• Anonym (Dr Feelbad)

Är jag FÖR känslig?

Hej - Jag behöver lite hjälp och feedback på två samtal under samma bilresa hem från semestern. Sambo sedan 16 år tillbaka. Jag är kvinna 38, han är man 40. Vi når inte varandra och jag börjar tro att jag är felet, men kommunikationen blir bristfällig så jag kan inte riktigt avgöra det.

Jag har en lättare ryggproblematik som jag är född med som ger mig ett större träningsbehov än andra för att inte ha små krämpor som gör ont. Jag har tränat mig till en ganska OK fysik där, men skulle behöva ta det till ett nästa steg för långsiktig effekt. Börjar dessutom lägga på mig lite på magen, så träna är behövligt för mig av många skäl.

Vi har inte delad ekonomi. Han köpte PT-timmar till sig själv för en summa som är lika stor som min totala buffert och erbjöd sig även att betala för mig för att jag skulle börja. Han har sparpengar så summan påverkar inte honom på samma sätt. 

Men när jag frågade honom om han verkligen VILLE göra det för min skull blev hans svar
    "Nej, helst inte, men jag hade räknat med att behöva lägga in pengar för att du har kroniska problem med ryggen" med en krass, lite lätt frustrerad ton vilket gjorde att mitt hjärta sjönk lite för att det fick mig att känna mig mer som en börda och en dålig deal till flickvän än att vi som ett team tacklade livet genom att se efter varandra. Detta höll jag för mig själv i någon månad för att känna efter lite hur det kändes och vad som kändes rätt och vad som kändes fel.

Så jag förklarade i bilen hem efter en semesterresa, lite ledsen, det kom lite tårar, jag blev känslosam för att jag tycker det är ett jobbigt samtal. Jag sa att jag kommer att betala dom timmarna själv istället för att det inte känns bra att han gör något han inte vill för sina pengar och med en ton som jag uppfattar som att han känner sig pressad. Jag vill att han ska göra det för att han älskar mig och vill unna mig det. Han sa redan då att han ville göra det för att jag skulle må bra, men han sa det också i en frustrerad ton som att det är hans ansvar och att han kände lite skuld för att ha bränt mycket pengar på sina PT-timmar och inte med omtänksamhet som att jag är någon han värnar om. 

Jag har ställt en massa frågor om men jag får liksom hela tiden samma bild av de svar jag får. som oftast bara är ja- eller nej-svar. Han säger också att jag har fel när jag säger att hans ton låter pressad och han blir irriterad.

Till saken hör att jag nästan aldrig får höra att han älskar mig längre, och jag har länge uppfattat situationen som att han inte är särskilt intresserad av mig. Varken sexuellt eller att spendera tid med mig mer än att fråga hur min dag har varit och att följa med på upptåg som jag har planerat och paketerat men utan egen input och ibland med lite avvaktande approach då vi kanske inte alltid har lika intressen men jag försöker hitta en ?gemensam grund? för aktiviteterna. Så jag känner en osäkehet på hur han ser på mig. Även om jag egentligen känner mig lite fin gentemot mig själv och har bra hälsovärden och helt OK fysik även om jag börjar få lite mage.

Han kunde inte förstå, och blev frustrerad och sa att han bara tyckte det var dumt och att jag var för stolt och att det var dumt av mig att reagera så på hans ton. ?Ingen vill väl betala pengar??
    Han kommenterade att han inte kunde hjälpa mig med vad det nu är för problem jag har med hans ton och jag grät lite. Han la handen på mitt ben i alla fall, men jag kände mig fortfarande dålig och oförstådd.

Efter detta lugnade situationen ner sig lite och vi pratade om annat. Och han bad mig casual att ?Påminna honom om att kolla upp om de hormoner jag tar i samband med hormonspiral (Mirena + Provera lägsta dosen) kan skada honom.? Vilket jag undrade funderade på varför det skulle göra det, och att jag inte hade fått någon info om att det skulle kunna göra det. Men han ville ändå att jag skulle påminna honom att kolla upp det för säkerhets skull för att han hade hört någon kompis kollega som tog hormonkräm där hennes man inte fick vara nära för att det kunde skada honom.
    Så jag frågade om det skulle påverka något om det gjorde det? Det finns ju en ganska stor risk att jag också kommer göra det när jag kommer i klimakteriet då det inte är en för ovanlig behandling. och dessutom har ju inte spiralen för nöjes skull och att han ställde inga frågor när jag satte in den om min hälsa, men nu handlade det om hans egen hälsa.

Han svarade att ?Ja, såklart det påverkar?. Irriterat. Och började säga en massa saker som att ?Jag visste att du skulle ta det på fel sätt? defensivt. Jag frågade, lugnt och sansat, men fortfarande rödgråten efter förra samtalet, hur han ville att jag skulle tolka det och då började han kritisera mig för att jag inte kunde tänka logiskt och att jag bara har en sådan dag där det inte går att prata med mig. Och en hel del kritiska kommentarer i lågmäld affekt som inte är så trevligt att höra om att jag tänker fel och han hoppas på att jag ska komma till insikt snart och börja fatta saker. Det fick mitt hjärta att sjunka igen. Där sa jag att jag vet inte om vi kommer att hålla i längden. Mycket för att jag känner att han kommer ju att lämna mig DIREKT om jag måste ta hormonspray i klimakteriet. Han höll med om att det ser mörkt ut om han inte ens kan ?få kolla upp en sån sak? utan att jag tar det fel. Så vi pratade inte så mycket mer under resan förutom kommentarer om typ moln.

Några dagar senare, när han fortfarande ansåg att jag var sinnesförvirrad som reagerade på hans ton så tog jag upp exemplet när vi åkte på utlandsresa i samband med hans födelsedag (ej jämnt, men ändå behövlig tajming och jag ville göra något för honom) för några år sedan där jag betalade min del och att det egentligen sved i min plånbok. Men att jag ändå nickade och såg glad ut för att jag skulle få göra någonting som var bra för oss istället för att säga ?Nej, klart jag inte vill betala pengarna men har ju räknat med det för att du fyller år ibland och vill komma bort? eller liknande. För det tycker jag inte att man säger, även om jag tyckte det var jobbigt att spara ihop dom pengarna igen sen. En gåva är en gåva och ska skötas med finess om man ger den av omtanke. Han sa att han tyckte det var helt olika saker men utan att förklara hur det är olika för att jag ska kunna använda hjärnan och komma till den insikten själv.

Nu har det gått några dagar och jag är fortfarande ledsen med dom här känslorna, jag försöker lätta upp stämningen ibland med skämt men han är fortfarande sur på mig och han tycker fortfarande att jag är kass på att använda hjärnan, förstå och att tänka logiskt, men utan att berätta hur han tänker. Han verkar inte heller kunna förstå det jag försöker säga här också, så ställ gärna frågor så att jag förstår var jag är otydlig mot dig som läser, så kanske jag är lika otydlig även mot honom.

Så jag undrar. Är det jag som är för osäker och överreagerar? Jag skulle behöva ett perspektiv så att jag kan förstå det här bättre.

Tack om du har orkat läsa allt, och förlåt för långt inlägg.

• Svar på tråden Är jag FÖR känslig?
  • Anonym (I)

Låter snarare som ni är helt olika, olika behov som ni inte kan möta. 

• Hellishen

Om ni varit ihop i 16 år och bor ihop, varför i hela världen har ni inte gemensam ekonomi?Antar att ni inte har barn, men ni delar väl livet? 
    Din kille låter omogen och osympatisk. Säger han till dig att du "ska använda hjärnan" för att du är ledsen så är han ju mer än ett kräk.

• NinniQX

Ibland märker inte personer att man har en viss tonfall. Otroligt jobbigt att sitta och försöka förklara men dom verkar bara tycka man är korkad. Man har rätt till sina känslor, om du blev ledsen så kan han inte säga att du ska använda din hjärna. Det är bara elakt. 
    Har han alltid varit sån där eller har det kommit den senaste tiden? Klart man känner sig som en börda när man säger såna saker. 

• Grusibrallan1

Tror att ni båda är problemet, du uppfattar honom på ett sätt som han inte är. 

ni Matchar inte helt enkelt. 

• Anonym (?)

Be inte människor vara ärliga om du inte kan hantera svaret

• Anonym (biologen)

Bara det att han tror att en spiral som sitter uppe i livmodern och avger små doser hormon lokalt skulle påverka honom som aldrig är inne där är ju rätt fånigt.

Det har skrivits en del om krämer man smetar på sig med hormon på sistone, men då var det män som tog starka testosteronkrämer på bröstet och inte fattade varför deras bebisflicka som låg på bröstet (för att det är så man ger för tidigt födda trygghet) började utveckla snopp.

www.tv4.se/artikel/ZU9Wn6B6e97GPi5YWUPzz/hormonbehandling-hos-foeraeldrar-kan-skada-barn-flicka-fick-mikropenis

En kräm som är utvecklad för att hormonet ska gå igenom huden och passera levern (som bryter ner en hel del) innan resterna kan påverka i kroppen och en hormonspiral är givetvis olika saker.

Kan någon ge alla män grundläggande utbildning om könshormoner snälla, för det börjar bli lite löjligt nu...

• Lynx123

Min spontana reaktion är att ni helt enkelt har vuxit ifrån varandra. Han verkar inte särskilt intresserad av dig längre, det skriver du också själv, och det har gått så långt att han inte ens bryr sig om sitt uppförande. 

Men du då? Är du verkligen tillsammans men den du vill dela dina framtid med? Känner du att han kan ge dig ett tryggt och harmoniskt liv tillsammans?

Tyvärr är det rätt vanligt att stöta bort sin partner, snarare än att själv behöva göra slut. Är det det han håller på med, tror du?

Jag skulle rekommendera att ni går till en parterapeut för att få en utomståendes perspektiv. De brukar vara ganska duktiga på att snabbt se om det finns något att rädda. Tidigare i somras hade Louise Epdstin ett avsnitt om det i sin podf - kanske värd att lyssna på?

• Jemp

Jag kan tycka du verkar överreagera och leta problem/bråk, men också att han har en otrevlig ton i att påpeka att du ska lära dig använda hjärnan osv. 

Hormonkrämer vid klimakteriet kan ge en del problem för andra personer och djur och behöver därför absolut kollas upp så de används på rätt sätt. 

• Anonym (Dr Feelbad)
    Hellishen skrev 2025-08-05 02:29:01 följande:

Om ni varit ihop i 16 år och bor ihop, varför i hela världen har ni inte gemensam ekonomi?Antar att ni inte har barn, men ni delar väl livet? 
    Din kille låter omogen och osympatisk. Säger han till dig att du "ska använda hjärnan" för att du är ledsen så är han ju mer än ett kräk.

Han har barn sedan tidigare förhållande, så då var det enklare så att hålla isär kostnaderna för att han skulle stå för sitt barn utan att jag skulle drabbas av ofrivilliga utgifter där.
  • Anonym (Dr Feelbad)
    Jemp skrev 2025-08-05 09:05:10 följande:

Jag kan tycka du verkar överreagera och leta problem/bråk, men också att han har en otrevlig ton i att påpeka att du ska lära dig använda hjärnan osv. 

Hormonkrämer vid klimakteriet kan ge en del problem för andra personer och djur och behöver därför absolut kollas upp så de används på rätt sätt. 

Hade ingen invändning i att han skulle kolla upp det. Det var mest att det kändes lite som att "vad händer sen då". Absolut kanske att gå händelserna i förväg, men det här är det närmaste konversation vi har om framtiden nuförtiden så jag kanske är lite uppdämd av frågor, men jag var lugn och sansad om än lite ledsen.

Så jag blev ledsen för att jag kände att OM det nu skulle vara några problem, så kommer han att sky mig som pesten om jag skulle behöva ta krämen senare i livet.

Nu vet jag ju att det inte är några problem eftersom det jag använder nu inte påverkar honom alls, men han var inte säker ville kolla så att det inte var dom krämerna som kan påverka och det får han väl kolla en gång till om han vill det tänker jag.

• Plupp73

Oavsett skälet till varför ni en gång blev tillsammans:
    1. Vad har ni gemensamt idag?
    2. Skrattar ni/ har roligt ihop?
    3. Har ni ett bra samliv/sexliv?

För det första tycker jag att du skall få igång din träning på en högre nivå för egen kostnad, eftersom han egentligen inte vill betala för dig också. Har ni skild ekonomi från varandra så har ni. 

För det andra; försök att betrakta er relation med ärlig blick. Har ni en framtid tillsammans?

För det tredje; han verkar irritera sig på dig, och du framstår som om du ältar saker i relationen lite för många varv. Om jag skall utgå ifrån din TS.

• Tecum

Jag tycker du överreagerad rejält från början, vilket ledde till onödigt tjafs och eskalering. Ingen är väl glad över att betala kostnader, men han var ju tydlig med att han gjorde det för din skull. Så gör man i en relation, så du skulle hållit där istället för att övertolka tonfall.
    Som andra skriver tycks ni inte förstå varann eller passa ihop. Terapi eller separation är det som gäller.

Det där om hormonsprayets farlighet är väl något dravel som hans kollega läst på nätet. Om ni kollar upp fakta löser sig den biten.

• Anonym (Dr Feelbad)
    Lynx123 skrev 2025-08-05 08:09:14 följande:

Min spontana reaktion är att ni helt enkelt har vuxit ifrån varandra. Han verkar inte särskilt intresserad av dig längre, det skriver du också själv, och det har gått så långt att han inte ens bryr sig om sitt uppförande. 

Men du då? Är du verkligen tillsammans men den du vill dela dina framtid med? Känner du att han kan ge dig ett tryggt och harmoniskt liv tillsammans?

Tyvärr är det rätt vanligt att stöta bort sin partner, snarare än att själv behöva göra slut. Är det det han håller på med, tror du?

Jag skulle rekommendera att ni går till en parterapeut för att få en utomståendes perspektiv. De brukar vara ganska duktiga på att snabbt se om det finns något att rädda. Tidigare i somras hade Louise Epdstin ett avsnitt om det i sin podf - kanske värd att lyssna på?

Tack för tips! Ska kolla upp den. 

Jag kan tycka att i sak är det här ingenting att göra slut för, vi har en fin vardag tillsammans i övrigt och även ledig tid. Men däremot vill jag inte uppleva den giftiga tonen eller känna mig så osäker för att vilja fortsätta och det väger ganska tungt att få ordning på det. 

Han bad om ursäkt för sitt uppförande att han sa en massa saker om att jag inte använde hjärnan och så i alla fall. Så det kändes lite bättre. Men jag känner fortfarande inte att jag är helt med på varför det var fel av mig att reagera på saker jag ställer mig frågande till och försöker gärna se det perspektivet.

Tror absolut att parterapi kanske kan hjälpa till att bringa lite klarhet i det och vad det är egentligen som händer. Om det är jag som är för osäker, eller om han drar sig undan på riktigt.

• Anonym (Polly)

Det låter som att du övertolkar och liksom letar efter saker att hacka på. Han å sin sida verkar inte intresserad av att ändra sitt sått att tilltala dig. 

Ni behöver mötas på halva vägen. Lyssna ordentligt på varandra. Kanske ställa en klocka på 3 minuter och prata en i taget utan att avbryta. 

• Anonym (Dr Feelbad)
    Plupp73 skrev 2025-08-05 20:00:10 följande:

Oavsett skälet till varför ni en gång blev tillsammans:
    1. Vad har ni gemensamt idag?
    2. Skrattar ni/ har roligt ihop?
    3. Har ni ett bra samliv/sexliv?

För det första tycker jag att du skall få igång din träning på en högre nivå för egen kostnad, eftersom han egentligen inte vill betala för dig också. Har ni skild ekonomi från varandra så har ni. 

För det andra; försök att betrakta er relation med ärlig blick. Har ni en framtid tillsammans?

För det tredje; han verkar irritera sig på dig, och du framstår som om du ältar saker i relationen lite för många varv. Om jag skall utgå ifrån din TS.

Tack för ärliga kommentarer! Ska fundera på det.

Jag tror att jag ältar tonläge lite för mycket för att jag får inte riktiga svar när jag ställer uppriktiga frågor. Plus att jag känner av att han irriterar sig ofta på mig även när jag är glad och positiv. Så jag vet inte riktigt hur jag ska navigera i det där och ändå kunna känna trygghet i att få vara mig själv till någon del.

Jag vet inte om vår relation har en framtid. Det var längesedan vi pratade om gemensamma drömmar så jag vet inte om vi är så synkade och får inte riktigt igång de snacken mer än att jag får svar på ja och nej frågor. Det är väl en sådan sak jag får ta mig en funderare på.

• Jimmy75

Nu har jag inte läst de andra kommentarerna du har fått, men det finns en hyfsad risk att det blir svårt för dig att få ut någon sensemaking av svaren du fått/kommer få här. Det är mycket kringfaktorer som har betydelse i det här och som är helt omöjligt att på ett någorlunda rättvist men ändå tillräckligt nyanserat och kortfattat för att det ska bli så hjälpsamma svar. Tror en sån sak är bättre att diskutera med en eller kanske två personer som du har stort förtroende för.

• Anonym (123)

Av den situationen du beskriver så tycker jag 100% att det är du som överreagerar. 

Min man skulle nog svarat precis likadant och första typ 1-2 åren reagerade jag lika som du. Men sen insåg jag att han helt enkelt kommunicerar på det sättet. 

Han säger inte saker bara för att vara snäll utan ställer man en fråga får man ett ärligt svar. Jag har lärt mig att han visar sin kärlek på andra sätt än ord. Tex i motsvarande situation som med träningen så visar han kärlek genom att betala fast han egentligen inte vill för att han bryr sig om din hälsa (och ärligt talat, vem fan VILL säga ur så mycket pengar). Att inte bry sig om eller älska dig hade varit att aldrig erbjuda från första början. 

Första åren kunde vi ha konflikter för att det var så svårt för mig som så lätt slänger ur mig kärleksord och beröm att förstå att vissa människor helt enkelt inte har det naturligt i sig att göra det. Så jag försökte helt enkelt tvinga honom att börja kommunicera på samma sätt som jag gjorde enligt mina önskemål. 

Men sedan lärde jag mig istället att förstå hans typ av kommunikation enligt tankesättet att det är svårt att ändra andra beteende, lättare att ändra hur man själv reagerar på det. 

Och efter det så har jag de senaste 15 åren har ett fantastiskt förhållande fyllt med kärlek. Få ord med kärleksförklaringar men mängder av handlingar i vardagen som visar hans omtanke. Tex hur han alltid köpet saker han själv inte gillar i affären för att han vet att jag tycker om det, alltid ställer upp när jag efterfrågar något osv osv. 

Själv är jag bra på att förklara min kärlek i ord men ärligt talat så får jag påminna mig själv ibland att vara en lika bra partner i praktiken, det blir lätt ord istället för handlingar. 

Sedan kanske din man vajern visar med ord eller handling att han bryr sig om dig, men just den situation som du beskriver känns precis som en sådan jag och min man har haft om jag hade fortsatt kräva att han ska kommunicera enligt min känslomässiga önskan istället för hans ärliga och sakliga naturliga sätt att kommunicera på.

• Kanonen56

Du har förmodligen för dålig självkänsla. Se till att komma ut i träning oavsett hur det går därefter.

När man tror att det är något fel på en så letar man ofta efter småfel, vilket skulle förklara varför du lyssnar efter micro uttryck som ska förklara hur han tycker du är jobbig..

Det handlar nog inte om att du överreagerar, det handlar nog om att du upplever dig själv som en börda och att du tycker det är jobbigt. 

Är nog svårt för honom att förstå varför du går runt och är så känslig. Vilket i princip bottnar i att du upplever någonting som om det är riktigt jävla jobbigt. 

• KimLinnefeldt

Det låter som om ni inte når varandra. Parterapi behövs antagligen. Det kan man få gratis eller billigt genom sin kommun.

Vad gäller rygg och PT, så undrar jag om man inte kan få sjukgymnastik genom sin region. Gratis eller billigt.

Vad gäller gemensam ekonomi, så har inte vi det heller. Vi har ett gemensamt konto för hyra, mat, resor etc. Sen har vi våra egna konton som vi kan använda hur vi vill. Om den ena tjänar mer så kan hen betala in mer pengar på det gemensamma kontot, för jämställdhet och rättvisa.

• Anonym (Frida)

Jag undrar om det inte är så att du inte är helt säker på din sambos känslor för dig och därför letar efter bekräftelse och hoppas att du har fel.

Om du så tydligt noterar hans hand på ditt ben och blir överkänslig för tonfall så tror jag att någonstans vet att han kanske inte är så kär i dig längre och du är desperat efter att bli motbevisad.

Svar på tråden Är jag FÖR känslig?