Dyr aktivitet (dans), hur ska man tänka?
Det är först och främst ingen annan än du här som har en uppfattning om det ekonomiska läget. Det du beskriver om dottern är i sig inget konstigt, utan normalt. Båda mina barn rider och det är verkligen inte heller billigt. Betalar ca 10000 per år i enbart lektionsavgifter...så jag förstår dilemmat och att det känns tufft när man inte har ett överflöd att ta ifrån. Du behöver dock separera tänket om kostnaden versus om hon kommer ta det på så stort allvar att ni får "valuta" för pengarna det kostar. Slarvigt uttryckt men jag tänker du förstår hur jag menar med att ta det på allvar ändå. Bestäm först om du anser att du/ni har råd att hon fortsätter med nuvarande dans....helt frikopplat från hennes ork och engagemang. När DET väl är beslutat blir nästa övervägande (återigen HELT frikopplat från kostnaden) kring vad och hur mycket det ger henne att gå där och det finns väldigt många positiva följder av en sådan aktivitet, på många olika plan. Där behöver ni också ta med i bilden om det är rimligt att hon orkar. Vad ett barn vill och vad som är rimligt och lämpligt i den åldern har de inte koll på. Det är vi föräldrar som måste göra det övervägandet, inte sällan med risken att bli gris i barnets ögon. Om du kommer fram till att det är något hon ska fortsätta med MEN det kanske bara är realistiskt att göra på halvtid, prata med kursledaren och se om det är något som går att göra. Kanske ni kan komma överens om att nästa termin är på lite prov och på halvtid eftersom det finns tveksamheter. Frågan är fri och det är inte omöjligt att det kanske går att lösa. Vad du än kommer fram till så måste hennes medverkan fri från ekonomisk börda. Hon får inte uppleva att det finns några måsten eller något hon måste uppfylla på grund av vad det kostar när det väl är bestämt hur ni ska göra.