Inlägg från: Anonym (Seriöst?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Seriöst?)

Brudens mors klänning på bröllop

www.zalando.se/ombre-long-evening-festklaenning-red-om421c02v-g11.html

Är det passande eller opassande av brudens mor att ha en ungefär likadan klänning som den länkade på sin dotters bröllop? Den knallröda färgen är exakt samma och modellen är så gott som likadan. 

Bruden själv har en klassisk vit lång bröllopsklänning med slöja. 

Diskutera. 

• Svar på tråden Brudens mors klänning på bröllop
  • Anonym (Seriöst?)
    Anonym (jjdfsj) skrev 2025-08-05 15:39:09 följande:

Det där med röd klänning är bara en myt, vem fasen skulle flagga med en sån sak? Däremot ska man ju undvika vitt. Så gillar svärmorsan klänningen är det bara att köra på!

Tänker inte på myten om kvinnan och brudgummen utan att färgen verkligen stjäl uppmärksamheten från bruden. 
    Anonym (a) skrev 2025-08-05 15:39:00 följande:

Har den lika hög slits och brukar så hög slits bäras av modern?

Är slitsen det enda du reagerar på?
    Anonym (Opassande) skrev 2025-08-05 15:40:44 följande:

Nej, den där klänningen skulle inte passa på någon kvinna alls i ett sådant sammanhang.

Bröllop är inte rätt tillfälle att klä sig utmanande och sexuellt. Jag hade sagt ifrån och fordrat att hon istället valde en mer diskret och elegant klädsel.

Tänker du enbart på modellen nu? Vad tycker du om färgen?

• Anonym (Seriöst?)

Personligen tänker jag inte på att färgen skulle antyda någon relation mellan brudgum och brudens mor/gäst utan jag reagerar på den skrikiga klarröda färgen där klarrött ändå är allmänt vedertaget för att vara en "Se på mig! Se på mig då!!!" färg. Om den hade varit i svag puderrosa t ex så hade den ju inte skrikit efter samma uppmärksamhet eller hur? Vill brudens mor tävla med bruden och få uppmärksamheten på sig själv istället för på bruden/brudparet? 

• Anonym (Seriöst?)
    Anonym (Seriöst?) skrev 2025-08-05 16:01:52 följande:

Personligen tänker jag inte på att färgen skulle antyda någon relation mellan brudgum och brudens mor/gäst utan jag reagerar på den skrikiga klarröda färgen där klarrött ändå är allmänt vedertaget för att vara en "Se på mig! Se på mig då!!!" färg. Om den hade varit i svag puderrosa t ex så hade den ju inte skrikit efter samma uppmärksamhet eller hur? Vill brudens mor tävla med bruden och få uppmärksamheten på sig själv istället för på bruden/brudparet? 

Postade för tidigt av misstag. Hela klänningen _och_ färgen är totalt fel enligt mig att bäras av brudens mor men när man dessutom lägger till den klarröda färgen så saknar jag ord för att beskriva vad jag tänker om det. 
  • Anonym (Seriöst?)
    Anonym (Va?) skrev 2025-08-06 05:21:32 följande:
    Bara för att denna kvinna vill klä sig i en, enligt henne, snygg klänning behöver hon inte alls sukta efter uppmärksamhet.
    Hon vill högst sannolikt bara vara fin i sin nya klänning.

Säger faktiskt mer om dig i ärlighetens namn...
    Det är bara att gratulera dig till att du aldrig har haft en narcissist i din närhet. Skatta dig lycklig för att du inte förstår situationen. 
  • Anonym (Seriöst?)

Ni har frågat om hur hon klär sig annars och det kan jag väl summera med att hon klär sig fint men inte så här och ingen har nånsin sett henne i rött överhuvudtaget förut. 

Klädkoden var kostym och alla andra gäster var fint klädda men inget utmärkande i varken färg eller stil. 

Bruden hade en klassisk bröllopsklänning med lite större kjol och slöja. 

Allt det här var the lady in red självklart medveten om. 

• Anonym (Seriöst?)
    Anonym (Va?) skrev 2025-08-06 15:48:50 följande:
    Har ho fått den diagnosen "på riktigt" eller är det din amatördiagnos?
    De flesta i den här tråden verkar rörande överens om att det inte är normal klädsel på brudens mor. Och vem gör då så här? Inte en person som vill att dottern och brudparet ska stå i fokus i alla fall. Och vem vill inte det? En narcissist. 
  • Anonym (Seriöst?)
    Anonym (Va?) skrev 2025-08-06 16:03:25 följande:
    Ok, en amatördiagnos alltså.
    Inte så ovanligt att folk sätter den diagnosen på folk numera.

Tack för svaret iallafall.
    Den enda amatören här är du som lyckligtvis är helt omedveten om hur en narcissist beter sig. Tack för dina svar i alla fall även om de är helt felaktiga. 
Svar på tråden Brudens mors klänning på bröllop