Inlägg från: aspstrand |Visa alla inlägg
  • aspstrand

Vilka åsikter är mer vanliga på forum än IRL?

Det här att en del gör skillnad på nätet och verklighet är lite intressant, som att nätet inte skulle vara verkligt, det håller jag inte med om. På nätet har jag stött på alla möjliga åsikter och resonemang, allt från konspirationsteorier till spännande debatter om medvetande och epistemologi och en hel del däremellan. Att man stöter på fler avvikande och märkliga åsikter på nätet är ju för att det finns färdiga plattformar dit intressenter söker sig. 

• aspstrand
    Anonym (Tyckfritt) skrev 2025-08-16 18:31:31 följande:
    Det blir bara förvirrande när folk påstår att nätet och IRL är samma sak. Anonymiteten du åtnjuter på ett diskussionsforum gör att många ofta ger uttryck för åsikter och syn på saker som de INTE skulle vågat göra vid ett samtal med en person öga mot öga, det är det som menas med IRL. Att försöka förvränga begreppen gör bara saker mer förvirrande, eftersom de flesta är överens om att IRL = utanför skärmlivet.
    IRL=I riktiga livet. En anonym insändare till en papperstidning skulle ha sänts i riktiga livet, samma insändare på nätet skulle inte ha gjort det. Ditt inlägg här är inte i riktiga livet i så fall. Det insinuerar att det finns något annat än det riktiga livet, vad skulle det i så fall vara, det oriktiga livet, det ariktiga livet? Om det är vad man potentiellt vågar och inte vågar som definierar vad som är ett riktigt liv och vad som inte är det, håller jag helt enkelt inte med.
  • aspstrand
    Anonym (Tyckfritt) skrev 2025-08-16 19:20:20 följande:
    Det handlar inte om att på autistiskt maner tolka det bokstavligt, utan om innebörden som de flesta uppfattar den.
    Jag håller inte med om att åsikter blir mer giltiga för att de har en kvantitativ grund. Om de ens har det vill säga.
Svar på tråden Vilka åsikter är mer vanliga på forum än IRL?