• Anonym (Enstillaundran)

Födelsedag ex-partner och bonusfamilj

Jag kommer från en relation med två bonusbarn samt ett gemensamt barn i den relationen. Efter att den relationen tagit slut och jag levt som singel/ensamförälder i ett par år så träffade jag en ny partner som trots att jag kände mig helt klar med barn och familj fick mig både att vilja samt att sen få ett till barn (gud vad jag blev och är kär). Nu är situationen att jag har en snart (obs) 8åring och en bebis och det är det dags för 8åringen att bli just 8 år! Dvs fylla år!

Enligt tidigare upplägg så har vi oavsett avslutad relation åkt hem till den andra föräldern (exet) för att ha morgonfirande med sång för barn i säng etc.
    Men! Till problemet.
    Min nya partner vill inte att mitt ex (mamma till 8åringen) och bonusbarn (8åringens systrar) kommer hem till oss på födelsedagsmorgonen för att fira hens födelsedag.

Till saken hör att den gamla familjen (ex samt systrar) skall fira 8åringen med aktivitet på dagen och min nya partner tycker att det räcker och att hennes integritet blir kränkt om den gamla familjen kommer för morgonsång och frukost på sång hem till henne/oss. 

Min förhoppning och tanke är att födelsedagsbarnet (8åringen) ska få sin önskan igenom och få ha alla sina personer på plats på morgonen och att vi vuxna får sätta våra respektive känslor kring detta åt sidan. Men det delas inte av min nya partner som anser att en ny familj innebär nya traditioner och att barn är anpassningsbara.

Vi tycker alltså väldigt olika.

Det behövs sägas att jag varit i överkant flexibel gentemot mitt ex i förhållande till barnet (8åringen) vilket satt min nuvarande i en obekväm och orättvis sits tidigare och mitt ex kanske inte varit sitt bösta jag i kommunikation med mig och oss under vår relation. Men i detta fallet så tycker och känner jag att oavsett detta så bör barnets önskan om hur firandet ska ske vara det som gäller för oss vuxna och att vi alla bör anpassa oss för barnets skull. Alla kommer såklart bete sig inför barnen och så har det alltid varit.

Hur pass mycket skulle ni möta er nya partner och familj i förhållande till barnet och gamla traditioner i den gamla familjen?

För min 8åring så tillhör alla och jag vill visa det genom att alla är på plats när hen fyller år.

• Svar på tråden Födelsedag ex-partner och bonusfamilj
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2025-08-03 22:45:21 följande:
    Barnet kommer absolut före kontrollerande och svartsjuka blivande ex.
    Skulle hon tycka det var okej om ert gemensamma barn inte firades av dig och halvsyskonen på grund av en ny svartsjuk och kontrollerande partner?

Var står det att barnet inte ska firas?

Självklart bestämmer de vuxna som bor i hemmet hur det ska firas. Inte gamla ex som redan visat sig ha satt den nya i obekväma situationer. 

• Anonym (S)

Så på ett år har detta barn fått en ny bonusmamma hemma och ett syskon...
    Ganska stora förändringar för ett barn

Kan ni inte fira hos den andre föräldern och du åker dit.
    Bonusmamman stannar hemma med bebis

• Anonym

För dig skulle det ju såklart vara bekvämast om ex och nuvarande ville leka storfamilj.
    Din nya vill inte det, utan vill ha ett eget hem med privat space. Den känslan brukar vara extra stark när man nyss fött barn. 

• Anonym
    Anonym (Enstillaundran) skrev 2025-08-03 22:06:49 följande:
    Födelsedag ex-partner och bonusfamilj

Det behövs sägas att jag varit i överkant flexibel gentemot mitt ex i förhållande till barnet (8åringen) vilket satt min nuvarande i en obekväm och orättvis sits tidigare och mitt ex kanske inte varit sitt bösta jag i kommunikation med mig och oss under vår relation.

Kanske läge att ge din nya kvinna som nyligen fött barn lite utrymme?
  • Anonym (R)

Men varför i allsin dar pratade ni inte om det här innan??

Din nya partner är helt ute och cyklar. Du ska stå på dig, för barnens skull. Annars är du bara en liten lort.

• Anonym
    Anonym (M) skrev 2025-08-04 06:16:30 följande:

Så ni har alltså inte ens bott ihop ett år och har redan ett gemensamt barn? 

Vilken onödig fråga.
  • Anonym

Ta absolut inte hem exet med alla ungar i erat hem.
    Ditt hem är också din nuvarande partners och hon har rätt att slippa ovälkomna besök.

• Anonym (Man 54)

Herregud vilket dravel 
    fira barnet på varsit håll 
    barn lär sig anpassa sig ändå , livet är inte rättvist och ingen dans på rosor jämt 

• Anonym (Mimmi)

Låter väldigt överdrivet att ditt x ska komma hem till er på morgonen. Herregud, ungen fyller 8 år, hon vet ju om att ni separerat. Hade du tänkt att ni ska fira jul ihop också eller? 

Du har en ny familj nu. Din sambo är mor till ditt barn. Lyssna på henne och respektera hennes känslor. Hade hon tyckt det var ok så fine, men som läget är nu absolut inte. Du ställer ett barns önskan att fira på ett visst sätt mot din sambos integritet och lidande. Fattar du inte hur obekvämt det kommer bli, och såvida inte din sambo är en väldigt duktig skådespelare kommer det märkas av och barnets födelsedag blir nog inte särskilt mysig ändå.

Ett barn går i många avseenden först, men detta är löjligt, särskilt som hon ska hem till sin mamma senare. 

• Zoegazz
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-08-04 23:57:05 följande:

Låter väldigt överdrivet att ditt x ska komma hem till er på morgonen. Herregud, ungen fyller 8 år, hon vet ju om att ni separerat. Hade du tänkt att ni ska fira jul ihop också eller? 

Du har en ny familj nu. Din sambo är mor till ditt barn. Lyssna på henne och respektera hennes känslor. Hade hon tyckt det var ok så fine, men som läget är nu absolut inte. Du ställer ett barns önskan att fira på ett visst sätt mot din sambos integritet och lidande. Fattar du inte hur obekvämt det kommer bli, och såvida inte din sambo är en väldigt duktig skådespelare kommer det märkas av och barnets födelsedag blir nog inte särskilt mysig ändå.

Ett barn går i många avseenden först, men detta är löjligt, särskilt som hon ska hem till sin mamma senare. 

Instämmer fullständigt! 
Svar på tråden Födelsedag ex-partner och bonusfamilj