Inlägg från: Anonym (Aldrig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Aldrig)

50 åring gamer?

Anonym (jury) skrev 2025-08-06 10:56:29 följande:

Gaming är en hobby som både är passiv, okreativ och bygger på att framkalla omedelbara hjärnstimulanser. Att bara ha det som hobby när man är över 25 är lite primitivt och antyder att man har en personlighet som är fokuserad på omedelbara stimulanser och belöningar.som dom man kan få genom en datorskärm.

Det blir ju inte bättre att hålla på med gaming som enda rekreativa sysselsättning när man är 50. Säkert avtändande för kvinnor att vara tillsammans med en sån nolla. Tycker att TS skall antingen göra slut eller ta upp denna avtändande effekt med mannen ifråga så att denne fattar att han måste skärpa sig och också visa andra sidor av sig själv..

Jag skulle dra gränsen någonstans mellan 35-40 i dagens läge, eftersom dataspelen de sista 30 åren blivit allt mer verklighetstrogna, autentiska och därmed beroendeframkallande, så inte konstigt att de lockar människor längre upp i åldern. Men 50 och gamer, nää det känns bara som någon som har slängt bort mer än halva sitt liv på bara skit, dopaminkickar för stunden. En okreativ människa som bara vill ha roligt och inte bidra med något av värde. Hade personligen ALDRIG blivit ihop med en sådan.
  • Anonym (Aldrig)
    Anonym (jury) skrev 2025-08-08 10:20:12 följande:

Om mannen bara dejtat TS i några månader, men ändå inte kan begränsa sitt spelande och visa fram andra intressen när hon kommer på besök, så är det naturligtvis ett beroende och inte en hobby.

Och det är helt befogat att tala om beroende när det gäller gaming, eftersom det handlar om att manipulera hjärnans mest basala funktioner med adrelanin och dopamin. Det ger omedelbara och kortsiktiga kickar, som är beroendeframkallande och inte jämföras med andra hobbies som kräver mer fysisk eller intellektuell insats och ger mindre starka och mer långsiktiga belöningar.

Mannen kan inte ens inse att han borde skärpa sig så här tidigt i förhållandet, TS bör göra kort process med en sån nolla, för hur kommer det att bli om ett par år när detta är allt han kan?

Det är det många gamers inte förstår, att dopaminsystemet kidnappas, precis som hos en alkoholist eller drogberoende. Det gör också att inget dopamin blir över till att göra verkligt kreativa saker eller ta tag i sådant som verkligen behöver göras, eller ägna sig åt nöjen utanför skärmen. Allt annat blir "tråkigt". Fullvuxna människor ska verkligen veta och förstå bättre än så.
  • Anonym (Aldrig)
    Aniiee skrev 2025-08-09 20:46:32 följande:

Jag upplever att många som är "mot" tv-spel har en väldigt snäv syn på vad tv-spel är för något. Lite samma som alla som är emot animerade filmer och serier, både västerlänskt och anime, har en väldigt snäv syn på vad animerat är. Många skulle nog behöva se över sina föreställningar lite. Allt är inte Battlefield, COD, shounen och hentai. Det finns så otroligt mycket mer, men vissa vet det inte och vissa andra vill inte veta det.

Det är väl mångfalden som är problemet. Det finns för mycket att välja på, och då är det desto lättare att fastna i gaming. En del skulle behöva öva sig i att göra lite nyttigare och mera givande saker. En vanlig skogspromenad, eller en bara en dagsresa till en annan stad/ del av landet ger så mycket mer än att slänga bort ytterligare några timmar på gaming och missa ytterligare några timmar av verkligheten utanför.
  • Anonym (Aldrig)
    Ascendere skrev 2025-08-11 11:43:38 följande:
    4 kränkta gamers har röstat ned detta inlägg 
    Ja, man börjar förstå varför vissa män på forumet har så svårt att få kvinnor intresserade av dem.
  • Anonym (Aldrig)
    Anonym (Rico) skrev 2025-08-11 23:02:13 följande:
    Nej, det är inte ok.
    Inget av det du nämner är ok. 

En av de främsta anledningarna att vi har fått så många fysiska och psykiska problem i samhället är att det är modernt att acceptera allmänt destruktiva beteenden.
    Jag tror att gaming bland äldre är mest vanligt hos folk som är arbetslösa eller sjukskrivna eller har ett jobb som de vantrivs med. Att spela spel är ju mest att betrakta som att "slå ihjäl" tid man annars kunde använt till mer kreativa och givande saker. Jag för min del undrar hur det kommer bli vid ett eventuellt uppvaknande, när folk börjar fatta hur mycket tid av sina liv de slängt bort på skärmaktiviteter, och börjar ångra att de inte levde livet mer i verkligheten. Men men.. var och en gör som de vill förstås.
  • Anonym (Aldrig)
    Anonym (Y) skrev 2025-08-14 01:34:54 följande:
    Trist attityd du har till spel TS.
    Jag och min make är bägge 45+, gamers och har det helt fantastiskt ihop. Bättre parterapi än att spela samman finns inte.

Du kanske skulle pröva på du med? Är det inte din grej får du väl hitta på en egen hobby under de timmar han ägnar sig åt sin. Ni är ju vuxna bägge två.
    Så ni måste spela som "terapi" för att kunna hålla ihop? Då är det ganska illa.
Svar på tråden 50 åring gamer?