• Xenia

50 åring gamer?

Anonym (Tvekande) skrev 2025-08-06 05:35:46 följande:

Intressant med alla inspel här. man får perspektiv av helt andra vinklar, så tack. För mig handlar det inte alls om att det tar tid från oss. Ja, jag tycker helt enkelt att gaming är avtändande. själv har jag ett jobb som också är min hobby,
    vänner som jag villhöver träffa då och då. tränar, etc. 
    r dså jag hade gärna sett att han hade Något annat också, och inte ägnade Så mkt tid åt gamingen. Tja, veteranbilar tex. Jag fick med honom på träning någon gång, det var ju bra.
    för mig känns det som att vi hamnar lite långt ifrån varann om mitt liv består av olika saker, medan han, trots att han kan nämna att han funderar på att hälsa på någon någon dag eller liknande, ändå hamnar i den där spelstolen, i en mörk lägenhet. 

Alltså jag tycker att problemet är vad han inte gör. Han tränar inte men det gör du. Hans hälsa kommer att bli lidande om den inte redan är det. Han röker, gör du det också? Annars tycker jag det borde bli svårt, varje gång du hälsar på så blir du passiv röknare. Inte heller bra för hälsan.

Det verkar inte som han har något socialt liv heller.

Spelar han när du hälsar på? Då låter det mer som ett beroende än en hobby.

Nej, jag tycker inte det verkar som ni passar ihop.
  • Xenia
    EnAnonumius skrev 2025-08-06 18:58:43 följande:
    Du missar en väsentlig liten sak. De kontakter han får via sitt gaimande är inte "virtuella", det är riktiga människor han har kontakt med. Skillnaden är att han skäter kontakyten med dessa via internet..  Vad är det som säger att man "måste" ha socialt kontakt nät "live"?

Jag blir faktiskt uppriktigt nyfiken, varför anser du någon vara omogen för att man inte har socialt umgänge på det sättet du anser vara det "riktiga sättet", d.v.s "live"? 
    För mig tyder det på att man har intolerans nr man anklagar folk för att vara omogna, när man inte kan förstå att man kan sköta sina social kontakter på olika sätt. 

Jag kan ju förstå detta med att inte röra på sig, för det behöver man ju. Även många e-sportare går ut och "rör på sig" vissa e-sportare har till och med en sportaktivitet utanför sitt gaimande. 
    Man vill ju umgås med sin partner och inte bara ensam med vederbörande. T ex träna tillsammans och träffa andra människor tillsammans.

De kontakter gamern har via internet kan ju inte TS delta i. 

Det blir ju väldigt begränsat umgänge om mannen bara umgås med sina internetkontakter och det huvudsakligen rör sig om spel.

Är det de enda kontaktar han odlat? Eller har han haft andra kontakter men de har fallit bort pga att spelandet tagit all tid?
  • Xenia
    Suzzan99 skrev 2025-08-06 19:08:51 följande:

Så fjantigt att vara så osäker i sig själv och projicera det på sin spelande partner. Du kanske ska börja gå i terapi?

Varför tror du att TS är osäker i sig själv? Jag tolkar hennes tråd som att hon är osäker på relationens framtid.
  • Xenia
    Suzzan99 skrev 2025-08-07 09:10:47 följande:
    Bara för att du trycker tummen upp på ditt eget inlägg så  har du knappast tolkningsföreträde. Gaming är en hobby precis som vilken annan hobby som helst. Det är vad man väljer i övrigt som har betydelse på riktigt.
    Du gillar att förtala andra tydligen. Klart jag aldrig trycker tummen upp på mitt eget inlägg. Men på sig själv känner man andra...

Ja, jag skrev ju om vad han inte gjorde, som TS gjorde.

Det är delade meningar om hur beroendeframkallande gaming är.
Svar på tråden 50 åring gamer?