Födelsedag ex-partner och bonusfamilj
Jag kommer från en relation med två bonusbarn samt ett gemensamt barn i den relationen. Efter att den relationen tagit slut och jag levt som singel/ensamförälder i ett par år så träffade jag en ny partner som trots att jag kände mig helt klar med barn och familj fick mig både att vilja samt att sen få ett till barn (gud vad jag blev och är kär). Nu är situationen att jag har en snart (obs) 8åring och en bebis och det är det dags för 8åringen att bli just 8 år! Dvs fylla år!
Enligt tidigare upplägg så har vi oavsett avslutad relation åkt hem till den andra föräldern (exet) för att ha morgonfirande med sång för barn i säng etc.
Men! Till problemet.
Min nya partner vill inte att mitt ex (mamma till 8åringen) och bonusbarn (8åringens systrar) kommer hem till oss på födelsedagsmorgonen för att fira hens födelsedag.
Till saken hör att den gamla familjen (ex samt systrar) skall fira 8åringen med aktivitet på dagen och min nya partner tycker att det räcker och att hennes integritet blir kränkt om den gamla familjen kommer för morgonsång och frukost på sång hem till henne/oss.
Min förhoppning och tanke är att födelsedagsbarnet (8åringen) ska få sin önskan igenom och få ha alla sina personer på plats på morgonen och att vi vuxna får sätta våra respektive känslor kring detta åt sidan. Men det delas inte av min nya partner som anser att en ny familj innebär nya traditioner och att barn är anpassningsbara.
Vi tycker alltså väldigt olika.
Det behövs sägas att jag varit i överkant flexibel gentemot mitt ex i förhållande till barnet (8åringen) vilket satt min nuvarande i en obekväm och orättvis sits tidigare och mitt ex kanske inte varit sitt bösta jag i kommunikation med mig och oss under vår relation. Men i detta fallet så tycker och känner jag att oavsett detta så bör barnets önskan om hur firandet ska ske vara det som gäller för oss vuxna och att vi alla bör anpassa oss för barnets skull. Alla kommer såklart bete sig inför barnen och så har det alltid varit.
Hur pass mycket skulle ni möta er nya partner och familj i förhållande till barnet och gamla traditioner i den gamla familjen?
För min 8åring så tillhör alla och jag vill visa det genom att alla är på plats när hen fyller år.