Inlägg från: Anonym (I) |Visa alla inlägg
  • Anonym (I)

Jag vill ligga med min sambo

Anonym (munken) skrev 2025-08-12 15:24:28 följande:
    I nuläget skulle jag kunna nöja mig med ett ?husfridsknull?. Jag kämpar och sliter och försöker göra hennes vardag så bra som möjligt. Jag masserar och smeker henne. Vi kramas och har en mysig intim närhet men kommer inte så långt som till samlag innan hon börjar prata om att hon är trött, har huvudvär, ont i magen eller någon annanstans. Detta blir så frustrerande för mig och jag försöker dölja min frustration och försöker ännu mer nästa gång. Jag älskar henne och vill inte ha någon annan men det känns ungefär som att titta på en fin sportbil men jag har inte råd att köpa den så jag tar ett extrajobb men när jag sedan fått ihop pengarna till den så har de höjt priset och jag måste åter igen ge mer av min tid för att ha råd med den men även denna gång har man höjt priset. Jag vet att det är en dålig jämförelse men jag investerar väldigt mycket  i relationen men får väldigt lite tillbaka i alla fall i nuläget. Börjar känna mig lite som en tonåring då man bara tänkte på sex?
    Du betraktar kärleksakten som transaktionell. skulle gissa att det är därför hon inte vill. Sex ska ju vara ett gemensamt nöje. 
  • Anonym (I)
    Anonym (munken) skrev 2025-08-13 07:31:02 följande:
    Jag skulle vilja utveckla det där. Ibland är sex en transaktionell handling och ibland är det en kärleksakt. Jag var väldigt låg en tid efter min fars död. Då ställde jag upp på sex med min sambo trots att jag inte kände för det. Ett förhållande går upp och ner och båda måste ge och ta för att det ska fungera och ibland behöver man göra sådant man egentligen inte orkar med.
    Det kan vara pga det hennes sexlust har sabbats. Det är ganska absurt att förvänta sig att ens partner ska gå med på sex som en hushållssyssla. Det är förutom det ganska bisarrt att vilja ha sex med någon som utför det motvilligt. Eller är ok med att den andra parten betraktar sex som en hushållssyssla. Hur kan man vilja det? 

Nej, sex är ingenting man ska känna att man behöver göra när man egentligen inte orkar med. Hur kan du vilja ha sex med någon som inte vill?
  • Anonym (I)
    Anonym (Grabb) skrev 2025-08-13 09:04:42 följande:
    Tror att man kan hamna där... när man hamnar i en svacka, tyvärr... att det finns en risk att man "betraktar" kärleksakten som en transaktion... medvetet eller omedvetet... och det behöver inte endast handla om sex-och samlivet utan allt annat som också utgör/ingår i en relation...

Dvs man lägger in X i relationen och hoppas på att få ut Y - som en form av transaktion mellan två parter.

Och när man har lagt in väldigt mycket X men det sällan eller aldrig "utbetalas" något Y... då är man på ett sluttande plan i sin relation...

X och Y kan vara precis vad som helst i en relation, och det behöver inte handla om manligt vs kvinnligt... eller enbart sex...

Men slutar man se varandra som ett team, att man inte gör saker gemensamt, för varandra, med varandra, av lust, av nöje, av vilja... ja, då kan nog mycket i en relation bli "transaktionellt"...
    Sex ska aldrig vara transaktionell. Säkraste kortet för att sabba lusten. Verkar som att somliga blandar in sex med övriga hushållssysslor. Läser ibland råd där lusten har gått i stäv för kvinnan och genast så poppar det upp råd i stil med "hur mycket hjälper du henne i hemmet?"
    Om man bortser från en potentiell utmattning så är sakerna helt orelaterade. Lust skapas inte med hushållsarbete. 
  • Anonym (I)
    KimLinnefeldt skrev 2025-08-13 14:15:53 följande:
    Ja, det blir en ganska trubbig och trist diskussion om motparten säger att "jag får ingen lust för du gör så lite i hushållet".

Bästa är om man kan vända på det, lova varandra att försöka hjälpas åt, att försöka göra den andra nöjd på livets alla områden.

Menar du sex? Det borde aldrig ske för att göra någon annan nöjd. Då är vi tillbaka till hushållssysslor. Sen ska man naturligtvis dela sexakten tillsammans för att man har lust. Inte i syftet att göra någon annan nöjd. Då sabbas lusten. Ganska logiskt och enkelt egentligen.

Begriper inte varför någon tycker det är ok att ha sex med någon som egentligen inte har lust. Hur kan någon vara ok med att sin partner betraktar sexakten som en hushållssyssla för att göra någon nöjd? Är man så oförmögen att vara en bra sexpartner i stället? En bättre väg är att lära sig vara en bra älskare/ älskarinna så lust skapas.

• Anonym (I)
    Anonym (Malin) skrev 2025-08-13 19:43:46 följande:
    Så du menar att om en kvinna tappar lusten beror det på att mannen är en dålig älskare? Men så bra, då löser du lätt alla fall där kvinnan inte vill ha sex, det är bara att skicka mannen på sexutbildning. Du kanske ställer upp som lärare?
    Eller att kvinnan helt enkelt talar om för mannen hur hon vill ha sexet? Eller är det för enkelt?

Gäller samma sak när män tappar lusten, det är kvinnans fel?

Undrar hur många kvinnor här som instämmer i dina teorier? Men självupptagna machomän blir nog kära i dig, det är precis det de vill höra.

Det är ganska enkelt. Betrakta inte sex som en hushållssyssla eller något som ska betjäna en annan. Sex är (och borde vara) ett gemensamt nöje.

Det kan bero på att en part är en dålig älskare och förväntar sig att någon ska ställa upp, exempelvis ts som är helt ok med sex som hushållssyssla. Eller med andra ord: kväsa sin egen lust för den andre, eller med andra ord: sluta förknippa sex med lust. Dåliga älskare sabbar sexlivet.

Vad är det som är så provocerande i det jag hävdar? Med tanke på att du låter stött?

• Anonym (I)

Du ("Malin") låter f ö kränkt å icke-manliga mäns vägnar

• Anonym (I)
    Anonym (Malin) skrev 2025-08-13 21:08:31 följande:
    Du antyder, eller är snarare tydlig med, att en man vars kvinna inte vill ligga med honom är en dålig älskare. Alltså är det alltid hans fel om sexlivet går i stå, kvinnan är ett oskyldigt offer. En kvinna kan inte tappa lust eller känslor om mannen är en bra älskare. En gammalmodig machoinställning och ja, den blir jag stött över... Machomän är inte min grej. Inte heller att alltid göra kvinnor till offer.

Sen virrar du in dig i sex som hushållssysslor. Det är förvisso typiskt kvinnligt att skylla sexbrist på att mannen gör för lite hemma. Men då innebär det ju att om mannen tar en större del av hushållssysslorna blir det mer sex, enligt en kvinnlig agenda. Och då finns ett samband mellan sex och hushållssysslor så vad är problemet?
    Kan tillägga att jag inte tror på att andelen hemarbete är orsaken till att sexlusten sjunker, däremot är det ett bra svepskäl. 

Sen trasslar du in dig än värre när du börjar yra om omanliga män, vad det nu är? En man som vill ha sex med sin kvinna är inte omanlig i min bok. Den som inte vill däremot kan jag fundera över... Om du menar att det är manligt att inte vilja veta varför kvinnan tappar lusten eller göra något åt det håller jag inte alls med, det är tvärtom omanligt och mesigt. Sex är en gemensam aktivitet grundad på lust, omtanke och kärlek. Det är inget som bara den ena parten ska bestämma över.

Det är ts problem. Han har inga problem om frun ser sexet som en hushållssyssla. Du bestämmer själv vad som stämmer in på dig. Du låter träffad och extremt kränkt. Ja, det är omanligt att betrakta kärleksakten som något någon är tänkt att ställa upp på. Endast fjantar som har någon slags föräldrakomplex gör så. Och om den ena parten förvandlas till en förälder i den andra partens ögon så kan du räkna med att sexlusten dör ut.

Du gör män till något slags offer med dina upprörda påståenden om en könsfaktor, synd om män. Eller citat "Gäller samma sak när män tappar lusten, det är kvinnans fel?" Eller när du nu påstår att jag enbart pratar om "En man som vill ha sex med sin kvinna är inte omanlig i min bok"  Sen försöker du använda mina argument citat: "Sex är en gemensam aktivitet grundad på lust, omtanke och kärlek. Det är inget som bara den ena parten ska bestämma över." En av många citat för att det ska låta som att jag säger något helt annat. Fult gjort.

Buhu Ja, det är omanligt. Sluta var ett offer och ta ett ansvar för ditt egna sexliv. Se till att både du och din partner har lust tillsammans och förvänta inte sex som hushållssyssla.

• Anonym (I)
    Anonym (munken) skrev 2025-08-14 12:44:11 följande:
    Det är mycket möjligt att jag är en dålig älskare. Det är i alla fall där jag hamnat i mina tankar. Jag tar på mig att hon inte vill ha sex med mig. Jag trodde det var bra då hon i princip alltid fick både vanliga orgasmer och fontän orgasmer. Det där med att dela på hushållssysslor det är inget som man kan skylla på eftersom jag gör de flesta hushållssysslorna i hemmet. Jag är nog bara en jättebebis som tycker det är tråkigt att vi inte längre har hela delen av ett förhållande 
    Blanda inte in hushållssysslor i sex. De har ingenting med varann att göra. (om det inte handlar om en utmattning)

Föreställ dig en god bakelse. Jättegott att äta, men börjar det landa i att du måste äta den för att göra någon annan glad så dröjer det inte särskilt många gånger innan du börjar hitta på ursäkter för att slippa äta den. 

Ta inte på dig offerkoftan för guds skull. Kalla dig själv för jättebebis. Problemet börjar bli alltmer uppenbart. Du nämnde tidigare att du t o m skulle vara ok med husfridssex. Hur kan man förvänta sig att ens partner har sex utan lust?

Även om ni skulle separera och du hittar en annan så skulle det inte dröja länge förrän samma sak skulle uppenbaras. Vara en bra älskare handlar också om att vara lyhörd för ens partners signaler. Vissa gånger vill den andra inte ha sex, då behöver du lära dig att acceptera det.
  • Anonym (I)
    Anonym (Malin) skrev 2025-08-14 21:49:53 följande:
    Om han är en dålig älskare måste ju kvinnan säga hur hon vill ha det. Hur ska han annars veta vad som är fel? Det ligger ju i hennes intresse också, om han i övrigt är en bra man. Om inte, eller om han inte tar till sig, bör hon göra slut snarast, för bägges skull. Hon vill väl också ha ett sexliv? Du gör kvinnor tilloffer när du inte tror dom om att säga hur de vill ha sexet.

En manlig man visar att han vill ha sin kvinna! Att ge varann ömsesidig bekräftelse hör till i en bra relation.

TS skriver att han gör det mesta i hushållet så den frågan är överspelad i detta fall.

Det är inte säkert om hon ens är medveten om saken. De kan gemensamt etablerat ramarna outtalat för hur sexet är tänkt att fungera. Det är ganska vanligt. Kvinnor uppfostras till att ta hand om en man på olika sätt. Mannen uppfostras till att bli servad av en kvinna. 

Alla förhållanden ser inte ut på det sättet. Men om det ser ut så, så kan du räkna med att sexlivet dör ut. Tror faktiskt inte att det är något ts kan göra för att försöka reparera lusten. Han verkar saboterat den dessvärre. Möjligt att en annan lyhörd älskare i nästa förhållande kan ordna saken.

• Anonym (I)
    Anonym (Clara) skrev 2025-08-15 08:42:35 följande:
    Jag håller helt med om att traditionella roller kan bli direkt avtändande för kvinnor, då allt går ut på att serva mannen. Och om kvinnan istället lever ut sin sexualitet hamnar hon lätt i horafacket, vilket heller inte känns kul. TS nämner att frun haft en vild ungdom och troligt är att hon då blev ifrågasatt för sina sexuella utsvävningar. Det här kan oclså ha hämmat henne i hennes sexualitet med tappad lust som resultat. Eller snarare att hon tycker att det blir lättast att själv ta hand om sin njutning. En klassisk hora-madonna fälla.

Jag tror du missförstår när det gäller sk traditionella roller. Kvinnor blir uppfostrade att serva mannen. Men när det gäller sex så har saken börjat missförstås av många. Om vi nu tar ts som exempel så är det ganska tydligt att han kallar sig för jättebebis, är helt ok att sig att hans partner idkar sex som hushållssyssla. Dynamiken dem sinsemellan har då förvandlats till att hon förväntas ta hand om honom som ett barn. Det är inte en traditionell roll. Ts har intagit en offerroll och tror att hans gnällande kommer att generera något. Det är fruktansvärt omanligt. Ts förväntar sig bli servad som en jättebebis(hans ord) är det en traditionell roll? Nej, naturligtvis inte.

Skulle önska att ts läste några tantsnusk noveller. Kan inte tänka mig att en man som gnäller efter sex eller upplever sig som ett offer porträtteras i såna. Männen som existerar där är mer manligt traditionella, vet vad de vill, skapar lust och åtrå. Båda parterna agerar på lusten mannen skapar, DET är en traditionell roll för mannen inom sexualitet.

• Anonym (I)
    Anonym (Clara) skrev 2025-08-15 08:42:35 följande:
    Jag håller helt med om att traditionella roller kan bli direkt avtändande för kvinnor, då allt går ut på att serva mannen. Och om kvinnan istället lever ut sin sexualitet hamnar hon lätt i horafacket, vilket heller inte känns kul. TS nämner att frun haft en vild ungdom och troligt är att hon då blev ifrågasatt för sina sexuella utsvävningar. Det här kan oclså ha hämmat henne i hennes sexualitet med tappad lust som resultat. Eller snarare att hon tycker att det blir lättast att själv ta hand om sin njutning. En klassisk hora-madonna fälla.
    1.Det är inte en traditionell roll för en kvinna att ta hand om sin partner sexuellt för att han gnäller. Det är motsatsen till en traditionell roll. Mannen är ok att ha sex med någon som egentligen inte har lust.

2. Det är en traditionell roll för en kvinna att ta hand om sin partner sexuellt för att han skapar lusten. Men att det då är en gemensam aktivitet. Mannen är kapabel att avgöra när det inte är läge, är lyhörd. 

Man väljer ju själv. Nr 1 är däremot orsaken till att en del äktenskap går i stå.
  • Anonym (I)
    Anonym (Clara) skrev 2025-08-15 15:07:50 följande:
    Håller inte med! 
    En tradionell kvinnlig sexualitet är inriktad på familjebildning och reproduktion. Hon förväntas inte ha så mkt lust alls, bortsett från barnalstring och familjebildning. Här finns också utrymme för mannen att "gnälla" över kvinnans näst intill obefinliga lust, som måste tändas av mannen. Jag ser ingen motsättning mellan 1 och 2

Visar hon istället mycket lust placeras hon i horafacket.

Håller inte med. Tror ärligt talat inte att det skulle födas särskilt många barn "förr" om inte det fanns ett slags lagspelande runt lusten.

Kvinnans servila ställning har i modern tid förväxlats med att ta hand om mannen på samma sätt som barnen i förhållandet. Läser ibland att mannen förväntar sig att kvinnan ska t o m initiera sex i förhållanden som gått i stå. Sexlust förväntas kommuniceras fram, eller att mannen "hjälper till" med hushållssysslor. Dessa saker är helt orelaterade till sex. Skulle påstå att det t o m är raka motsatsen till lustskapande. Mannen har fallit in i en tofflig, tafatt ställning där han gråter för att han inte får sex. Man kan se antydan till det i trådstarten. Allt han vill ha är sex med min fru, är jag en dålig person då? -snyft.

I traditionella förhållanden "förr" så tog mannen för sig mer. Han gnällde inte över att vilja ha lite sex. Mannen hade en mer dominant ställning. Men dominant såsom att man tar hand om sin partner, lyhördhet och servande fast på ett helt annat sätt. Därför har också missuppfattningen att kvinnor gillar sk "bad boys" uppkommit.

Som sagt. Läs några tantsnusknoveller så får du se hur saken ligger till.

• Anonym (I)
    Anonym (Clara) skrev 2025-08-15 16:00:42 följande:
    Tantsnusknoveller har jag läst, men de drömmerierna där hade sällan koppling till verkligheten. Ja, mannen tog för sej och det föddes fler barn än vad kvinnan ville eller paret kunde ta hand om. Ju mer jämställt,  ju färre barn föds, vilket vi ser resultat av i dagens svenska samhälle. Kvinnor nu vill och har möjlighet att ägna sitt liv åt mer än att bara uppfostra barn, ta hand om man och hem.
    Det handlar inte om jämställdhet när mannen positionerar sig som någon kvinnan ska förbarma sig över. Ignorera sin egen lust för att han ska sluta gnälla. Det är motsatsen till jämställdhet.
  • Anonym (I)
    Anonym (Malin) skrev 2025-08-16 12:02:29 följande:
    Personerna i tantsnusknoveller är verkligen inga föredömen! En aktiv och nästan stalkande man, en passiv kvinna och noll jämställdhet. Tanken att en kvinnas lust helt styrs av mannens agerande är minst sagt gammaldags.

Men TS behöver tuffa till sig, sluta att göra allt för henne i hopp om sex. Det är visserligen fint av honom och många kvinnor hade uppskattat det, åtminstone påstår de det... Men det funkar inte i detta fall, hon har ju lust och använder en dildo, med saknar lust till TS. Hon har tydligen haft samma problem i tidigare relationer, enligt startinlägget. Kanske passar hon bättre att leva ensam?

Jag förstår att personen i tantsnusknoveller inte är ett ideal. Ts borde däremot läsa några för att upptäcka att en kille med offerproblematik, är ok med att frugan ställer upp utan lust och tror att hans hushållssysslor i hemmet ska generera sex inte ens existerar i tantsnusknovell. 

Anledningen till att ts partner använder dildo är ju uppenbart. Hon vill ju ha sex baserat på sin egen lust. I dynamiken dem sinsemellan så är den underprioriterad i förhållande till ts. Och nej, ts det handlar verkligen inte om slicka eller dylikt. Det handlar om lustskapandet i vardagen. Saker som händer innan sexet som är viktigt. Är du då en man som gnäller efter sex eller pressar så skippar hon det hellre.

• Anonym (I)
    Anonym (munken) skrev 2025-08-17 07:37:20 följande:
    Alltså det där med dildo som många hänger upp sig på. Så berättade hon att det var ett försök för henne att börja känna kåthet igen. Hon har även att hon gjort en del egna försök i duschen. Men lusten för sex finns inte där. Hon är frustrerad över att inte kunna känna någon lust och hon känner även en rädsla över att jag kommer att lämna henne eftersom hon inte är ?hel?. Hon tror att allt handlar om ett byte av ADHD medicin och det kan ju faktiskt stämma. Sen hon började med nya medivinden så har hon blivit bättre på att klara av sitt jobb men hon är känslomässigt inte samma person som jag blev kär i.

Hon förstår inte själv varför lusten är borta, dynamiken er sinsemellan är etablerad. Hon känner sig uppenbarligen pressad för att du tänker lämna henne om hon inte ställer upp på sex (utan lust). Det är dom signalerna du skickar ut. (Och även berättar här på familjeliv) Hur kan du inte se det uppenbara? Hennes lust är underprioriterad din lust. Hon har säkert under en period känt att hon behövt ställa upp på sex utan lust vilket har urholkat hennes lust. 

Jag kan inte se en väg framåt för er ärligt talat. Förhoppningsvis så skaffar hon en mer lyhörd partner och känner att hon får agera på sin egen lust. Mer en uppmaning till dig att inte sabotera nästa eventuella partners lust till sex.

Svar på tråden Jag vill ligga med min sambo