• Anonym (Tvekande)

50 åring gamer?

Har dejtat en man i några månader nu, och vi är alltmer hemma hos varandra. 

problemet är att han är en gamer, och självklart får man vara det...men det är långt ifrån min värld. Inte så att han struntar i mig när jag är hos honom, och han är såklart helt fri att få göra som han själv vill...men alltså, det här med gameandet kom inte alls fram som intresse typ De första månaden/månaderna alls. Men nu sitter han här mellan rökpauserna och ser helt uppslukad ut. Folk pratar högt via datorn. all ledig tid som han har haft själv har gått åt till detta. 

vi är också nästan 50 år...jag kan inte hjälpa att det känns väldigt barnsligt och helt enkelt avtändande.
    men Ja, han får ju göra vad han vill. Har bara svårt att känna samhörighet...hoppas på lite förståeLSD och inspel, någon som varit med om ngt liknande?

• Svar på tråden 50 åring gamer?
  • felicityporter

Jag kan personligen inte se problemet, finns ju många andra män som har andra fritidsintressen som tar mycket tid/plats som t ex de som gillar att meka med bilar eller träna. Datorspelande är ju lika ok som alla andra tycker jag. Så länge han inte åsidosätter dig för mycket i förhållande till sitt intresse finns det inget som gör det till ett sämre intresse än något annat.

• Anonym (a)

Problemet är inte spelandet, klart han får ha en hobby utan att någon ser ner på den. Problemet är vad han gör i övrigt för att bygga och prioritera erat förhållande.

• Anonym (Petra)

Vid någon form av balans i tillvaron ser jag inget fel i det.

• Jimmy75

Kan bara instämma med samtliga föregående skribenter. Det låter som att du behöver göra upp med dig själv vad det egentligen är som skaver här och varför det gör det. Om det handlar om att du personligen anser att just hobbyn han har av någon anledning inte är tillräckligt (sätt in valfritt adjektiv) blir det nog svårt att hitta en lösning. Om hans hobby i sig medför problemskapande beteende (minskat umgänge, störande ljud, försummelse av viktiga vardagliga göromål, etc) behöver ni kanske diskutera fram en hållbar lösning för er båda om ni vill kunna fortsätta tillsammans. Är du säker på att han har helt klart för sig vad du tycker om hans spelande? Det KAN ju vara så att han uppfattat inledande tolerans (man tenderar ju vara ganska förlåtande i början av en relation) som att du inte alls har något problem med hans hobby, men att han skulle agera annorlunda om han förstod hur det påverkar dig???

• EnAnonumius

Hade du tyckt att det var barnsligt och avtändande om mannen hade haft veteranbilar som hobby? 
    Veteranbilar kan också ta upp tid, genom att man mekar med dem för att inte tala om allt putsande på krom och lack med för att de skalla  länsa.

Jag är kvinna själv, ville ha sagt detta först.

Jag har noterat att många kvinnor som klagar på en man och hans hobby, är oftast kvinnor som själva saknar en egen hobby. Notera att jag skrev "oftast".  Det är oftast  samma kvinnor som inte kan se nyttan med att ha en hobby och kan då inte se hur givande det är med en hobby.
    Vad för hobby spelar ingen roll utan det handlar om att ha en hobby.

Jag ser inget barnsligt och avtändande med en man som har en hobby (oavsett vad för hobby). Tycker bara att det är trist att just gaimers får stämpeln som "barnslig".
    (Nej jag är inte en gaimer själv, utan jag har en annan hobby)

Prata med honom, säg att du skulle uppskatta att få lite mer tid med honom när ni träffas. Det är inte säkert han tänker på det att du känner dig lite exkluderad när du är hos honom och han spelar samtidigt som du är där.  Ställ inga krav, utan bara lugnt och sansat framför detta, och sedan är bollen hos mannen.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Tvekande)

Intressant med alla inspel här. man får perspektiv av helt andra vinklar, så tack. För mig handlar det inte alls om att det tar tid från oss. Ja, jag tycker helt enkelt att gaming är avtändande. själv har jag ett jobb som också är min hobby,
    vänner som jag villhöver träffa då och då. tränar, etc. 
    så jag hade gärna sett att han hade Något annat också, och inte ägnade Så mkt tid åt gamingen. Tja, veteranbilar tex. Jag fick med honom på träning någon gång, det var ju bra.
    för mig känns det som att vi hamnar lite långt ifrån varann om mitt liv består av olika saker, medan han, trots att han kan nämna att han funderar på att hälsa på någon någon dag eller liknande, ändå hamnar i den där spelstolen, i en mörk lägenhet. 

• klyban
    Anonym (Tvekande) skrev 2025-08-06 05:35:46 följande:

Intressant med alla inspel här. man får perspektiv av helt andra vinklar, så tack. För mig handlar det inte alls om att det tar tid från oss. Ja, jag tycker helt enkelt att gaming är avtändande. själv har jag ett jobb som också är min hobby,
    så jag hade gärna sett att han hade Något annat också, och inte ägnade Så mkt tid åt gamingen. Tja, veteranbilar tex. Jag fick med honom på träning någon gång, det var ju bra.
    för mig känns det som att vi hamnar lite långt ifrån varann om mitt liv består av olika saker, medan han, trots att han kan nämna att han funderar på att hälsa på någon någon dag eller liknande, ändå hamnar i den där spelstolen, i en mörk lägenhet. 

Hade en kvinna en gång som försökte förbjuda mig att titta på Star trek och annan scifi och för detta inte var på riktigt.(No kidding :whoco5: )

Och där hon skulle diktera vad jag skulle gilla och göra, som du förstår gick detta inte bra och för jag har integritet och är ingens nickedocka.
    Och i det omvända och för komiken skull, så titta hon på reality shows, som den ens var nära en verklighet.
    Nämnde detta och det tog inte alls bra.

Sen spela, ja, det är väl som vilken hobby som helst, sen om den tar för mycket tid kanske man kan prata om att ha lite mer stunder.
    Men vad som är avtändande har jag svårt och greppa, mer än att du har andra hobbys och inte har spela som en.
    Avtändande, sitter här och tänker så det knakar, och förstår inte riktigt vad detta ska vara, mer än om överdriven tid spenderas på det.

För den som spelar som en del gett olika saker på, så är det spännande och intressant och testa sina skills mot andra, eller bara spela nått co-op och tjata lite.
    För när man spelar får man många vänner inom detta, för mig har det lett till par IRL kompisar.

Och för en annan har det gett mig många egenskaper, som klara av att ha flera tanker simultant och för göra slutsatser snabbt.
    Nu med åldern kan jag inte ha lika många som innan, men väl 2-4 utan problem.

Sen en kanske mindre nytta med, det är reaktioner, men fått kommentarer av chock när man tex fångar saker som folk tappar eller andra snabba saker.
    Och de undrat hur in i helvete lyckades du med det.

Sen även med min mat är just simultan tankar bra med, och där man kan smaka av rätter i huvudet innan man ens börjar.
    Men där är också mycket trial and error genom åren.

Hmm, kanske jag kom på en avtändande, det är om det blir mycket tid framför spelen och ingen hygien.
    Eller bälga i sig en massa öl, som tex en finne brukar göra när jag spelar med han, och att det sista sen på kvällen så är han rejält full.
    Sure det har hänt mig någon gång, men dricka för mycket så tycker jag det blir tröttsamt och jobbigt och spela.

Är det även jobbigt för dig om du vet han sitter och spelar och du inte är där?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Petra)
    Anonym (Tvekande) skrev 2025-08-06 05:35:46 följande:

Du ger uttryck för att inte respektera hur han använder sin tid. Kan tyvärr bli destruktivt för er båda i längden.
  • Studentpappa

Fullt förståeligt att man har synpunkter på en vuxen man som leker krig med andra gubbar på fritiden. Jag hade haft svårt för en 50-årig kvinna som leker med käpphästar också.

Ride it like you stole it
  • Anonym (3,14)

Jag tycker att det är skillnad på intressen, att jämföra gaming med att meka med bilar blir inte riktigt samma eftersom en gamer är helt inne i sin värld och kommunicerar inte med någon annan än de han spelar med. En mekaniker pratar med sin omvärld samtidigt som han grejar med sin bil.

Det är något med gaming som inte känns friskt. Jag fattar att det är jättekul och att man lätt fastnar i det men det är just det mörka rummet, stillasittande, timmarna försvinner och det oftast är onyttig mat och annat som står bredvid datorn. Det blir ganska stor skillnad mot någon som golfar eller bygger ett pussel.

TS, jag tror att det är svårt att leva med en gamer om man inte delar intresset och spelar ihop. 

Svar på tråden 50 åring gamer?