Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

50 åring gamer?

Hade du tyckt att det var barnsligt och avtändande om mannen hade haft veteranbilar som hobby? 
    Veteranbilar kan också ta upp tid, genom att man mekar med dem för att inte tala om allt putsande på krom och lack med för att de skalla  länsa.

Jag är kvinna själv, ville ha sagt detta först.

Jag har noterat att många kvinnor som klagar på en man och hans hobby, är oftast kvinnor som själva saknar en egen hobby. Notera att jag skrev "oftast".  Det är oftast  samma kvinnor som inte kan se nyttan med att ha en hobby och kan då inte se hur givande det är med en hobby.
    Vad för hobby spelar ingen roll utan det handlar om att ha en hobby.

Jag ser inget barnsligt och avtändande med en man som har en hobby (oavsett vad för hobby). Tycker bara att det är trist att just gaimers får stämpeln som "barnslig".
    (Nej jag är inte en gaimer själv, utan jag har en annan hobby)

Prata med honom, säg att du skulle uppskatta att få lite mer tid med honom när ni träffas. Det är inte säkert han tänker på det att du känner dig lite exkluderad när du är hos honom och han spelar samtidigt som du är där.  Ställ inga krav, utan bara lugnt och sansat framför detta, och sedan är bollen hos mannen.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (3,14) skrev 2025-08-06 07:01:34 följande:

Jag tycker att det är skillnad på intressen, att jämföra gaming med att meka med bilar blir inte riktigt samma eftersom en gamer är helt inne i sin värld och kommunicerar inte med någon annan än de han spelar med. En mekaniker pratar med sin omvärld samtidigt som han grejar med sin bil.

Det märks att du inte har varit en riktig "garageänka".
    Jag skrev veteranbilar och det var med veteranbilar jag gjorde jämförelse med.

Du skriver att en gaimer är inne i sin värld och bara kommunicerar med dem de spelar med.
    Ja det är samma med dem som mekar med veteranbilar.
    De fastnar också i "sin värld" och pratar med dem de mekar ihop med, och kan vara borta i bilverkstaden de hyr, i två tre dagar i sträck ibland. Skillnaden är att gaimer sköter det online medan veteranbilsentusiasten har det irl i verkstaden med dem de delar verkstaden ihop med.

• EnAnonumius
    Anonym (3,14) skrev 2025-08-06 10:35:31 följande:
    Nej, jag har inte personlig erfarenhet av veteranbilar utan jag bara hakade på exemplet ovan. Jag är mer musikerfru där maken repar i timmar och är borta flera kvällar i veckan och ändå är det att föredra före en gamer eftersom det sällan är kopplat till specifika kvällar. Jag vet när min man är borta och vi kan planera vår tid därefter.

Jag tycker att det är självklart att man ska kunna leva sina egna liv med intressen även om man har en partner men just gaming är så väldigt speciellt och inte något jag vill ha i mitt liv (då pratar jag om de som spelar varje kväll).
    Den personen som skrev exemplet du hakade på, var jag, och jag skrev..

Då är det ju lite fel att komma med en massa tvärsäkra utlåtanden om "hur det är" som du gör om  veteranbilsentusiastens mekande..
  • EnAnonumius
    Anonym (ton) skrev 2025-08-06 14:10:13 följande:
    Är det din sambo vi diskuterar i den här tråden?

För mannen som TS skriver om är vuxen, bor hemma hos sin pappa, har sparsam kontakt med sitt barn och verkar ägna mycket stor del av sin tid åt gaming. Oklart om han ens har ett jobb. 

Han låter inte som en ansvarstagande vuxen i mina öron i alla fall. Vad din sambo har med det att göra vet jag inte. 
    I vilket inlägg skriver TS att hennes dejt bor fortfarande hemma hos sin pappa, och har sparsam kontakt med sina barn?

TS har bara gjort sin TrådStart och en post  i tråden.

• EnAnonumius
    Anonym (Tvekande) skrev 2025-08-06 16:10:13 följande:
    Det stämmer.
    jag har gjort två inlägg i tråden. mannen är närmre 50, har inga barn och bor själv, inte hemma hos sin gamla pappa, haha.
    det förekommer att han spelar när jag är där, ja. Inge jättelånga stunder, men ja. Ibland berättar han lite om vad han gör, jag förstår noll pga gameingspråk. Förstår att alla gillar olika, men det är något med att sitta så i en mörk lgh, långa stunder...heldagar av sin lediga tid då jag inte är med. att inte röra på sig, inte prioritera live-sociala kontakter...det är lite omoget tycker jag ...som att vi prioriterar olika i livet, vill leva på olika sätt. Det oroar mig lite. 
    Du missar en väsentlig liten sak. De kontakter han får via sitt gaimande är inte "virtuella", det är riktiga människor han har kontakt med. Skillnaden är att han skäter kontakyten med dessa via internet..  Vad är det som säger att man "måste" ha socialt kontakt nät "live"?

Jag blir faktiskt uppriktigt nyfiken, varför anser du någon vara omogen för att man inte har socialt umgänge på det sättet du anser vara det "riktiga sättet", d.v.s "live"? 
    För mig tyder det på att man har intolerans nr man anklagar folk för att vara omogna, när man inte kan förstå att man kan sköta sina social kontakter på olika sätt. 

Jag kan ju förstå detta med att inte röra på sig, för det behöver man ju. Även många e-sportare går ut och "rör på sig" vissa e-sportare har till och med en sportaktivitet utanför sitt gaimande. 

• EnAnonumius
    Xenia skrev 2025-08-06 20:42:00 följande:
    Är det de enda kontaktar han odlat? Eller har han haft andra kontakter men de har fallit bort pga att spelandet tagit all tid?
    Och vad har du för bevis på att spelandet tar all hans tid?

• EnAnonumius
    Anonym (Rico) skrev 2025-08-11 20:40:56 följande:
    Om man nu är en gamer är det större och för mycket. Det hör man på själva ordet för vilken vettig människa identifierar sig med sitt meningslösa tidsfördriv?
    Vem är du att bestämma åt andra vad som skall räknas som "meningslös tidsfördriv" åt dem.

Låt vuxna människor avgöra själva vad som skall räknas som meningslöst tidsfördriv åt dem och hur de vill identifiera sig själva.

• EnAnonumius
    Faile skrev 2025-08-12 01:18:29 följande:

Hela diskussionen i tråden visar ju vilka fördomar som finns.

Ts har inte sagt att spelandet påverkar deras tid tillsammans, tvärtom så spelar han nästan inte alls när hon är med. Det är spelandet i sig, att hon tycker det är en omogen hobby, som är problemet. Han har försökt berätta lite men ts förstår inte och är heller inte intresserad, vilket är ok. Men att försöka ändra någons intresse eller hobby bara för att man själv inte förstår det är i mina ögon det som är omoget. 

Hade han haft läsning eller pussel som intresse så tvivlar jag på att den här tråden hade skapats, trots att man även där sitter ensam i en mörk lägenhet långa stunder istället för att pyssla med veteranbilar eller vad ts nu tycker han ska göra istället. 

Antingen får man acceptera varandras intressen eller så får man hitta någon annan med mer liknande ens egna. Men att försöka ändra på någon så är inte ok. 

Word. 👍

• EnAnonumius
    Anonym (Rico) skrev 2025-08-12 05:34:06 följande:
    Du får göra allt det under begränsad tid.
    Det som däremot inte är ok är att låta det ta över din fritid.

Vad man får göra på mjoriteten  av fitiden?
    * Motionera
    * Lära sig användbara saker
    * Ta hand om hemmet
    * Ta hand om trädgården
    * Träna
    * Uppleva nya saker i aktivt tillstånd (ex gå på museum, nöjesfält, utforska omgivningarna)
    Om man gör något av ovanstående tillsammans med andra är det särskilt positivt.

Det man ska undvika är att låta passiva, stillasittande i stort sett meningslösa aktiviteter som datorspel, TV-tittande, deckarläsning etc. ta över fritiden. 
    Som sagt.

Vem är du att bestämma åt andra om vad man får göra och inte göra på sin fritid?

• EnAnonumius
    Anonym (Rico) skrev 2025-08-12 18:59:37 följande:
    Jag bestämmer inte vad folk gör. Jag berättar främst vilka fakta som finns på området och ger råd utifrån dessa. Vissa kommer följa råden, andra inte.
    Jasså vilka fakta då på området*?
    Fakta enligt VEM?

• EnAnonumius
    Anonym (Rico) skrev 2025-08-13 11:24:14 följande:
    Ska man verkligen behöva redogöra för konsekvenserna av en stillasittande livsstil för vuxna människor?
    Om du kommer med påståenden så är bevisbördan din också... Släng fram med källorna på dessa fakta du hävdar att du baserar din utlåtande på.

• EnAnonumius
    Anonym (Så länge han prioriterar rätt) skrev 2025-08-13 13:16:53 följande:

TS har inte påstått att mannen spelar i en sådan omfattning att han missköter sitt liv. Det är snarare andra i tråden som verkar utgå från att alla som gillar att spela automatiskt blir spelberoende och arbetslösa. Den nyanserade diskussionen saknas ? här tycks det vara antingen svart eller vitt.

Problemet handlar inte om en spelberoende gamer, utan om att hobbyn i sig inte anses vara "fin" nog.

Håller med..

Min tandläkare berättade för mig när vi satt och snackade lite efter en rotfyllning, att han är en gaimer och varit så sedan tonåren. Han är en av de bästa tandläkarna jag har haft. Han får gå i pension innan jag byter ut honom... 😁
    Vilket inte kommer att hända då han är c:a 20 år yngre än mig...😂
  • EnAnonumius
    Anonym (Rico) skrev 2025-08-13 20:28:50 följande:
    TS skriver faktiskt att mannen missköter sitt liv. I alla fall om man har några som helst krav på termen att sköta sitt liv.

TS skriver:
    "Men nu sitter han här mellan rökpauserna och ser helt uppslukad ut. Folk pratar högt via datorn. all ledig tid som han har haft själv har gått åt till detta. "

* Rökare
    * All ledig tid går till gaming

Låter ju verkligen hälsosamt. 
    Fel..
    Du citerar ju ur sitt sammanhang.

TS skriver så ju så här.

"Folk pratar högt via datorn. all ledig tid som han har haft själv har gått åt till detta. "'

Så nej det är en direkt lögn från din sid att "all tid" fg¨år till gaiming. Då TS skriver i SAMMA meninge "som han har haft själv"

Det vill säga den lediga tiden han HAR tillgänglig själv ägnar han sig åt spelande. Det framgår ju tydligt i den meningen att den lediga tid han inte har själv så ägnar han sig åt något annat.

Och försten, när skall du skaka fram den fakta du hävdar du stödjer dina utlåtande på?
  • EnAnonumius
    Anonym (Rico) skrev 2025-08-13 22:25:17 följande:
    Sak samma. Han lever ett uppenbart dåligt liv med negativa hälsoeffekter till följd.

Inte en person en vettig person är intresserad av.
    Det i sig är varken en ursäkt, eller förklaring till att du gör citat ur sitt sammanhang och,  där med kommer med helt felaktiga utlåtanden.

När skall du slänga fram fakta du hävdar du bygger dina utlåtanden på? Du påstår. Släng fram med bevisen som styrker dina påståenden.

• EnAnonumius
    Anonym (Rico) skrev 2025-08-14 06:15:14 följande:
    Om du vill tro att det är hälsosamt att röka och leva stillasittande så får du tro det. Jag har inget som helst intresse av att bevisa det för dig. 
    Det har jag aldrig trott eller påstått...
    Och det handlade inte om vad jag "trott eller påstått" heller.

Fast vad bra då vet jag att du inte backa upp dina påståenden heller som du gör i denna tråden.

Fast oavsett ger dej dig ingen rätt att bestämma åt andra vad man får göras och inte göra, som du har som extrem ful ovana att göra, i denna trdåen..
Svar på tråden 50 åring gamer?