Inlägg från: Anonym (AB) |Visa alla inlägg
  • Anonym (AB)

50 åring gamer?

Anonym (Rico) skrev 2025-08-12 05:34:06 följande:
    Du får göra allt det under begränsad tid.
    Det som däremot inte är ok är att låta det ta över din fritid.

Vad man får göra på mjoriteten  av fitiden?
    * Motionera
    * Lära sig användbara saker
    * Ta hand om hemmet
    * Ta hand om trädgården
    * Träna
    * Uppleva nya saker i aktivt tillstånd (ex gå på museum, nöjesfält, utforska omgivningarna)
    Om man gör något av ovanstående tillsammans med andra är det särskilt positivt.

Det man ska undvika är att låta passiva, stillasittande i stort sett meningslösa aktiviteter som datorspel, TV-tittande, deckarläsning etc. ta över fritiden. 
    Dumheter... du anser att man bör välja bort alla hobbies och aktiviteter som kräver stillasittande, som t ex frimärkssamlande, modellbyggen, spela schack (eller andra brädspel), läsa böcker, måla, handarbete etc etc. Det är ju bara trams... det är sådant vi har pysslat med i otaliga år. 

Jag tror inte att det är det problemet TS beskriver, utan hon rackar speciellt ned på datorspel som hobby och anser att det bara är yngre personer som bör hålla på med det.

Själv har jag varit gamer sedan slutet på 70-talet, och varken jag eller nära och kära har mått dåligt av det. Jag ser till att mitt spelande inte går ut över någon annan och prioriterar min familj som alltid kommer i första hand. Jag har dessutom andra sysslor i livet och ser även till att hålla mig i form.

Oavsett vad det är för hobby eller aktivitet man ägnar sig åt på fritiden, kan det alltid bli till ett "missbruk" och påverka din familj. Det finns de som är jakt-, golf- och fiske-intresserade och utöver sina hobbies nästan konstant så att deras familjer knappt får se dem på kvällar och helger. Samma sak med folk som har ett aktivt träningsliv och alltid är ute eller bortresta. Sådant kan gå ut över ens partner och familj, och påverka mycket negativt... det behöver inte alls anses som "bra".
  • Anonym (AB)
    Anonym (Så länge han prioriterar rätt) skrev 2025-08-13 13:16:53 följande:

TS har inte påstått att mannen spelar i en sådan omfattning att han missköter sitt liv. Det är snarare andra i tråden som verkar utgå från att alla som gillar att spela automatiskt blir spelberoende och arbetslösa. Den nyanserade diskussionen saknas ? här tycks det vara antingen svart eller vitt.

Problemet handlar inte om en spelberoende gamer, utan om att hobbyn i sig inte anses vara "fin" nog.

Precis!!!

Personligen spelar jag 1-2 timmar per dag. Ibland blir det inte något alls på några dagar när man har annat för sig. Jag har ett väldigt mentalt krävande jobb. För mig blir spelandet ett sätt att frigöra tankarna från jobbet och koppla av, ungefär på samma sätt som att jag läser en bok, tittar på något på TV eller något liknande. Spelandet är för mig dock mer effektivt.
    Vardagsbestyr och min kvinna kommer dock alltid i första hand. Jag försöker även se till att jag tränar lite för att inte försoffas helt.

Det är bara löjligt att racka ned på spelande som tidsfördriv.
Svar på tråden 50 åring gamer?