• Anonym (Så ledsen)

Hade ni accepterat beteendet? Storma iväg från familjen.

Idag skulle vi gå iväg och äta glass hela familjen. Väl på plats tyckte maken att det var dyrt och föreslog att vi skulle dela på en stor istället för varsin liten. Ena barnet var dock lite krasslig och vi ville därför inte dela med de barnet. Hen skulle därför få en egen, medan vi andra tre skulle dela enligt maken.

Det andra barnet ville hemskt gärna ha en smak som jag inte tål, vilket jag upplyste maken om. Han muttrade. Väl vid kassan börjar han ändå beställa en stor glass för oss tre att dela på, men den smak som jag inte tål. I värmen smälter ju glassen fort och allt blandas, så jag hade fått i mig mycket av det jag inte tål.

Jag stoppade honom mitt i beställningen och påtalade att jag ju inte kan dela glass på det viset, på grund av allergin. Då blev min man jättesur och hälsade argt att han skulle gå en sväng runt kvarteret. Sen stormade han iväg. Kvar stod jag med två förvirrade barn, andra kunder som stirrade på oss och en expediter som också glodde. Den ena glassen var redan uppslevad, så vi kunde inte heller gå.

Vi åt våra glass och gick runt lite och väntade på honom. Efter en halvtimme smsade jag och frågade var han var varpå han hälsade att han gått hem. Jahapp...

Barnen var ledsna, det ena barnet grät och det andra var arg på pappa för att han bara gått.

Väl hemma prtara maken inte om detta och eftersom barnen är runt oss vill jag inte börja gräla nu heller. Men alltså, hade ni accepterat ett sånt beteende?

• Svar på tråden Hade ni accepterat beteendet? Storma iväg från familjen.
  • Anonym (Så ledsen)
    Anonym (Göran) skrev 2025-08-05 17:29:38 följande:

Inte gemensam ekonomi men gememsamt för barnens utgifter (inklusive fl och vab)?

Korrekt så. Samt gemensamt för allt som rör barnen och familjen. 
  • Filosofax

Det är semester och alla går varandra på nerverna litegrann. Snart får vi pauser från varandra igen när jobb och skola drar igång. Vi har alltid delat upp oss mycket på somrarna för att slippa allt skav. Min man är gubbsnål också vilket kan irritera enormt men det har ju sina fördelar när vi behöver ny bil eller boka resor till exempel. Själv lyxar jag nog till lite mer till vardags så vi kompletterar varandra kan man säga.

• Postman
    Anonym (Så ledsen) skrev 2025-08-05 17:27:51 följande:
    Jag tycker inte vi resonerar så olika. Vi har inte gemensam ekonomi och han kan spenderar en jävla massa pengar på diverse saker till sig själv. Men att spara 80 kronor på glassinköp är jätteviktigt och om jag då inte gör som han vill är det jag som krånglar och han som ställer till en scen. 
    Ok men det låter inte som ni tänker lika ändå när du beskriver det. Eller är det bara just i de ekonomiska frågorna som han tänder till? Spontant utan att veta så tror jag det är något i bakgrunden som skaver.  
  • Anonym (Så ledsen)
    Filosofax skrev 2025-08-05 17:30:45 följande:

Det är semester och alla går varandra på nerverna litegrann. Snart får vi pauser från varandra igen när jobb och skola drar igång. Vi har alltid delat upp oss mycket på somrarna för att slippa allt skav. Min man är gubbsnål också vilket kan irritera enormt men det har ju sina fördelar när vi behöver ny bil eller boka resor till exempel. Själv lyxar jag nog till lite mer till vardags så vi kompletterar varandra kan man säga.

Jag är verkligen inte någon slösa. Men när vi för andra gången på en sommar skulle äta glass, tyckte jag att 200 kronor för oss fyra var okej. Och hade han inte velat kunde han avstå, inte skämt ut mig och barnen på det viset. 
  • Anonym (Så ledsen)
    Postman skrev 2025-08-05 17:31:56 följande:
    Ok men det låter inte som ni tänker lika ändå när du beskriver det. Eller är det bara just i de ekonomiska frågorna som han tänder till? Spontant utan att veta så tror jag det är något i bakgrunden som skaver.  
    Det kan vara vad som helst när jag inte håller med honom. Senast skulle vi laga middag och han ville att jag skulle laga. Eftersom vi saknade en viktig ingrediens i maten, ville jag inte laga den. Jag är kanske kinkig, men jag tycker om att laga mat och vill gärna att det blir bra när jag gör det. Då tände han till och hälsade att jag fick laga mat till mig och barnen, han skulle äta något annat. 

När han inte får sin vilja fram, är det jag som krånglar. Den gemensamma nämnaren är att jag kan ha närmat mig hans idé, men sen kommit på något som gör att jag inte tycker att det är klokt. Typ saknar en viktig ingrediens, eller allergi som idag. 
  • Anonym (Så ledsen)

Och nu vägrar han i princip prata med mig. Han tittar inte på mig och svarar enbart med korta tilltal. 

• Anonym (Family)
    Anonym (Så ledsen) skrev 2025-08-05 17:26:42 följande:
    Att lämna. 
    Det där är ju överdrivet!

Undvik att äta glass tillsammans i fortsättningen-
  • Anonym (ABC)
    Anonym (Så ledsen) skrev 2025-08-05 17:45:23 följande:

Och nu vägrar han i princip prata med mig. Han tittar inte på mig och svarar enbart med korta tilltal. 

Överdrivet beteende.
  • Anonym (a)
    Anonym (Family) skrev 2025-08-05 17:49:16 följande:
    Det där är ju överdrivet!

Undvik att äta glass tillsammans i fortsättningen-

Tror du verkligen att det handlar enbart om att äta glass?

Nog för att det är en väldigt vanlig familjeaktivitet men...

• Anonym (Elsa)

Kan det vara något han vet men inte du? Skulder? Och nu kan han inte prata om det som hände för förklaringen till beteendet vill han inte berätta. 

Bara en vild spekulation. 

Svar på tråden Hade ni accepterat beteendet? Storma iväg från familjen.