Inlägg från: Anonym (Clara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Clara)

Jag vill ligga med min sambo

Anonym (munken) skrev 2025-08-05 09:22:36 följande:
    Jag vill ligga med min sambo

Min sambo har blivit totalt avvisande mot mig under hela semestern. Hon skyller alltid att hon är för trött, har huvudvärk eller något annat. Igår kväll hittade jag hennes dildo bredvid sängen. Så den går bra att köra med när jag inte är där.Vi kan hålla på och kyssas och mysa men sen så kommer vi inget längre. 

Häromdagen berättade hon om hennes ex som kunde säga följande när hon var avvisande? Du behöver bara ligga ned och ta emot? och så körde han igång. Hon sa att hon var väldigt glad att jag inte var på detta sätt

Hur tar jag upp ?problemet? om vår sexlösa semester samtidigt som hon inte känner det som att jag pressar henne till att ligga med mig bara för att hon tycker synd om. mig.

Du borde sätta dej in i vad hon vill och behöver. Du vill ligga, du vill ha bekräftelse. Sex är något man får inte något man tar. Om du gjort tydligt för henne att du vill ligga och hon ändå inte ligger med dej, så kan du vara helt säker på att hon inte vill ligga med dej. Du kan då välja att lämna eller gilla läget och fokusera på annat som gör dej glad och tillfreds. Hon har markerat tydligt, i och med berättelsen om sitt ex, att hon inte vill att du tjatar om sex. Så vad ska du göra åt saken? 
  • Anonym (Clara)
    Anonym (munken) skrev 2025-08-06 16:26:39 följande:
    Jag förstår vad du menar. Men om jag tar upp det kanske hon känner att hon ?måste? ligga med mig bara för att hon tycker synd om mig. Så jag väntar nog ett tag till. Nu undrar hon mest varför jag är så grinig hela tiden. Så vi är inte påväg mot någon bra framtid?
    Hon lär inte bli mer intresserad av att ligga med dej, om du är grinig hela tiden. Hon fattar varför du inte är på bra humör. Låter som att du snart mister henne du älskar med ditt mansbebisbeteende.
  • Anonym (Clara)
    Anonym (I) skrev 2025-08-12 19:53:56 följande:
    Du betraktar kärleksakten som transaktionell. skulle gissa att det är därför hon inte vill. Sex ska ju vara ett gemensamt nöje. 
    Bästa inlägget på länge. Ja, såklart att det är så. Själv är jag bitvis helt ointresserad av sex och då känns det bra att mannen dels kan tillfredställa sej själv men även uppskatta mitt sällskap av andra anledningar än sex...
  • Anonym (Clara)
    Anonym (munken) skrev 2025-08-13 07:31:02 följande:
    Jag skulle vilja utveckla det där. Ibland är sex en transaktionell handling och ibland är det en kärleksakt. Jag var väldigt låg en tid efter min fars död. Då ställde jag upp på sex med min sambo trots att jag inte kände för det. Ett förhållande går upp och ner och båda måste ge och ta för att det ska fungera och ibland behöver man göra sådant man egentligen inte orkar med.
    Så du tycker alltså att hon bör ställa upp på sex nu, eftersom du gjorde det då. Så kan det vara. Själv har jag aldrig sex, om jag inte känner för det. Förhållandet till mannen är trots det eller snarare tack vare det fint och kärleksfullt.
  • Anonym (Clara)
    Anonym (Malin) skrev 2025-08-13 21:08:31 följande:
    Du antyder, eller är snarare tydlig med, att en man vars kvinna inte vill ligga med honom är en dålig älskare. Alltså är det alltid hans fel om sexlivet går i stå, kvinnan är ett oskyldigt offer. En kvinna kan inte tappa lust eller känslor om mannen är en bra älskare. En gammalmodig machoinställning och ja, den blir jag stött över... Machomän är inte min grej. Inte heller att alltid göra kvinnor till offer.

Sen virrar du in dig i sex som hushållssysslor. Det är förvisso typiskt kvinnligt att skylla sexbrist på att mannen gör för lite hemma. Men då innebär det ju att om mannen tar en större del av hushållssysslorna blir det mer sex, enligt en kvinnlig agenda. Och då finns ett samband mellan sex och hushållssysslor så vad är problemet?
    Kan tillägga att jag inte tror på att andelen hemarbete är orsaken till att sexlusten sjunker, däremot är det ett bra svepskäl. 

Sen trasslar du in dig än värre när du börjar yra om omanliga män, vad det nu är? En man som vill ha sex med sin kvinna är inte omanlig i min bok. Den som inte vill däremot kan jag fundera över... Om du menar att det är manligt att inte vilja veta varför kvinnan tappar lusten eller göra något åt det håller jag inte alls med, det är tvärtom omanligt och mesigt. Sex är en gemensam aktivitet grundad på lust, omtanke och kärlek. Det är inget som bara den ena parten ska bestämma över.
    Snurrigt resonemang av dej snarare, tycker jag. Kvinnan vill inte ligga alla gånger och en av anledningarna kan vara att han är en dålig älskare. Inget konstigt med det! För att bli en bättre älskare måste han va lyhörd för vad hon vill. Right? Sen är det mer omanligt med en man som alltid suktar kvinnlig bekräftelse. Get a life! För en stark man behöver inte alltid söka kvinnlig bekräftelse. Eller hur? 

Sen är det en grundläggande förutsättning för sex att paret delar på skitjobbet, läs hushållssysslorna. Det mest osexiga som finns är nämligen en lat man som utmålar sej som offer och förväntar sej sex i tid och otid.

Sen är det normalt att inte vilja ha sex jämt. Inget som nödvändigtvis  behöver åtgärdas. Snacka om att göra kvinnan till ofrivilligt offer i så fall!
  • Anonym (Clara)
    Anonym (munken) skrev 2025-08-14 12:44:11 följande:
    Det är mycket möjligt att jag är en dålig älskare. Det är i alla fall där jag hamnat i mina tankar. Jag tar på mig att hon inte vill ha sex med mig. Jag trodde det var bra då hon i princip alltid fick både vanliga orgasmer och fontän orgasmer. Det där med att dela på hushållssysslor det är inget som man kan skylla på eftersom jag gör de flesta hushållssysslorna i hemmet. Jag är nog bara en jättebebis som tycker det är tråkigt att vi inte längre har hela delen av ett förhållande 
    Tänk om det är det du har! - Hela delen av ett förhållande, menar jag. Vad är det som säger att du inte har det? Förlegade föreställningar om hur det ska se ut? Okej, du kanske inte vill nöja dej. Men hon har sagt att hon tycker du är snygg, men vill bara inte ha sex nu. Du har berättat om trauman hon har, om en vild ungdom, så att säga. Kanske behöver hon ha sin sexualitet lite för sej själv nu och att hon vill att det ska kännas äkta nästa gång hon bjuder in till någon form av sex? Kan du inte ge dej till tåls bara? Prata lite försiktgt utan att pressa henne? Du väljer själv hur du gör. Men för egen del vet jag att ett bra förhållande innehåller tårar och skratt, sex och inte sex. Inget fel med det! Ibland skaver det rejält och det behöver inte va något fel alls.
  • Anonym (Clara)
    Anonym (Malin) skrev 2025-08-14 21:49:53 följande:
    Om han är en dålig älskare måste ju kvinnan säga hur hon vill ha det. Hur ska han annars veta vad som är fel? Det ligger ju i hennes intresse också, om han i övrigt är en bra man. Om inte, eller om han inte tar till sig, bör hon göra slut snarast, för bägges skull. Hon vill väl också ha ett sexliv? Du gör kvinnor tilloffer när du inte tror dom om att säga hur de vill ha sexet.

En manlig man visar att han vill ha sin kvinna! Att ge varann ömsesidig bekräftelse hör till i en bra relation.

TS skriver att han gör det mesta i hushållet så den frågan är överspelad i detta fall.
    Nu snurrar du till det igen! Jag har aldrig sagt att kvinnan inte har förmåga att säga hur hon vill ha sexet. Om hon vill ha sexet, vill säga. I det här fallet vill hon inte ha sex med mannen och det är hon tydlig med och det är vad hela tråden handlar om. Sen vet vi inte varför hon inte vill ha sex med sin man. Men det är normalt att inte vilja ha sex jämt. Så det kan vara så att hon faktiskt är nöjd med relationen och varför skulle hon då göra slut, för bägges skull?! 
  • Anonym (Clara)
    Anonym (I) skrev 2025-08-14 23:30:05 följande:

Det är inte säkert om hon ens är medveten om saken. De kan gemensamt etablerat ramarna outtalat för hur sexet är tänkt att fungera. Det är ganska vanligt. Kvinnor uppfostras till att ta hand om en man på olika sätt. Mannen uppfostras till att bli servad av en kvinna. 

Alla förhållanden ser inte ut på det sättet. Men om det ser ut så, så kan du räkna med att sexlivet dör ut. Tror faktiskt inte att det är något ts kan göra för att försöka reparera lusten. Han verkar saboterat den dessvärre. Möjligt att en annan lyhörd älskare i nästa förhållande kan ordna saken.

Jag håller helt med om att traditionella roller kan bli direkt avtändande för kvinnor, då allt går ut på att serva mannen. Och om kvinnan istället lever ut sin sexualitet hamnar hon lätt i horafacket, vilket heller inte känns kul. TS nämner att frun haft en vild ungdom och troligt är att hon då blev ifrågasatt för sina sexuella utsvävningar. Det här kan oclså ha hämmat henne i hennes sexualitet med tappad lust som resultat. Eller snarare att hon tycker att det blir lättast att själv ta hand om sin njutning. En klassisk hora-madonna fälla.
  • Anonym (Clara)
    Anonym (I) skrev 2025-08-15 13:59:24 följande:
    1.Det är inte en traditionell roll för en kvinna att ta hand om sin partner sexuellt för att han gnäller. Det är motsatsen till en traditionell roll. Mannen är ok att ha sex med någon som egentligen inte har lust.

2. Det är en traditionell roll för en kvinna att ta hand om sin partner sexuellt för att han skapar lusten. Men att det då är en gemensam aktivitet. Mannen är kapabel att avgöra när det inte är läge, är lyhörd. 

Man väljer ju själv. Nr 1 är däremot orsaken till att en del äktenskap går i stå.
    Håller inte med! 
    En tradionell kvinnlig sexualitet är inriktad på familjebildning och reproduktion. Hon förväntas inte ha så mkt lust alls, bortsett från barnalstring och familjebildning. Här finns också utrymme för mannen att "gnälla" över kvinnans näst intill obefinliga lust, som måste tändas av mannen. Jag ser ingen motsättning mellan 1 och 2

Visar hon istället mycket lust placeras hon i horafacket.
  • Anonym (Clara)
    Anonym (I) skrev 2025-08-15 15:39:58 följande:

Håller inte med. Tror ärligt talat inte att det skulle födas särskilt många barn "förr" om inte det fanns ett slags lagspelande runt lusten.

Kvinnans servila ställning har i modern tid förväxlats med att ta hand om mannen på samma sätt som barnen i förhållandet. Läser ibland att mannen förväntar sig att kvinnan ska t o m initiera sex i förhållanden som gått i stå. Sexlust förväntas kommuniceras fram, eller att mannen "hjälper till" med hushållssysslor. Dessa saker är helt orelaterade till sex. Skulle påstå att det t o m är raka motsatsen till lustskapande. Mannen har fallit in i en tofflig, tafatt ställning där han gråter för att han inte får sex. Man kan se antydan till det i trådstarten. Allt han vill ha är sex med min fru, är jag en dålig person då? -snyft.

I traditionella förhållanden "förr" så tog mannen för sig mer. Han gnällde inte över att vilja ha lite sex. Mannen hade en mer dominant ställning. Men dominant såsom att man tar hand om sin partner, lyhördhet och servande fast på ett helt annat sätt. Därför har också missuppfattningen att kvinnor gillar sk "bad boys" uppkommit.

Som sagt. Läs några tantsnusknoveller så får du se hur saken ligger till.

Tantsnusknoveller har jag läst, men de drömmerierna där hade sällan koppling till verkligheten. Ja, mannen tog för sej och det föddes fler barn än vad kvinnan ville eller paret kunde ta hand om. Ju mer jämställt,  ju färre barn föds, vilket vi ser resultat av i dagens svenska samhälle. Kvinnor nu vill och har möjlighet att ägna sitt liv åt mer än att bara uppfostra barn, ta hand om man och hem.
  • Anonym (Clara)
    Anonym (I) skrev 2025-08-15 17:16:46 följande:
    Det handlar inte om jämställdhet när mannen positionerar sig som någon kvinnan ska förbarma sig över. Ignorera sin egen lust för att han ska sluta gnälla. Det är motsatsen till jämställdhet.
    Och vi är inte jämställda än. 
  • Anonym (Clara)
    Anonym (munken) skrev 2025-08-17 07:37:20 följande:
    Alltså det där med dildo som många hänger upp sig på. Så berättade hon att det var ett försök för henne att börja känna kåthet igen. Hon har även att hon gjort en del egna försök i duschen. Men lusten för sex finns inte där. Hon är frustrerad över att inte kunna känna någon lust och hon känner även en rädsla över att jag kommer att lämna henne eftersom hon inte är ?hel?. Hon tror att allt handlar om ett byte av ADHD medicin och det kan ju faktiskt stämma. Sen hon började med nya medivinden så har hon blivit bättre på att klara av sitt jobb men hon är känslomässigt inte samma person som jag blev kär i.
    Du gör rätt i att inte lämna någon du älskar - finns absolut ingen anledning att göra det. Sexlust kan påverkas av mediciner och p-piller. Men även annat! Jag har också blivit illa berörd av hur folk i tråden förfasar sej över att HON har en dildo. Som att en kvinna inte borde ha någon sexlust alls utan sin man! Trist att vi inte kommit längre i kvinnors sexuella frigörelse. Min erfarenhet är att det är jag som kvinna som är mer exprimentell sexuellt än vad män är. Bara ett medskick! Hoppas ni hittar tillbaka till varandra på alla plan igen!
Svar på tråden Jag vill ligga med min sambo