• Anonym (Seriöst?)

Brudens mors klänning på bröllop

www.zalando.se/ombre-long-evening-festklaenning-red-om421c02v-g11.html

Är det passande eller opassande av brudens mor att ha en ungefär likadan klänning som den länkade på sin dotters bröllop? Den knallröda färgen är exakt samma och modellen är så gott som likadan. 

Bruden själv har en klassisk vit lång bröllopsklänning med slöja. 

Diskutera. 

• Svar på tråden Brudens mors klänning på bröllop
  • Anonym (a)

Har den lika hög slits och brukar så hög slits bäras av modern?

• Anonym (jjdfsj)

Det där med röd klänning är bara en myt, vem fasen skulle flagga med en sån sak? Däremot ska man ju undvika vitt. Så gillar svärmorsan klänningen är det bara att köra på!

• Anonym (Opassande)

Nej, den där klänningen skulle inte passa på någon kvinna alls i ett sådant sammanhang.

Bröllop är inte rätt tillfälle att klä sig utmanande och sexuellt. Jag hade sagt ifrån och fordrat att hon istället valde en mer diskret och elegant klädsel.

• Anonym (Seriöst?)
    Anonym (jjdfsj) skrev 2025-08-05 15:39:09 följande:

Det där med röd klänning är bara en myt, vem fasen skulle flagga med en sån sak? Däremot ska man ju undvika vitt. Så gillar svärmorsan klänningen är det bara att köra på!

Tänker inte på myten om kvinnan och brudgummen utan att färgen verkligen stjäl uppmärksamheten från bruden. 
    Anonym (a) skrev 2025-08-05 15:39:00 följande:

Är slitsen det enda du reagerar på?
    Anonym (Opassande) skrev 2025-08-05 15:40:44 följande:

Nej, den där klänningen skulle inte passa på någon kvinna alls i ett sådant sammanhang.

Bröllop är inte rätt tillfälle att klä sig utmanande och sexuellt. Jag hade sagt ifrån och fordrat att hon istället valde en mer diskret och elegant klädsel.

Tänker du enbart på modellen nu? Vad tycker du om färgen?

• Ascendere

Känns kanske något opassande i sammanhanget, något mer formellt och diskret skulle antagligen passa bättre.

• Anonym (a)

Ja slitsen är vad jag reagerade. Lite i kombination med färgen men färgen känns mer ok ändå

• Ascendere
    Anonym (jjdfsj) skrev 2025-08-05 15:39:09 följande:

Att man normalt undviker rött eller vitt som färg på klänningen som brölloppsgäst är ingen myt. 
  • Anonym (Opassande)
    Anonym (Seriöst?) skrev 2025-08-05 15:44:57 följande:
    Tänker inte på myten om kvinnan och brudgummen utan att färgen verkligen stjäl uppmärksamheten från bruden. 
    Anonym (a) skrev 2025-08-05 15:39:00 följande:

Är slitsen det enda du reagerar på?Tänker du enbart på modellen nu? Vad tycker du om färgen?

Allt är opassande. Den skrikiga färgen, slitsen, urringningen. På ett bröllop så ska fokuset hamna på brudparet och inte på gästernas ben och bröst.
  • Anonym (brud)
    Anonym (Seriöst?) skrev 2025-08-05 15:32:15 följande:
    Brudens mors klänning på bröllop

www.zalando.se/ombre-long-evening-festklaenning-red-om421c02v-g11.html

Är det passande eller opassande av brudens mor att ha en ungefär likadan klänning som den länkade på sin dotters bröllop? Den knallröda färgen är exakt samma och modellen är så gott som likadan. 

Bruden själv har en klassisk vit lång bröllopsklänning med slöja. 

Diskutera. 

Att inte bära rött på bröllop känns förlegat och fjantigt. Våga gå ifrån det!! 

Och om brudens mor har figur att passa i en sån klänning, bara att gratulera! 
  • Embla twopointoh

Beror väl lite på hur man klär sig till vardags i den aktuella sociala kretsen, framför allt brudparet i fråga. Om de är åt det prydare hållet så kanske den klänningen inte är så lämplig, men om de själva har massa urringning och visar mycket hud så funkar det.

Samma sak med färgen. Att röd klänning betyder att man legat med brudgummen är ett nytt påfund och inte heller allmänt accepterat, det finns flera exempel på gäster på kungliga bröllop som burit rött.

Med det sagt så tycker jag att man som bröllopsgäst ska klä sig såpass diskret att man inte riskerar att dra uppmärksamhet till sig. Det är brudparets dag och det är de som ska stå i centrum. En sådan klänning som på bilden säger lite "Titta på mig!" och jag skulle som bröllopsgäst höja lite på ögonbrynen om någon annan kom klädd så.Jag var faktiskt på en bröllop nyligen där brudens ena syster kom i en mycket åtsittande, röd paljettklänning, och jag tyckte att det var ett märkligt val av klänning, speciellt som den familjen är just åt det prydare hållet. Men direkt opassande vill jag inte kalla det.

Svar på tråden Brudens mors klänning på bröllop