• Anonym (munken)

Jag vill ligga med min sambo

Min sambo har blivit totalt avvisande mot mig under hela semestern. Hon skyller alltid att hon är för trött, har huvudvärk eller något annat. Igår kväll hittade jag hennes dildo bredvid sängen. Så den går bra att köra med när jag inte är där.Vi kan hålla på och kyssas och mysa men sen så kommer vi inget längre. 

Häromdagen berättade hon om hennes ex som kunde säga följande när hon var avvisande? Du behöver bara ligga ned och ta emot? och så körde han igång. Hon sa att hon var väldigt glad att jag inte var på detta sätt

Hur tar jag upp ?problemet? om vår sexlösa semester samtidigt som hon inte känner det som att jag pressar henne till att ligga med mig bara för att hon tycker synd om. mig.

• Svar på tråden Jag vill ligga med min sambo
  • Anonym (Me)

Du får väl vänta å se vad som händer, 
    fråga hur hon mår om de är något!

• Anonym (Grabb)

Du känner dig avvisad. Sambon skyller på XYZ.

Någon dag senare så berättar din sambo en anekdot från tidigare förhållande, och ger dig (trots allt) "positiv" feedback.

Men det hjälper ju i sak inte dina känslor...

Tycker att du/ni skall fortsätta kommunicera kring det. Du känner dig avvisad, eller att det är "skralt" med sex-och samliv. Din sambo verkar ju "förstå" det, annars så hade hon nog inte sagt något eller berättat om tidigare erfarenheter.

Där har ni ju ingången till att fortsätta samtala om det. Berätta hur du känner dig? hur du mår när du tar initiativ men det (bara) rinner ut i sanden...

Semestertider kan vara knepig. Alla går runt med en massa förväntningar; på väder, på aktiviteter, på relationen, på återhämtning, att umgås med Familjen AB, aktivera barn och tusen saker. Det kan lätt leda till att man hamnar snett i en massa saker och istället för avslappning, återhämtning så blir det en massa stressande och "pressande" åt alla håll och kanter...

Att bara vänta och se, och vara "tyst"... Det tror jag inte är rätt väg att gå. Det kommer bara leda till frustration, som blir irritation och så börjar man småtjafsa om andra saker istället. Risk att ni båda drar er undan, slutar kramas, slutar mysa...

Öppna upp för ett samtal istället. Utan stress, utan press. 

Nu kommer jag säkerligen få skit för detta; men att (ständigt) vara trött, ha huvudvärk, andra saker. Det kan man ju också prata om. Alla kan känna sig trötta, absolut. Men om man "ständigt" känner sig trött så är ju det i sig en "varningssignal" som man bör ta fasta på. Varför är jag så jädra trött jämt? Är det stress? Är det jobbet? är det familjen? Är det relationen? Sover jag dåligt? Är det för varmt i sovrummet? Är jag för inaktiv? För "aktiv"?

Huvudvärk? Finns vatten i kran och en ipren...

Sen får man vara beredd på att när man pratar om dessa "saker" så kan det börja krypa fram saker som är lite tuffare... skav i relationen, hur rattar ni runt Familjen AB, hur fördelar ni tid etc bla bla

Men att bara vänta och se... Njaee, det tror jag inte på...

• Anonym (Sf)

Ledsen kompis,, när kvinnan börja tappa lusten finns inget du kan göra åt saken! Tyvärr, förutom : tillfredställa dig själv, vara otrogen, göra slut , eller uthärda! Efter 10 år har du vant dig,,, 

• Anonym (Sf)
    Anonym (Grabb) skrev 2025-08-05 09:45:55 följande:

Du känner dig avvisad. Sambon skyller på XYZ.

Någon dag senare så berättar din sambo en anekdot från tidigare förhållande, och ger dig (trots allt) "positiv" feedback.

Men det hjälper ju i sak inte dina känslor...

Tycker att du/ni skall fortsätta kommunicera kring det. Du känner dig avvisad, eller att det är "skralt" med sex-och samliv. Din sambo verkar ju "förstå" det, annars så hade hon nog inte sagt något eller berättat om tidigare erfarenheter.

Där har ni ju ingången till att fortsätta samtala om det. Berätta hur du känner dig? hur du mår när du tar initiativ men det (bara) rinner ut i sanden...

Semestertider kan vara knepig. Alla går runt med en massa förväntningar; på väder, på aktiviteter, på relationen, på återhämtning, att umgås med Familjen AB, aktivera barn och tusen saker. Det kan lätt leda till att man hamnar snett i en massa saker och istället för avslappning, återhämtning så blir det en massa stressande och "pressande" åt alla håll och kanter...

Att bara vänta och se, och vara "tyst"... Det tror jag inte är rätt väg att gå. Det kommer bara leda till frustration, som blir irritation och så börjar man småtjafsa om andra saker istället. Risk att ni båda drar er undan, slutar kramas, slutar mysa...

Öppna upp för ett samtal istället. Utan stress, utan press. 

Nu kommer jag säkerligen få skit för detta; men att (ständigt) vara trött, ha huvudvärk, andra saker. Det kan man ju också prata om. Alla kan känna sig trötta, absolut. Men om man "ständigt" känner sig trött så är ju det i sig en "varningssignal" som man bör ta fasta på. Varför är jag så jädra trött jämt? Är det stress? Är det jobbet? är det familjen? Är det relationen? Sover jag dåligt? Är det för varmt i sovrummet? Är jag för inaktiv? För "aktiv"?

Huvudvärk? Finns vatten i kran och en ipren...

Sen får man vara beredd på att när man pratar om dessa "saker" så kan det börja krypa fram saker som är lite tuffare... skav i relationen, hur rattar ni runt Familjen AB, hur fördelar ni tid etc bla bla

Men att bara vänta och se... Njaee, det tror jag inte på...

Min uppfattning är att det är en myt att det går att prata sig ur att tjejen tappats lusten, ingen jag känner är så bra på att snacka
  • Anonym (Grabb)
    Anonym (Sf) skrev 2025-08-05 10:29:27 följande:
    Min uppfattning är att det är en myt att det går att prata sig ur att tjejen tappats lusten, ingen jag känner är så bra på att snacka
    Då missförstår du nog min slutkläm... eller så var jag otydlig.

Just nu säger TS sambo att hon är "trött", har "huvudvärk", andra "saker".

Detta kan (givetvis) handla om att hon tappat lusten till sex-och samliv fullständigt. Det kan handla om att hon tappat lusten till sin partner (TS). Inte pga att hon är trött, huvudvärk etc...

MEN det kommer aldrig TS att få reda på, alternativt så kommer TS sambo aldrig säga det. OM de inte börjar prata om "elefanten i rummet".

Långt ifrån alla, oavsett om man är man eller kvinna, säger rakt ut att man tappat lusten (fullständigt!) till sex-och samliv. Det finns människor som gör det.

Men väldigt många hamnar först i någon form av svacka, det börjar gå längre tid mellan gångerna man har sex, det skylls på XYZ. Och långt ifrån alla, oavsett man eller kvinna, lyfter då frågan... utan man börjar med någon form av avvaktande "waiting-game"... TS kanske tar initiativ, blir avvisad... dagarna går, dagar blir till veckor, kanske månader... och vips så har man inte haft sex på en längre tid... och så börjar det spilla över på relationen i stort, man börjar tjafsa om annat, ibland helt ovidkommande saker...

Handlar inte om att snacka sig till lust, eller "prata sig ur"... eller något meningslöst tjatande...

Men att bara gå runt och tiga still och knyta näven i fickan... Nää, det kommer inte leda till något bra... över tid...
  • Anonym (Lustlisa)

Hon har tappat lusten och ni behöver prata om varför. Kanske hon inte vet eller så saknar hon något som hon inte får av dig eller så är hon faktiskt trött och utarbetad eller så gillar hon dig inte längre på det sättet. Bara ni kan leta efter svaren, vi andra vet inte.

det är trist att bli avvisad och det tar på psyket. Men samtidigt får man leta i sig själv och fundera på vad den andra längtar efter, vad den andra behöver i relationen och om man möter dessa behov. En relation som inte är bra leder ofta till uteblivet sexliv.

• Anonym (G)

Vet du om hon får orgasm när ni har sex? En del har svårt att få det med vanligt vaginalt samlag, behöver annan stimuians, t.ex. från en dildo på andra delar än i vaginan. Kan ni i så fall ha sex och använda dildon till hennes stimulans? Be henne förklara hur hon vill bli stimulerad.

• Anonym (Gör slut eller)

Har hon helt tappat lusten så
    Gör slut
    Säg att du vill ha ett öppet förhållande
    Fortsätt som förut och var olycklig

• Anonym (KA)

Hon kanske har lust men inte känner sig i form eller har ork för ett samlag. Ibland är det inte svårare än så! Föreslå att ni smeker varandra eller något annat som inte är så energikrävande?

• Anonym (s)

Det finns inget negativt till att hon använder en vibrator själv. Snarare tvärtom då regelbunden användning kan väcka mer lust.

Svar på tråden Jag vill ligga med min sambo