Inlägg från: Anonym (Så länge han prioriterar rätt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Så länge han prioriterar rätt)

50 åring gamer?

Mycket hellre än gamer än en sportfanantiker. Då får jag ha tv:n för mig själv och slipper höra det hemska stressande ljudet av gorillavrål när någon gör mål.

Hade en pappa som verkligen inte kunde låta oss se på tv, för han skulle ha den själv. Det var ständigt bråk om tv:n då mina småsyskon ville se barnprogram. Han intresserade sig för ALLA sporter t.o.m något så trist som golf och hästsport, och vi kunde aldrig åka bort någon längre tid, för det fanns alltid någon sport han måste se.

Jag förstår inte vad problemet är med folks olika hobbies. Har sett äldre män leka med radiobilar, lego och flygplan. Män rent generellt brukar ofta ha kvar barnasinnet som äldre. 

Det viktigaste är att inte ägna sin hobby mer tid än familjen, för då handlar det oftare om verklighetsflykt/beroende än intresse. Jag har sett kvinnor som knappt har tid med sin familj och man för att de har fullt upp med sin hästhobby. Ingen hobby är rätt att se ner på, för det handlar mer om hur personen prioriterar än annat. Min pappa kunde finna beroende i sport, och det var på inget vis bättre.

SweeeeeeneyTodd skrev 2025-08-08 07:42:38 följande:
    Är du beroende då?
    Är du så beroende att du skiter i din familj?

¨Varför kan du inte läsa? Varför fattar du inte?

Det är inte detta jag skriver överhuvudtaget. 

Allt kan bli beroendeframkallande, och vissa har nog genen för att bli det lättare. Min pappa var själva definitionen av beroende, och jag tror att många som blir det säkert bär på någon obehandlad NPF. Då blir hobbyn en verklighetsflykt istället för en hobby.

Sen finns det saker som vissa lättare kan bli beroende av som alkohol, rökning, spel, sex osv. Men så länge en person klarar av att hantera sånt är det Inte rätt att förbjuda. Det vore samma som att förbjuda en person som kan gå ut och festa, att ta ett glas då och då.

Jag är kvinna och kan spela, men är inte beroende. Min pappa såg på sport och blev arg/ grinig och kunde inte missa något utan att jorden gick under. Det var ständiga bråk om den sporten.

Däremot tror jag det finns andra kvinnor som passar ts dejt bättre. Det finns  kvinnor som också kan se nöjet i spel, utan att bli beroende. Samtidigt som det finns andra män som passar ts bättre. För vissa kvinnor vill att deras man ska ha gemensamma hobbies, medan andra är nöjda med att ha de flesta av sina egna för sig själv.

Att man inte passar varandra, är inte samma sak som att någons hobby är sämre än den andras. 

Jag ser ingen större skillnad på en man som spelar spel på dator eller tv-spel,  eller ägnar timmar och dagar på Facebook, familjeliv, andra forum eller mobil och iPadspel. Vilket för övrigt många kvinnor gör också.

Om man ska förbjuda alla aktiviteter som kan ge beroende, så får man ju skaffa en nykterist som aldrig dricker ett glas alkohol. Det handlar ju trots allt om måtta. Alla män blir inte alkoholberoende för att de dricker, sport beroende för att de ser på sport, eller spelberoende för att de spelar. 

Anonym (MG) skrev 2025-08-13 11:12:01 följande:
    Kan ju inte vara ett speciellt avancerat arbete du har, när du har så svårt att först vad folk skriver. 

Känner du dig träffad? Om inte, varför ser du inte skillnad på någon som spelar för mkt och missköter sitt liv och ditt sätt att leva ditt liv?

TS har inte påstått att mannen spelar i en sådan omfattning att han missköter sitt liv. Det är snarare andra i tråden som verkar utgå från att alla som gillar att spela automatiskt blir spelberoende och arbetslösa. Den nyanserade diskussionen saknas ? här tycks det vara antingen svart eller vitt.

Problemet handlar inte om en spelberoende gamer, utan om att hobbyn i sig inte anses vara "fin" nog.

Svar på tråden 50 åring gamer?