Inlägg från: Anonym (munken) |Visa alla inlägg
  • Anonym (munken)

Jag vill ligga med min sambo

Min sambo har blivit totalt avvisande mot mig under hela semestern. Hon skyller alltid att hon är för trött, har huvudvärk eller något annat. Igår kväll hittade jag hennes dildo bredvid sängen. Så den går bra att köra med när jag inte är där.Vi kan hålla på och kyssas och mysa men sen så kommer vi inget längre. 

Häromdagen berättade hon om hennes ex som kunde säga följande när hon var avvisande? Du behöver bara ligga ned och ta emot? och så körde han igång. Hon sa att hon var väldigt glad att jag inte var på detta sätt

Hur tar jag upp ?problemet? om vår sexlösa semester samtidigt som hon inte känner det som att jag pressar henne till att ligga med mig bara för att hon tycker synd om. mig.

• Svar på tråden Jag vill ligga med min sambo
  • Anonym (munken)
    Anonym (Gör slut eller) skrev 2025-08-06 12:55:36 följande:
    Är det inte negativt att hon föredrar sex med en dildo framför sin sambo?
    Det är lite så jag känner också. Jag fattar inte vad som har hänt mellan oss. Jag brukar alltid se till att hon får några orgasmer när vi har sex. Hon säger ofta hur mycket hon uppskattar mig och bara för någon vecka sedan när vi var och badade sa hon något i stil med ?jag fatttar inte att jag kan ha en sån snygg man?. Jag smeker och masserar henne, investerar mycket tid, pengar och känslor i förhållandet för att hon/vi ska ha det bra. Vi har det väldigt bra förutom att vi inte längre ligger med varandra. Det känns så frustrerande eftersom jag inte vill ligga med någonannan och att onanera känns ganska tråkigt när man vet vad man har/haft.
  • Anonym (munken)
    Anonym (Grabb) skrev 2025-08-06 15:55:58 följande:
    Då får du börja prata om "elefanten i rummet". Dvs, allt är bra förutom att ni "inte längre ligger med varandra".

Ni verkar ju uppskatta varandra i övrigt. Inled då med det, men sedan måste "elefanten" komma på tal. Utan att det blir skuldbeläggande, eller skapar stress och press. Säg bara att du saknar ert sex-och samliv... se vad du får för respons och vilka tankar och känslor det väcker.

Som sagt att bara tiga still och knyta näven kommer inte hjälpa... dig... risken är att det som känns bra i övrigt börjar skava... för din frustration går ut över annat...

Been there done that...
    Jag förstår vad du menar. Men om jag tar upp det kanske hon känner att hon ?måste? ligga med mig bara för att hon tycker synd om mig. Så jag väntar nog ett tag till. Nu undrar hon mest varför jag är så grinig hela tiden. Så vi är inte påväg mot någon bra framtid?
  • Anonym (munken)
    Anonym (Clara) skrev 2025-08-06 17:26:56 följande:
    Hon lär inte bli mer intresserad av att ligga med dej, om du är grinig hela tiden. Hon fattar varför du inte är på bra humör. Låter som att du snart mister henne du älskar med ditt mansbebisbeteende.
    Möjligt att det blir så. I sådant fall är det nog bäst för oss båda. Jag har försökt på alla sätt jag kan men har i princip gett upp. Kanske är jag bara kär i minnet av en fin relation. Kanske jag fortfarande hoppas vi ska hitta tillbaka till varandra.
  • Anonym (munken)
    Anonym (Syster) skrev 2025-08-06 22:41:35 följande:

Det låter som att hon går genom ett trauma från sina tidigare erfarenheter. 
    Jag skulle bjuda in till ett samtal, ett öppet där du känner att hon drar sig undan. Och föreslå att antingen hon ensam eller ni båda tillsammans går i samtal. Inte kring just sexet utan hennes mående. 
    För det låter verkligen som att hon har stora bekymmer med sig själv och på det viset avvisar dig. 

Hon var väldigt vild under sin ungdom och upp fram till typ 25 då hon ofta hamnade i en del struliga situationer. Många av situationerna är som trauman för henne idag. Därför vill inte jag vara för på när det gäller sex utan jag vill att det ska komma naturligt för henne.
  • Anonym (munken)
    Tom Araya skrev 2025-08-09 17:08:07 följande:

Det är dags att ta tjuren vid hornen.

Jag hade sagt något i den här stilen:

"Du tänder inte på mig längre och vill ha sex med mig. Det handlar inte om lust eller ork, eftersom du fortfarande tillfredställer dig själv. Så vi borde nog avsluta detta förhållande, eller hur!?"

Vi hade ett långt samtal om situationen idag. Hon säger att hon älskar mig. Hon älskar närhet och tycker jag är attraktiv. Men sex känns bara meningslöst känner hon. Hon berättade att hon använde sin dildo för någon dag sedan för att kanske få igång lusten hos sig själv. Det kanske sitter i henne men det får mig att känna mig värdelös som man. Att bara vara som två vänner känns meningslös.
  • Anonym (munken)
    Anonym (Grabb) skrev 2025-08-11 10:32:39 följande:

Bra att ni hade ett samtal. Bra att hon iaf bekräftar sin kärlek, attraktion och behovet av närhet.

MEN, det där med att sexet känns "meningslöst". Det känns ju som att ni borde samtala vidare kring (om ni nu inte gjorde det i någon omfattning).

Meningslöst på vilket sätt?
    Känns det "bara jobbigt"?
    Ger det "ingenting"?
    Saknas "njutningen"?

Att säga att någonting känns "meningslöst" är ju lite av att stänga igen en dörr... det väcker ju inte direkt någon förhoppning om bättring... och det bör ni ju samtala kring. Dvs "känslorna" i allt detta... 

För mig så är det inte bara "sex", när det handlar om att ha ett sex-och samliv med en stadigvarande kärlekspartner. Det handlar ju mycket om samhörighet, närhet, intimitet, något man gör tillsammans, med varandra, för varandra. Det frigör känslor, det frigör ämnen i kroppen som skapar avslappning, som lättar på stress och en massa annat positivt.

Det bör ni ju prata om, och du bör ju förklara för din sambo hur du mår när ni har sex, hur du mår när ni inte har sex, hur du mår när du känner att du blir "avvisad" eller när hon (aldrig) tar initiativ...

Utan att det skall bli, eller att ni hamnar i, s k "husfridsknullande"... för det är också tämligen värdelöst... känslomässigt...

I nuläget skulle jag kunna nöja mig med ett ?husfridsknull?. Jag kämpar och sliter och försöker göra hennes vardag så bra som möjligt. Jag masserar och smeker henne. Vi kramas och har en mysig intim närhet men kommer inte så långt som till samlag innan hon börjar prata om att hon är trött, har huvudvär, ont i magen eller någon annanstans. Detta blir så frustrerande för mig och jag försöker dölja min frustration och försöker ännu mer nästa gång. Jag älskar henne och vill inte ha någon annan men det känns ungefär som att titta på en fin sportbil men jag har inte råd att köpa den så jag tar ett extrajobb men när jag sedan fått ihop pengarna till den så har de höjt priset och jag måste åter igen ge mer av min tid för att ha råd med den men även denna gång har man höjt priset. Jag vet att det är en dålig jämförelse men jag investerar väldigt mycket  i relationen men får väldigt lite tillbaka i alla fall i nuläget. Börjar känna mig lite som en tonåring då man bara tänkte på sex?
  • Anonym (munken)
    Anonym (Grabb) skrev 2025-08-12 16:01:59 följande:
    Jag befann mig, ibland, i samma läge som du gör nu, i min förra relation. Så jag kan absolut känna igen mig i dina känslor... kanske inte så mycket att mitt ex var verbalt "avvisande" eller spelade ut "huvudvärkskortet" i tid och otid.

Men att man hamnar i osynk med varandra, det börjar gå lång tid mellan gångerna, tillfällen där man hade kunnat ha sex flyger bara förbi... vilket skapar frustration, som lätt kan bli till en irritation... så blir det småtjurigt och grinigt i relationen... vilket inte heller skapar någon större lust... kanske åt båda håll...

Kan förstå att du känner så för stunden ("husfridsknull"). Men jag och mitt ex hamnade även där i en svacka. Och när man fattar att det är det som det handlar om... Näää, det är nästan värre än att det inte blivit något sex på flera veckor... iaf för mig...
    Det kanske är bäst att göra slut eftersom jag bara ger och ger av mig själv och hoppas att allt ska bli som förut. Jag är nog fast i minnet av det vi haft.
  • Anonym (munken)
    Anonym (I) skrev 2025-08-12 19:53:56 följande:
    Du betraktar kärleksakten som transaktionell. skulle gissa att det är därför hon inte vill. Sex ska ju vara ett gemensamt nöje. 
    Jag skulle vilja utveckla det där. Ibland är sex en transaktionell handling och ibland är det en kärleksakt. Jag var väldigt låg en tid efter min fars död. Då ställde jag upp på sex med min sambo trots att jag inte kände för det. Ett förhållande går upp och ner och båda måste ge och ta för att det ska fungera och ibland behöver man göra sådant man egentligen inte orkar med.
  • Anonym (munken)
    Anonym (Clara) skrev 2025-08-13 21:56:30 följande:
    Snurrigt resonemang av dej snarare, tycker jag. Kvinnan vill inte ligga alla gånger och en av anledningarna kan vara att han är en dålig älskare. Inget konstigt med det! För att bli en bättre älskare måste han va lyhörd för vad hon vill. Right? Sen är det mer omanligt med en man som alltid suktar kvinnlig bekräftelse. Get a life! För en stark man behöver inte alltid söka kvinnlig bekräftelse. Eller hur? 

Sen är det en grundläggande förutsättning för sex att paret delar på skitjobbet, läs hushållssysslorna. Det mest osexiga som finns är nämligen en lat man som utmålar sej som offer och förväntar sej sex i tid och otid.

Sen är det normalt att inte vilja ha sex jämt. Inget som nödvändigtvis  behöver åtgärdas. Snacka om att göra kvinnan till ofrivilligt offer i så fall!
    Det är mycket möjligt att jag är en dålig älskare. Det är i alla fall där jag hamnat i mina tankar. Jag tar på mig att hon inte vill ha sex med mig. Jag trodde det var bra då hon i princip alltid fick både vanliga orgasmer och fontän orgasmer. Det där med att dela på hushållssysslor det är inget som man kan skylla på eftersom jag gör de flesta hushållssysslorna i hemmet. Jag är nog bara en jättebebis som tycker det är tråkigt att vi inte längre har hela delen av ett förhållande 
  • Anonym (munken)
    KimLinnefeldt skrev 2025-08-15 16:58:46 följande:
    Nej, du är ingen jättebebis. Vi har alla rätt till vår lust.

Diskussionen här är lite för upptagen av det där med hushållssysslor. Men om man vidgar det lite: Hur är förhållandet i övrigt? Har ni kul ihop? Finns det en sensualitet i vardagen?

Är du förutseende och överraskar henne positivt med att köpa saker hon inte visste att hon faktiskt behöver, ge komplimanger, en vällagad middag utan någon anledning, prata om en resa etc. 

Eller som Dr Phil brukar fråga män som klagar på för lite sex: "And how fun are you to live with?"
    Vi har det väldigt bra annars. Hon är min bästa vän. Vi kan ha djupa och flummiga diskussione. Då och då köper jag blommor på vardagar bara för att överraska. Jag har bjudit henne på 2 resor i sommar så jag är inte snål. Men jag känner mig nästan lite utnyttjad då jag ger och ger och ger men egentligen får väldigt lite tillbaka förutom en snäll vän. Min förhoppning är att vinska hitta tillbaka till varandra som ett romantiskt par.
  • Anonym (munken)
    Anonym (I) skrev 2025-08-16 14:14:18 följande:

Jag förstår att personen i tantsnusknoveller inte är ett ideal. Ts borde däremot läsa några för att upptäcka att en kille med offerproblematik, är ok med att frugan ställer upp utan lust och tror att hans hushållssysslor i hemmet ska generera sex inte ens existerar i tantsnusknovell. 

Anledningen till att ts partner använder dildo är ju uppenbart. Hon vill ju ha sex baserat på sin egen lust. I dynamiken dem sinsemellan så är den underprioriterad i förhållande till ts. Och nej, ts det handlar verkligen inte om slicka eller dylikt. Det handlar om lustskapandet i vardagen. Saker som händer innan sexet som är viktigt. Är du då en man som gnäller efter sex eller pressar så skippar hon det hellre.

Alltså det där med dildo som många hänger upp sig på. Så berättade hon att det var ett försök för henne att börja känna kåthet igen. Hon har även att hon gjort en del egna försök i duschen. Men lusten för sex finns inte där. Hon är frustrerad över att inte kunna känna någon lust och hon känner även en rädsla över att jag kommer att lämna henne eftersom hon inte är ?hel?. Hon tror att allt handlar om ett byte av ADHD medicin och det kan ju faktiskt stämma. Sen hon började med nya medivinden så har hon blivit bättre på att klara av sitt jobb men hon är känslomässigt inte samma person som jag blev kär i.
Svar på tråden Jag vill ligga med min sambo