-
TS skriver ju att gamingen äter upp nästan hela hans fritid.Bergstroll1 skrev 2025-08-06 23:01:14 följande:Ok så nu är det inte gejming som är problemet utan att han har ett intresse som du tror tar för mycket tid. snälla lägg ner skrivandet här i tråden. Du vet ju inte vad du pratar om -
Att det finns folk som pajar relationer för att meka med bilen eller hänga med polarna 24/7 är en väldigt dålig ursäkt för en person som pajar sina relationer pga gaming.Anonym (a) skrev 2025-08-07 21:26:53 följande:Och jag står fast vid vad jag säger. Tur för dig att du inte mött dessa män som försummar sina relationer pga sina helt andra hobbys än spelande.
Alla dessa personer är lika kassa! Inga personer man ska ha relationer med. -
Ja, i alla fall om du inte läser något vettigtFaile skrev 2025-08-08 00:20:39 följande:Jag vet inte, jag läser ett par timmar varje dag.Och jag HATAR att bli störd när jag läser, så är böcker lika dåliga som gaming i så fall? -
Vad jag kan se i tråden är det ingen som är emot gaming i sig. Problemet med gaming precis som mycket annan underhållning är att det tar tid. Det är ok i viss utsträckning men är det tar upp flera timmar per dag är det inte ok längre.Aniiee skrev 2025-08-09 20:46:32 följande:Jag upplever att många som är "mot" tv-spel har en väldigt snäv syn på vad tv-spel är för något. Lite samma som alla som är emot animerade filmer och serier, både västerlänskt och anime, har en väldigt snäv syn på vad animerat är. Många skulle nog behöva se över sina föreställningar lite. Allt är inte Battlefield, COD, shounen och hentai. Det finns så otroligt mycket mer, men vissa vet det inte och vissa andra vill inte veta det.
-
Om man nu är en gamer är det större och för mycket. Det hör man på själva ordet för vilken vettig människa identifierar sig med sitt meningslösa tidsfördriv?Aniiee skrev 2025-08-11 20:05:30 följande:Ditt inlägg reflekterar lite vad jag skriver, men inte riktigt, det är sant.
De flesta som spelar tv-spel tar även skogsprommenader, åker på utflykter och korta och långa resor osv. Precis som alla som ser på TV-serier, film, läser böcker, målar, syr och vad nu folk har för sig när de inte har så mycket annat för sig.
0-60 minuter per dag. Helt ok!
Men när det tar flera timmar per dag är det inte ok längre. -
Nej, det är inte ok.Aniiee skrev 2025-08-11 20:46:54 följande:Att vara en gamer är att intressera sig för tv-spel och även spela dem, varesig det är en timme om dagen, sju timmar i ett svep en gång i veckan, eller vad det nu kan vara.
Är det ok att se en långfilm? Det är ju inst 70 minuter, enligt branschstandard. På att se på 2 avsnitt av en tv-serie? Änga 4 timmar till att läsa en mönsterbok? 7 timmar i köket inför jul?
Det är ok att ängna så många timmar man har på vad tusan man vill. Så det så. Basta,
Inget av det du nämner är ok.
En av de främsta anledningarna att vi har fått så många fysiska och psykiska problem i samhället är att det är modernt att acceptera allmänt destruktiva beteenden. -
Du får göra allt det under begränsad tid.Anonym (Sanna) skrev 2025-08-11 23:19:12 följande:Så man får inte spela tvspel, man får inte se på film, man får inte lära sig sy, och man får inte laga festmåltider till sina nära och kära? Jag antar att man då inte heller öra sakerna jag tagit upp, som läsa böcker eller måls. Vad, om jag får fråga, får man göra då?
Det som däremot inte är ok är att låta det ta över din fritid.
Vad man får göra på mjoriteten av fitiden?
* Motionera
* Lära sig användbara saker
* Ta hand om hemmet
* Ta hand om trädgården
* Träna
* Uppleva nya saker i aktivt tillstånd (ex gå på museum, nöjesfält, utforska omgivningarna)
Om man gör något av ovanstående tillsammans med andra är det särskilt positivt.
Det man ska undvika är att låta passiva, stillasittande i stort sett meningslösa aktiviteter som datorspel, TV-tittande, deckarläsning etc. ta över fritiden. -
Risken att bli sjukskriven och arbetslös är stor om man använder fritiden som beskrevs ovan.Anonym (Aldrig) skrev 2025-08-11 23:20:06 följande:Jag tror att gaming bland äldre är mest vanligt hos folk som är arbetslösa eller sjukskrivna eller har ett jobb som de vantrivs med. Att spela spel är ju mest att betrakta som att "slå ihjäl" tid man annars kunde använt till mer kreativa och givande saker. Jag för min del undrar hur det kommer bli vid ett eventuellt uppvaknande, när folk börjar fatta hur mycket tid av sina liv de slängt bort på skärmaktiviteter, och börjar ångra att de inte levde livet mer i verkligheten. Men men.. var och en gör som de vill förstås.
Det är en livsstil med stillasittande som gaming och TV-tittande som gör en sjuk.
-
Nej, jag säger att det inte är ett sunt beteende att låta det utgöra huvuddelen av sin fritid.Anonym (AB) skrev 2025-08-12 08:56:04 följande:Dumheter... du anser att man bör välja bort alla hobbies och aktiviteter som kräver stillasittande, som t ex frimärkssamlande, modellbyggen, spela schack (eller andra brädspel), läsa böcker, måla, handarbete etc etc. Det är ju bara trams... det är sådant vi har pysslat med i otaliga år. -
Du lever inte som beskrevs ovan så vad vill du säga?Smecker skrev 2025-08-12 11:05:56 följande:Ah, nej. Högutbildad med chefsjobb här, har fru och vuxna barn. Har spelat sedan ca början av tonåren, idag till exempel har jag tillbringat större delen av förmiddagen (jag har semester) med att spela mellan varven till tvättstugan. Efter tvätten skall jag gå till gymmet. Inte en tillstymmelse till risk att bli sjukskriven och/eller arbetslös.
Om något visar du att jag har rätt genom att du betonar att du minsann spelar mellan tvättar innan du sticker till gymmet. Antagligen väl medveten om vad en stillasittande livsstil leder till.
-
Jag bestämmer inte vad folk gör. Jag berättar främst vilka fakta som finns på området och ger råd utifrån dessa. Vissa kommer följa råden, andra inte.EnAnonumius skrev 2025-08-12 07:05:56 följande:Som sagt.
Vem är du att bestämma åt andra om vad man får göra och inte göra på sin fritid? -
Vill du bli ihop med en tjuv för att det är bättre än en mördare?Kermit1561 skrev 2025-08-13 11:02:55 följande:Så om han ägnade sig åt dödandet på riktigt skulle det vara bättre? -
Ska man verkligen behöva redogöra för konsekvenserna av en stillasittande livsstil för vuxna människor?EnAnonumius skrev 2025-08-13 10:44:43 följande:Jasså vilka fakta då på området*?
Fakta enligt VEM? -
Jag är mån om vila men tack för omtanken.Anonym (sitter) skrev 2025-08-12 19:57:35 följande:Rico, jag förmodar att du aldrig sitter ner från det att du går upp på morgonen tills du lägger dig, om inte så lever du inte hälsosamt. -
TS skriver faktiskt att mannen missköter sitt liv. I alla fall om man har några som helst krav på termen att sköta sitt liv.Anonym (Så länge han prioriterar rätt) skrev 2025-08-13 13:16:53 följande:TS har inte påstått att mannen spelar i en sådan omfattning att han missköter sitt liv. Det är snarare andra i tråden som verkar utgå från att alla som gillar att spela automatiskt blir spelberoende och arbetslösa. Den nyanserade diskussionen saknas ? här tycks det vara antingen svart eller vitt.
Problemet handlar inte om en spelberoende gamer, utan om att hobbyn i sig inte anses vara "fin" nog.
TS skriver:
"Men nu sitter han här mellan rökpauserna och ser helt uppslukad ut. Folk pratar högt via datorn. all ledig tid som han har haft själv har gått åt till detta. "
* Rökare
* All ledig tid går till gaming
Låter ju verkligen hälsosamt. -
Sak samma. Han lever ett uppenbart dåligt liv med negativa hälsoeffekter till följd.EnAnonumius skrev 2025-08-13 22:09:20 följande:Fel..
Du citerar ju ur sitt sammanhang.
TS skriver så ju så här.
"Folk pratar högt via datorn. all ledig tid som han har haft själv har gått åt till detta. "'
Så nej det är en direkt lögn från din sid att "all tid" fg¨år till gaiming. Då TS skriver i SAMMA meninge "som han har haft själv"
Det vill säga den lediga tiden han HAR tillgänglig själv ägnar han sig åt spelande. Det framgår ju tydligt i den meningen att den lediga tid han inte har själv så ägnar han sig åt något annat.
Och försten, när skall du skaka fram den fakta du hävdar du stödjer dina utlåtande på?
Inte en person en vettig person är intresserad av. -
Om du vill tro att det är hälsosamt att röka och leva stillasittande så får du tro det. Jag har inget som helst intresse av att bevisa det för dig.EnAnonumius skrev 2025-08-14 05:12:40 följande:Det i sig är varken en ursäkt, eller förklaring till att du gör citat ur sitt sammanhang och, där med kommer med helt felaktiga utlåtanden.
När skall du slänga fram fakta du hävdar du bygger dina utlåtanden på? Du påstår. Släng fram med bevisen som styrker dina påståenden.