Sambo utan ekonomi och hobby
Anonym (liljekonv) skrev 2025-08-05 14:27:03 följande:
Sambo utan ekonomi och hobbyHej!
Jag gick in ett förhållande för ca 5 år sedan och i början lät ju allting lovande, skulle plugga klart ( ca 1.5 år till), hade lite vänner som hen umgicks med osv. vi är båda runt 30 år idag och jag har jobbat hela tiden sen studenten, medans hen har jobbat ca 2-3 år totalt på extra jobb tidigare.
Tanken var nog att hen skulle skulle skaffa ett jobb,
Åren och månaderna gick och allt plugg blev uppskjutet och blev aldrig klart.
Så nu sitter hen mest hemma på dagarna och väntar att jag ska komma hem efter jobbet och umgås, men jag har inte varje dag lust att hänga eller att jag vill hitta på andra saker i mitt liv, istället får man sura miner när man säger att jag ska göra andra grejer
Försöker att snällt säga att vissa butiker söker jobb osv men det ända jag får höra är att plugget ska gå först och måste bli klar med det, men är inte inskriven på någon kurs eller när det väl finns en kurs så görs inte den, Jag vet att det finns depression och ADHD så det kan få lite motsatt effekt om jag pushar för mycket.
Jag har skjutit undan vad jag tycker så nu lever vi bara på en lön, visst det funkar idag, men hyran betalas inte, matkostnader betalas inte, godis och läsk blir det ganska mycket utav som jag inte äter av direkt.
Så om jag skulle räkna ihop hyra + matkostnader så blir det nog uppemot 40-50k, och så fort siffran kommer på tal så kommer det ju bli ännu mer depression.
Jag tror att jag även börjar få panikångestattacker över beteendet jag får tillbaka, jag får i princip dra det stora, men ändå blir jag beskylld över att jag aldrig gör någonting
Vad har ni för tips på hur jag ska kunna hantera detta på ett bra sätt?
Du har nog bara två val, antingen accepterar du att din sambo inte vill bidra, varken med arbete eller att dra ner på sina kostnader, eller att separera.
Visst, du kan prova att prata med hen, men då måste du redan bestämt dig för att lämna om hen inte ändrar på sig. Annars är det ingen idé att prata om det mer, det verkar ju inte hjälpa.