jag inte vad du menar med "Lär ju knappast vara nån medelklass familj som åker omkring där". Är det något som det kryllar av på de där öarna så är det medelklassfamiljer. Den frikyrkliga sorten på Donsö och den rödgröna varianten på Brännö.

• Anonym (Erika)

Och åldersgräns på elsparkcyklar vore nog ingen dum idé. Det krävs en viss mognad för att köra dem på ett säkert sätt.

• Anonym (J)

Det är de som ska flytta sig. Enligt reglerna ska man väja för gående. Och det säger väl säg självt om de susar förbi fort, att de själva ska sänka farten och ta det lugnt förbi gående personer.

Inte säkert de gör så bra. Inte säkert de ser bra, inte säkert de har bra reaktion. man vet aldrig. Och även om msn är på topp då kan de själva ändå väja för gående personer och visa hänsyn. 

• Anonym (J)

Om msn kör bil och det går en gående person mitt på gatan , ska man skrika åt den då eller? Köra fort förbi? för den ska ju flytta sig, eller hur! 

slltså nej, 

den som kör ska väja. 

• Anonym (J)
    Anonym (Erika) skrev 2025-08-04 06:15:17 följande:

Och åldersgräns på elsparkcyklar vore nog ingen dum idé. Det krävs en viss mognad för att köra dem på ett säkert sätt.

Det eller slänga skiten. Ge folk en vanlig cykel. Och nej inte elcykel. Cykel. Trampa, använd benmusklerna. det har folk alltid gjort förr.

Inte konstigt folk mår dåligt. visst om man har nån medicinsk åkomma som gör att man inte kan orkar osv. Men nu är det bara ren lathet. 

• Anonym (J)
    mammabitch skrev 2025-08-04 05:54:26 följande:

Jag tar min e-scooter till jobbet och andra mål på halvlång avstånd.. I stort sett varje tur som sker då folk är ute och rör på sig behöver jag väja , plinga eller stanna för fotgängare som går mitt i cykelbanan, går i bredd (gärna med barnvagnar) på´vägen  eller korsar väg/cykelbana långsamt och diagonalt med blicken på telefonen. 

Jag börjar tro att människors självbevarelsedrift har på något sätt dunstat då många inte ens tittar vad som kör på vägen innan de korsar än vägbana och att högertraffik är avskaffad.

Men det är så lätt att skylla på de nymodiga elsparkarna  när det stora problemet är att många idag saknar grundläggande traffikvett oavsett hur de tar sig fram. 

Vissa är kanske trötta på allt och skiter i vilket, för folk överlag inte visar hänsyn längre 
Svar på tråden Jävla idioter på elsparkcykel, prejade kompis